KE cofnęła się pół kroku pod naporem przewoźników

Po licznych protestach i petycjach Komisja Europejska ugięła się i zezwoliła na przedłużenie okresu wymiany tachografów.

Publikacja: 20.12.2024 17:02

Na nic zdadzą się nowe, komfortowe ciężarówki, jeśli zabraknie kierowców. Ponad 160 tys. z pracujący

DAF

Na nic zdadzą się nowe, komfortowe ciężarówki, jeśli zabraknie kierowców. Ponad 160 tys. z pracujących w polskich firmach ma zagraniczne obywatelstwo.

Foto: DAF

Komisja Europejska zaproponowała 2-miesieczne opóźnienie wejścia w życie obowiązku instalacji w ciężarówkach nowych tachografów G2V2. Kraje członkowskie zaaprobowały propozycję, co oznacza, że samochody mogą pracować na międzynarodowych szlakach, a ich właściciele mają dwa miesiące więcej na doposażenie pojazdów. 

Zmiana została przyjęta z uznaniem przez przewoźników. – Karencja zapewnia mobilność w UE i nieprzerwany przepływ transgranicznych usług transportowych. Decyzja ta odzwierciedla zrównoważone i konstruktywne podejście, dające operatorom niezbędny czas na modernizację pojazdów przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości łańcucha dostaw – podkreśla dyrektorka IRU ds. rzecznictwa UE Raluca Marian. 

Czytaj więcej

Automaty paczkowe dla rzeczy z drugiej ręki

Dodała: „Dziękujemy komisarzowi Tzitzikostasowi za wykazanie się silnym przywództwem i pragmatyzmem już na samym początku swojej kadencji. Stawiając czoła wyzwaniom operacyjnym stojącym przed przewoźnikami, którzy wykazali bezprecedensową mobilizację w celu dotrzymania terminów określonych prawem, Komisja i państwa członkowskie UE wykazały, że doskonale rozumieją kluczową rolę łańcucha mobilności i logistyki w utrzymaniu ruchu europejskiej gospodarki”.

Opóźnienie wejścia w życie obowiązku jest rozwiązaniem problemu, który Bruksela sama stworzyła. Wdrożony przez nią Pakiet Mobilności zakłada wszechstronną kontrolę czasu pracy kierowców i przekraczania granic w Unii Europejskiej, która powołana została, aby tych granic nie było. Zatem ci, którzy najczęściej je przekraczają, a więc kierowcy ciężarówek, muszą sami notować moment przekroczenia granicy lub zrobi to za nich tachograf nowej generacji. 

Problem z urządzeniami polegał na ich późnym przygotowaniu i dostawach oraz wysokiej cenie – tachograf wraz z montażem kosztuje ok. 4 tys. zł. W całej UE jest tylko dwóch dostawców: Continental i Stoneridge. W ruchu międzynarodowym pracuje ok miliona samochodów ciężarowych. – UE wprowadza absurdalne przepisy nie licząc się z faktem, że płacimy ogromne pieniądze, aby podążać za wymogami unijnymi. Dysponujemy więc bardzo młodym taborem i nagle musimy wyrzucić dobrze funkcjonującą część i na własny koszt kupić nowy tachograf za tysiąc euro, który będzie służyć nie nam, ale urzędnikom. Zmusza się stojących w obliczu bankructwa przewoźników do absurdalnego wydatku, więc nie dziwię się, że się burzą – ocenia prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. 

Czytaj więcej

Co trzecia ciężarówka nie ma jeszcze wymienionego tachografu

Przypomina, że jednym z głównych postulatów marcowego Forum Transportu Drogowego była sprawa refinansowania wymiany tachografów. – Przedstawicielka Komisji Europejskiej po analizie sprawy podczas konsultacji z przewoźnikami w Polsce jednoznacznie wskazała prawne możliwości wsparcia branży przy wymianie tachografów ze środków KPO. Podczas prób wykorzystania tych funduszy przez polską administrację, Komisja Europejska blokuje taką możliwość. Przy obecnym stanie budżetu państwa, właśnie to źródło finansowania KPO rozwiązywałoby całkowicie problem – uważa prezes ZMPD. 

Z badań Inelo (Grupa Eurowag) przeprowadzonych w grudniu na próbie 14 tys. samochodów wynika, że 29 proc. przewoźników nie wymieniło jeszcze tachografu. Do 18 sierpnia 2025 roku będzie trzeba dokonać wymiany tachografów które były montowane po 2019 roku. 

Komisja Europejska zaproponowała 2-miesieczne opóźnienie wejścia w życie obowiązku instalacji w ciężarówkach nowych tachografów G2V2. Kraje członkowskie zaaprobowały propozycję, co oznacza, że samochody mogą pracować na międzynarodowych szlakach, a ich właściciele mają dwa miesiące więcej na doposażenie pojazdów. 

Zmiana została przyjęta z uznaniem przez przewoźników. – Karencja zapewnia mobilność w UE i nieprzerwany przepływ transgranicznych usług transportowych. Decyzja ta odzwierciedla zrównoważone i konstruktywne podejście, dające operatorom niezbędny czas na modernizację pojazdów przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości łańcucha dostaw – podkreśla dyrektorka IRU ds. rzecznictwa UE Raluca Marian. 

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Regulacje Ue
Unijna reforma celna kosztem małych firm
Regulacje Ue
Transport będzie musiał wyliczyć się z emisji CO2
Regulacje Ue
Po nowym roku z rynku przewozów międzynarodowych zniknie połowa ciężarówek
Regulacje Ue
Nakaz powrotu pojazdów do bazy to złamanie prawa UE
Regulacje Ue
Będzie ruch w białoruskich firmach w Polsce
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10