Nadawcy wybierają koleje, aby ominąć korki na granicy bułgarsko-tureckiej. PKP International rozpoczęło 20 czerwca regularne przejazdy z tureckiego portu Halkali do terminalu w Kolinie. Pod koniec sierpnia częstotliwość ma zwiększyć się z jednego do trzech pociągów tygodniowo.

Pierwotnym klientem jest przemysł samochodowy, a Kolin wskazuje, że chodzi o koncern Hyundaia. Rolę spedytora pełni turecki Mars Logistics, który spodziewa się, że do skorzystania z połączenia namówi także przemysł tekstylny i chemiczny.

Czytaj więcej w: Turcja buduje własny „Jedwabny szlak”

Spedytor oferuje przewozy w 45-stopowych kontenerach i nadwoziach wymiennych. – Korytarz północ-południe ma duże znaczenie w naszej strategii – przyznaje prezes PKP Cargo International Maciej Walczyk.

Konkurencyjna spedycja CAG Logistics oferuje od maja połączenie terminalu Halkali (europejska część Stambułu) 5 razy w tygodniu i Kosekoy (w Stambule po stronie Azji) 2 razy w tygodniu.

Pociągi docierają do terminala w Brnie, skąd transportem samochodowym ładunki dostarczane są do klientów. Pociąg zabiera do 36 kontenerów 45-stopowych HCPW lub nadwozia wymienne. – Naczep wymiennych nie braliśmy na razie pod uwagę, ponieważ wymagają specjalistycznych wagonów i sprzętu do załadunku – tłumaczy Cansu Karagul z CAG Logistics.

Czytaj więcej w: Turcy nie wpuszczają ciężarówek

Dodaje, że ładunki pochodzą głównie z branży budowlanej, samochodowej, chemicznej, elektronicznej, sprzętu AGD oraz dóbr szybkozbywalnych.

Połączenie także służy do obsługi rynku słowackiego, czeskiego i węgierskiego. Firma przygotowuje się do stworzenia w przyszłym roku pociągu do Austrii i Niemiec oraz planuje uruchomić połączenie między portem Karasu i Sławkowem.

Ekol Logistics oferuje intermodalne połączenie Turcji w Europą poprzez terminal promowo-kolejowy w Trieście. Wykorzystywane są naczepy przystosowane do pionowego przeładunku. Pociągi dojeżdżają pociągiem wahadłowym do Ostrawy, skąd ładunki trafiają do odbiorców. Firma planuje rozbudować połączenia intermodalne w Europie Środkowej.

Czytaj więcej w: Ekol ze wszystkimi rodzajami transportu

Ekol ma ok. 550 mln euro przychodów i ponad 7,7 tys. pracowników, Mars Logistics zatrudnia 1500 osób i zanotował w ub.r. 210 mln euro przychodów, zaś CAG Logistics ma 45 mln euro przychodu i 50 zatrudnionych.