Do Polski coraz szerszą falą docierają kontenery z Chin przesyłane kolejami. Operatorzy terminali notują rekordowe obroty. Zarządzający terminalem przeładunkowym w Małaszewiczach Adampol odnotował wzrost przeładunków o 70 proc. w stosunku do poprzedniego okresu. – Euro China Train i przewozy general cargo zanotowały wzrost rzędu 140 proc., a zamówienia dla branży automotive wzrosły o 60 proc. w porównaniu do 2019 roku – porównuje Business Development Director w Adampol Dariusz Stypułkowski.

Brakuje kontenerów

Stypułkowski przyznaje, że połączenie ECT Małaszewicze – Gdańsk (zapewnia dostawę towarów eksportowanych z Chin bezpośrednio do portu w Gdańsku) działa w mniejszej skali niż dotychczas. – Jednak przeładunki na terminalu Adampol odbywają się zgodnie z zaplanowanym terminarzem i bez opóźnień – zastrzega Stypułkowski.

Czytaj więcej w: Wysokie ceny i przewozy kolejami z Chin

Przewozy z Dalekiego Wschodu są widoczne także na linii szerokotorowej należącej do PKP LHS. – W 2020 roku odnotowaliśmy 92-procentowy wzrost w transporcie intermodalnym. W 2020 roku nową trasą z Chin do Sławkowa przyjęliśmy 40 pociągów (z czego jeden został nadany w grudniu 2019 rok), które przewiozły łącznie 1530 kontenerów. Oprócz trasy z Chin są to również przewozy z Rosji i Ukrainy – przypomina rzeczniczka PKP LHS Agnieszka Hałasa.

""

Przyjazd pociągu z Chin na terminal PKP LHS Sławków.

logistyka.rp.pl

Rosnący potencjał Polski jako pierwszego kraju UE dla towarów przewożonych koleją z Chin dostrzegają także dyrekcje terminali położonych na zachodzie Polski. – Jesteśmy gotowi na spodziewane wzrosty transportu kolejowego ze wschodu, głównie w skutek radykalnego wzrostu cen frachtu morskiego z tamtego kierunku. Przewozy intermodalne kontenerów koleją z Chin zaczynają się opłacać, ale za to brakuje w Chinach kontenerów do załadunku, z powodu ich niezbilansowanej rotacji na kierunku wschód-zachód – wyjaśnia prezes zarządu Clip Group Agnieszka Hipś.

Czytaj więcej w: Wyższe od planowanych przeładunki w portach

Natomiast nadpodaż kontenerów można zauważyć w Europie i Polsce. – Chińskie przedsiębiorstwa poszukują podwykonawców, którzy mogą wynająć kontener w Europie ze zwrotem w Chinach – wskazuje Stypułkowski.

""

Załadunek naczep systemem Lohr Railway System na terminalu Clip w Swarzędzu. Fot. Clip

logistyka.rp.pl

Nowe inwestycje

Dominujący dalekowschodni kierunek operator kolejowy ULTC ERA (spółka kolei białoruskich, kazachskich i rosyjskich) przewiózł w 2020 roku 546,9 tys. TEU, o 64 proc. więcej niż w 2019 roku. Przewozy kontenerów do Europy wzrosły o 77 proc. do 348,1 tys. TEU, zaś do Chin o 45 proc. do 198,8 tys. TEU.

ULTC spodziewa się, że za kilka lat przewozy mogą sięgnąć miliona TEU rocznie. Do zwiększonych ilości przygotowuje się PKP Cargo. Należąca do przewoźnika spółka Cargotor planuje przebudowę kluczowego dla trasy chińskiej terminala w Małaszewiczach. Zainwestuje w projekt blisko 4 mld zł. Do planowanego obiektu ma dochodzić autostrada A2.

