Zbliżają się masowe zdalne kontrole ciężarówek

Europejskie służby kontrolne przygotowują się do korzystania z inteligentnych tachografów drugiej generacji. Pozwolą one błyskawicznie wykryć nadużycia czasu pracy kierowcy.

Publikacja: 15.06.2023 07:29

Zbliżają się masowe zdalne kontrole ciężarówek

Foto: Od 15 czerwca wszystkie nowe ciężarówki muszą mieć tachograf cyfrowy drugiej generacji.

Pakiet Mobilności przewiduje, że nowe tachografy będą wprowadzone 21 sierpnia 2023 roku we wszystkich nowych pojazdach, a do 31 grudnia 2024 roku we wszystkich rejestrowanych po raz pierwszy ciężarówkach i autobusach, zaś do 20 sierpnia 2025 roku we wszystkich ciężarówkach i autobusach używanych zarobkowo w przewozach międzynarodowych. Pozwolą na zdalne pobranie przez inspektorów transportu drogowego 25 parametrów (dotychczasowe umożliwiają pobór 19 parametrów) dzięki którym funkcjonariusze otrzymują wskazówki o potencjalnej manipulacji przejeżdżającego pojazdu. – Służby kontrolne będą mogły zorientować się w sytuacji, czy dany kierowca nie przekroczył czasu jazdy: ciągłego, dziennego, tygodniowego lub nawet dwutygodniowego – wymienia Michał Franczyk z Grupy Inelo. 

Do 2025 roku służby mają obowiązek wdrożyć systemy kontrolne pozwalające na zdalne odczytywanie danych z inteligentnych tachografów nowej generacji. W ten sposób inspekcje zwiększą skokowo wykrywalność naruszeń czasu pracy kierowcy.  

Czytaj więcej

Duńczycy najczęściej kontrolują delegowanie kierowców

Tachograf drugiej generacji będzie wyposażony w odbiornik nawigacji satelitarnej i modem DSRC (Dedicated Short Range Communication) służący do zdalnej kontroli. Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement (CORTE) koncentruje się na opracowaniu sposobów gromadzenia i analizy danych cyfrowych za pomocą tachografu i wymianie informacji między krajami. Inteligentne egzekwowanie przepisów ma zapobiec zakłóceniom w łańcuchu dostaw i zapewnić swobodne funkcjonowanie transportu. 

Służby kontrolne wykorzystują technologie cyfrowe (w tym technologie DSRC), w celu wykrywania niezgodności za pomocą analizy opartej na ryzyku. – To obszar, który szczególnie interesuje służby kontrolne, ponieważ wybieranie konkretnych pojazdów do dalszej kontroli na podstawie zdalnego sczytania danych z tachografu znacząco usprawnia pracę inspektorów. Dla nas jako Grupy jest to równie ważny temat, ponieważ od ponad 2 lat dostarczamy służbom kontrolnym w wielu krajach Europy rozwiązania Tachoscan Control DSRC – dodaje szef sprzedaży zagranicznej Inelo Piotr Żółty. 

Czytaj więcej

Zezwolenia kasowane w systemie SENT

Zdalne odczytywanie tachografów jest stosowane m.in. przez polskie i holenderskie służby. 

Pakiet Mobilności przewiduje, że nowe tachografy będą wprowadzone 21 sierpnia 2023 roku we wszystkich nowych pojazdach, a do 31 grudnia 2024 roku we wszystkich rejestrowanych po raz pierwszy ciężarówkach i autobusach, zaś do 20 sierpnia 2025 roku we wszystkich ciężarówkach i autobusach używanych zarobkowo w przewozach międzynarodowych. Pozwolą na zdalne pobranie przez inspektorów transportu drogowego 25 parametrów (dotychczasowe umożliwiają pobór 19 parametrów) dzięki którym funkcjonariusze otrzymują wskazówki o potencjalnej manipulacji przejeżdżającego pojazdu. – Służby kontrolne będą mogły zorientować się w sytuacji, czy dany kierowca nie przekroczył czasu jazdy: ciągłego, dziennego, tygodniowego lub nawet dwutygodniowego – wymienia Michał Franczyk z Grupy Inelo. 

Regulacje Ue
Polscy europarlamentarzyści niszczą polskich przewoźników
Regulacje Ue
Producenci ciężarówek przygotowani na Euro VII
Regulacje Ue
Unia Europejska walczy z opóźnieniami płatności
Regulacje Ue
Spór kolejarzy ze spedytorami o długie zestawy
Regulacje Ue
Spedytorzy: administracyjne ograniczenia szkodzą gospodarce
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO