Nadszedł kres budowy dużych statków

Wypadek mieszczącego 20 tys. TEU motorowca Ever Given to dzwonek alarmowy dla całej branży transportu morskiego.

Publikacja: 29.03.2021 11:39

Nadszedł kres budowy dużych statków

Foto: Wikipedia

Statki są tak duże, że stanowią poważne ryzyko z powodu wielkości. Silny podmuch wiatru wepchnął Ever Given na brzeg. – Nowoczesna technika zawiodła w starciu wiatrem. Rozmiary statków nie pozwalają kontrolować ich ruchem. To kres rozwoju floty – uważa przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.

Ever Given należy do największych na świecie pojemnikowców. Do służby wchodzą statki mieszczące 24 tys. TEU. Zdarzenie z ich udziałem powoduje astronomiczne koszty. – Zdarzenie dwóch ogromnych statków: kontenerowca i wycieczkowa, pociągnie za sobą straty sięgające 4 mld dol. – szacuje kpt. Rahul Khanna z Allianz.

Czytaj więcej w: Wielu chętnych do budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni

Ubezpieczyciele niepokoją się brakiem przygotowania służb ratunkowych do usuwania skutków zdarzeń z wielkimi statkami. Trwająca blisko tydzień walka o ściągnięcie ważącego 220 tys. ton kontenerowca w Kanale Sueskim dobrze ilustruje ten problem.

Inna kwestia to zagrożenie pożarowe i wynikająca z niego konieczność przeładunku takich statków. Podejmowanie kontenerów przy pomocy np. ciężkich śmigłowcach to potężne wydatki. W przypadku materiałów niebezpiecznych koszty operacji ratunkowych będą jeszcze wyższe.

Czytaj więcej w: Nadawcy przenoszą ładunki z aut na statki

Niepokojące jest także to, że jak przypuszcza Lloyds, ponad 40 proc. niebezpiecznych zdarzeń nie jest rejestrowana i nie służy ocenie ryzyka. Załogi nie zgłaszają np. awarii silników głównych.

Wold Shipping Council oblicza, że w 2019 roku armatorzy stracili na morzu pół tysiąca kontenerów. WSC wskazuje, że średnia 3-letnia liczby zgubionych na morzu kontenerów maleje, wyniosła w okresie 2017-2019 roku 779 kontenerów, o blisko jedną czwartą mniej niż w latach 2011-2013. Statystykę podniosło zatopienie w 2013 roku kontenerowca MOL Comfort z 4293 kontenerami na pokładzie. Wówczas był to jeden z większych pojemnikowców (mieścił 8110 TEU).

Czytaj więcej w: Wisłą popłyną (pełne) kontenery

WSC przypomina, że codziennie po morzach żegluje 6 tys. kontenerowców. Rocznie przewożą one 230 mln kontenerów z ładunkami wartości 4 bilionów dol.

Statki są tak duże, że stanowią poważne ryzyko z powodu wielkości. Silny podmuch wiatru wepchnął Ever Given na brzeg. – Nowoczesna technika zawiodła w starciu wiatrem. Rozmiary statków nie pozwalają kontrolować ich ruchem. To kres rozwoju floty – uważa przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.

Ever Given należy do największych na świecie pojemnikowców. Do służby wchodzą statki mieszczące 24 tys. TEU. Zdarzenie z ich udziałem powoduje astronomiczne koszty. – Zdarzenie dwóch ogromnych statków: kontenerowca i wycieczkowa, pociągnie za sobą straty sięgające 4 mld dol. – szacuje kpt. Rahul Khanna z Allianz.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?