Nadszedł kres budowy dużych statków

Wypadek mieszczącego 20 tys. TEU motorowca Ever Given to dzwonek alarmowy dla całej branży transportu morskiego.

Publikacja: 29.03.2021 11:39

Nadszedł kres budowy dużych statków

Foto: Wikipedia

Statki są tak duże, że stanowią poważne ryzyko z powodu wielkości. Silny podmuch wiatru wepchnął Ever Given na brzeg. – Nowoczesna technika zawiodła w starciu wiatrem. Rozmiary statków nie pozwalają kontrolować ich ruchem. To kres rozwoju floty – uważa przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.

Ever Given należy do największych na świecie pojemnikowców. Do służby wchodzą statki mieszczące 24 tys. TEU. Zdarzenie z ich udziałem powoduje astronomiczne koszty. – Zdarzenie dwóch ogromnych statków: kontenerowca i wycieczkowa, pociągnie za sobą straty sięgające 4 mld dol. – szacuje kpt. Rahul Khanna z Allianz.

Czytaj więcej w: Wielu chętnych do budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni

Ubezpieczyciele niepokoją się brakiem przygotowania służb ratunkowych do usuwania skutków zdarzeń z wielkimi statkami. Trwająca blisko tydzień walka o ściągnięcie ważącego 220 tys. ton kontenerowca w Kanale Sueskim dobrze ilustruje ten problem.

Inna kwestia to zagrożenie pożarowe i wynikająca z niego konieczność przeładunku takich statków. Podejmowanie kontenerów przy pomocy np. ciężkich śmigłowcach to potężne wydatki. W przypadku materiałów niebezpiecznych koszty operacji ratunkowych będą jeszcze wyższe.

Czytaj więcej w: Nadawcy przenoszą ładunki z aut na statki

Niepokojące jest także to, że jak przypuszcza Lloyds, ponad 40 proc. niebezpiecznych zdarzeń nie jest rejestrowana i nie służy ocenie ryzyka. Załogi nie zgłaszają np. awarii silników głównych.

Wold Shipping Council oblicza, że w 2019 roku armatorzy stracili na morzu pół tysiąca kontenerów. WSC wskazuje, że średnia 3-letnia liczby zgubionych na morzu kontenerów maleje, wyniosła w okresie 2017-2019 roku 779 kontenerów, o blisko jedną czwartą mniej niż w latach 2011-2013. Statystykę podniosło zatopienie w 2013 roku kontenerowca MOL Comfort z 4293 kontenerami na pokładzie. Wówczas był to jeden z większych pojemnikowców (mieścił 8110 TEU).

Czytaj więcej w: Wisłą popłyną (pełne) kontenery

WSC przypomina, że codziennie po morzach żegluje 6 tys. kontenerowców. Rocznie przewożą one 230 mln kontenerów z ładunkami wartości 4 bilionów dol.

Statki są tak duże, że stanowią poważne ryzyko z powodu wielkości. Silny podmuch wiatru wepchnął Ever Given na brzeg. – Nowoczesna technika zawiodła w starciu wiatrem. Rozmiary statków nie pozwalają kontrolować ich ruchem. To kres rozwoju floty – uważa przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.

Ever Given należy do największych na świecie pojemnikowców. Do służby wchodzą statki mieszczące 24 tys. TEU. Zdarzenie z ich udziałem powoduje astronomiczne koszty. – Zdarzenie dwóch ogromnych statków: kontenerowca i wycieczkowa, pociągnie za sobą straty sięgające 4 mld dol. – szacuje kpt. Rahul Khanna z Allianz.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił