Czy „Polski Ład” opodatkuje kierowców?

Przewoźnicy już muszą trzymać się za kieszenie. Pakiet Mobilności i „Polski Ład” z nową skalą podatkową opodatkują wypłaty kierowców.

Publikacja: 07.07.2021 08:56

Czy „Polski Ład” opodatkuje kierowców?

Foto: Fot. Mercedes-Benz

Zaproponowany przez rząd „Polski Ład” zwiększa kwotę wolną od podatku do 30 tys. zł i podwyższa prób podatkowy do 120 tys. zł. Zarazem składka zdrowotna staje się zwykłym podatkiem, zależnym od wysokości przychodów. Oznacza to wzrost obciążeń dla przedsiębiorców z 19 do 28%, a dla pracowników etatowych z 32 do 41%.

Czytaj więcej w: Takich pensji w magazynach jeszcze nie było

Z prezentowanych założeń wynika, że osoby mające powyżej 8 tys. zł miesięcznie będą płacić większe podatki. Dotyczy to przedsiębiorców i samozatrudnionych. W większości może ominąć kierowców, bo jak wynika z badań Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, według których 96% kierowców posiada umowę o pracę.

Jednak nie oznacza to, że dla etatowych pracowników zmian nie będzie. Wymusi je Pakiet Mobilności, który do płacy minimalnej nie wlicza diet i ryczałtów. Państwo musi wprowadzić do lutego 2022 roku (kiedy zacznie obowiązywać kolejny zapis Pakietu Mobilności dotyczący właśnie wynagrodzeń) nowe zasady wynagrodzeń kierowców. – Nie wiemy jakie będą szczegółowe zapisy ustawy, ale pewne jest, że ozusowanie całego wynagrodzenia kierowcy zwiększy koszt brutto dla pracodawcy – ostrzega Łukasz Włoch, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców grupy Inelo.

Czytaj więcej w: Ruszają prace nad zmianą zasad wynagrodzeń kierowców

Przypomina, że kierowcy, którzy pracują w transporcie międzynarodowym zarabiają średnio około 7 tys. zł netto. – Zwykle na taką wypłatę składa się wynagrodzenie podstawowe 3500 brutto, czyli 2800 zł netto plus nieopodatkowane ryczałty i diety, które dopełniają pensję do wspomnianych 7 tys. zł. Wtedy koszt pracodawcy to prawie 9 tys. zł brutto. Jeśli wejdzie nowa ustawa, mocno podwyższy te wydatki – twierdzi Łukasz Włoch – Kierowca nadal będzie chciał zarabiać 7 tys. złotych „na rękę”. Pracodawca będzie musiał odprowadzić składki od całej tej kwoty, a nie jak do tej pory tylko od 2,8 tys. zł. To będzie oznaczało, że całkowity koszt brutto wzrośnie do ok. 12 tys. zł, czyli o prawie 35 procent – wylicza ekspert OCRK.

Na zmianach skorzysta także ZUS. – Co ważne, kierowca, który do tej pory miał wynagrodzenie na poziomie 3,5 tys. zł brutto, teraz będzie miał ok. 10 tys. zł brutto przy tej samej wypłacie 7 tys. zł netto. Przy szacunku, że obecnie w tym zawodzie pracuje 250 – 300 tys. osób będzie to oznaczało niebagatelne wpływy do ZUS czy US – dodaje Kamil Wolański, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców grupy Inelo.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach