Reklama
Rozwiń

Zbliżają się masowe zdalne kontrole ciężarówek

Europejskie służby kontrolne przygotowują się do korzystania z inteligentnych tachografów drugiej generacji. Pozwolą one błyskawicznie wykryć nadużycia czasu pracy kierowcy.

Publikacja: 15.06.2023 07:29

Zbliżają się masowe zdalne kontrole ciężarówek

Foto: Od 15 czerwca wszystkie nowe ciężarówki muszą mieć tachograf cyfrowy drugiej generacji.

Pakiet Mobilności przewiduje, że nowe tachografy będą wprowadzone 21 sierpnia 2023 roku we wszystkich nowych pojazdach, a do 31 grudnia 2024 roku we wszystkich rejestrowanych po raz pierwszy ciężarówkach i autobusach, zaś do 20 sierpnia 2025 roku we wszystkich ciężarówkach i autobusach używanych zarobkowo w przewozach międzynarodowych. Pozwolą na zdalne pobranie przez inspektorów transportu drogowego 25 parametrów (dotychczasowe umożliwiają pobór 19 parametrów) dzięki którym funkcjonariusze otrzymują wskazówki o potencjalnej manipulacji przejeżdżającego pojazdu. – Służby kontrolne będą mogły zorientować się w sytuacji, czy dany kierowca nie przekroczył czasu jazdy: ciągłego, dziennego, tygodniowego lub nawet dwutygodniowego – wymienia Michał Franczyk z Grupy Inelo. 

Do 2025 roku służby mają obowiązek wdrożyć systemy kontrolne pozwalające na zdalne odczytywanie danych z inteligentnych tachografów nowej generacji. W ten sposób inspekcje zwiększą skokowo wykrywalność naruszeń czasu pracy kierowcy.  

Czytaj więcej

Duńczycy najczęściej kontrolują delegowanie kierowców

Tachograf drugiej generacji będzie wyposażony w odbiornik nawigacji satelitarnej i modem DSRC (Dedicated Short Range Communication) służący do zdalnej kontroli. Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement (CORTE) koncentruje się na opracowaniu sposobów gromadzenia i analizy danych cyfrowych za pomocą tachografu i wymianie informacji między krajami. Inteligentne egzekwowanie przepisów ma zapobiec zakłóceniom w łańcuchu dostaw i zapewnić swobodne funkcjonowanie transportu. 

Służby kontrolne wykorzystują technologie cyfrowe (w tym technologie DSRC), w celu wykrywania niezgodności za pomocą analizy opartej na ryzyku. – To obszar, który szczególnie interesuje służby kontrolne, ponieważ wybieranie konkretnych pojazdów do dalszej kontroli na podstawie zdalnego sczytania danych z tachografu znacząco usprawnia pracę inspektorów. Dla nas jako Grupy jest to równie ważny temat, ponieważ od ponad 2 lat dostarczamy służbom kontrolnym w wielu krajach Europy rozwiązania Tachoscan Control DSRC – dodaje szef sprzedaży zagranicznej Inelo Piotr Żółty. 

Czytaj więcej

Zezwolenia kasowane w systemie SENT

Zdalne odczytywanie tachografów jest stosowane m.in. przez polskie i holenderskie służby. 

Pakiet Mobilności przewiduje, że nowe tachografy będą wprowadzone 21 sierpnia 2023 roku we wszystkich nowych pojazdach, a do 31 grudnia 2024 roku we wszystkich rejestrowanych po raz pierwszy ciężarówkach i autobusach, zaś do 20 sierpnia 2025 roku we wszystkich ciężarówkach i autobusach używanych zarobkowo w przewozach międzynarodowych. Pozwolą na zdalne pobranie przez inspektorów transportu drogowego 25 parametrów (dotychczasowe umożliwiają pobór 19 parametrów) dzięki którym funkcjonariusze otrzymują wskazówki o potencjalnej manipulacji przejeżdżającego pojazdu. – Służby kontrolne będą mogły zorientować się w sytuacji, czy dany kierowca nie przekroczył czasu jazdy: ciągłego, dziennego, tygodniowego lub nawet dwutygodniowego – wymienia Michał Franczyk z Grupy Inelo. 

Regulacje Ue
Kary dla producentów ciężarówek będą przesunięte
Regulacje Ue
Unia Europejska tnie transportową gałąź, na której sama siedzi
Regulacje Ue
Zielone światło dla przewoźników ukraińskich
Regulacje Ue
Komisja Europejska przygotowuje kolejne bariery dla polskich firm transportowych
Regulacje Ue
Polscy przewoźnicy domagają się zawieszenia umowy transportowej z Ukrainą