Czytaj więcej w: W Chinach już łatwiej o kontenery

Powstają także alternatywne trasy. W grudniu 2020 roku Belintertrans, CTS Liski oraz UTLC uruchomiły połączenie z Chongqing do Sławkowa przez Białoruś i przejście graniczne Goryn – Udrytsk. Jest ono alternatywą dla trasy przez Ukrainę i stację graniczną Suzemka. – Wieloletnie starania dywersyfikacji przewozów przynoszą teraz owoce, a operatorzy logistyczni sami zabiegają o możliwość skorzystania z trasy szerokotorowej, która umożliwia przeładunek w przemysłowym sercu Polski. Pozwala to transportować towary w rekordowym czasie – podkreśla prezes zarządu PKP LHS Zbigniew Tracichleb.

Czytaj więcej w: Kolejna inwestycja DCT Gdańsk

Dodaje, że w styczniu nadanych zostało 7 pociągów (6 Xi’an, 1 Chongqing), z tego 3 przejadą przez Białoruś. W 2021 roku spółka spodziewa się dalszego wzrostu przewozów kontenerowych. – Wysokie koszty frachtu morskiego ładunków z Chin sprzyjają rozwojowi transportu kolejowego. Część kontenerów przyjeżdżających do Sławkowa przeznaczona jest dla polskich odbiorców i zostaje rozdysponowana na terytorium całego kraju, a część trafia regularnymi połączeniami kolejowymi do Włoch i Niemiec – informuje rzeczniczka.

""

Załadunek kontenerów na terminalu Adampol w Małaszewiczach. Fot. Adampol

logistyka.rp.pl

Europejski łącznik

Operatorzy intermodalni inwestują także w połączenia, które mają rozwieźć dalekowschodnie ładunki po Europie. Poczta Polska przejmuje przesyłki od Poczty Chińskiej i oferuje usługi logistyczne na terenie Europy. – Koncentrujemy się na ekspansji na część zachodnią oraz centralną kontynentu. Zamierzamy rozwijać nasze usługi i z czasem kierować je do bardziej odległych krajów. Oprócz kooperacji z operatorami pocztowymi, współpracujemy także z innymi podmiotami, które nie mają tego statusu, w tym pochodzącymi z Azji – wymienia rzeczniczka Poczty Polskiej Justyna Siwek.

Czytaj więcej w: Lotos będzie konkurował z Laude i Captrain Polska

Rok temu PCC Intermodal porozumiał się z Lineas, tworząc połączenie spinające Eurazję. PCC Intermodal zapewnia zasięg w Polsce i na Dalekim Wschodzie, natomiast partner oferuje połączenia kolejowe z resztą Europy. W 2020 roku ponad 200 pociągów przewiozło towary między Poznaniem i Antwerpią. Od 1 lutego częstotliwość kursowania wzrosła z trzech do pięciu pociągów tygodniowo, dzięki czemu powiększyła się o 50 proc. przepustowość dla ładunków konwencjonalnych, a przestrzeń kontenerowa przekroczyła 600 TEU tygodniowo.

Czytaj więcej w: Koleje Białoruskie biorą się za przeładunki kontenerów z Chin

Prezes Clip Group wskazuje, że przewozy naczep intermodalnych i kontenerów na wagonach kieszeniowych z terminala Clip w Swarzędzu do Duisburga podwoiły się w ostatnim półroczu. – Zaczynaliśmy od trzech, zaś obecnie realizujemy 6 połączeń tygodniowo. Na początku marca planujemy także wznowić zawieszone z powodu pandemii przewozy w relacji Swarzędz – Bettembourg. Serwis do tego luksemburskiego terminala jest zaprojektowany przede wszystkim z myślą o klientach zlecających wysyłki dalej w kierunku Francji i Hiszpanii. Usługa będzie realizowana z wykorzystaniem Lohr Railway System, który umożliwia poziomy załadunek standardowych naczep, zwiększając tym samym dostępność serwisu dla dużo szerszej grupy klientów. Terminal Clip jest jedynym w tej części Europy wyposażonym w infrastrukturę niezbędną do obsługi systemu Lohr – podkreśla prezes Agnieszka Hipś.