Boom w przewozach. Firmy podnoszą ceny usług

Firmy wykorzystują dobrą koniunkturę do podnoszenia cen usług.

Publikacja: 05.08.2018 10:44

Boom w przewozach. Firmy podnoszą ceny usług

Foto: Adobe Stock

Sytuacja w transporcie w Polsce jest dziś wyjątkowo dobra, zwłaszcza pod względem ilości przewożonych towarów. W I półroczu wzrosła ona o 13 proc., licząc rok do roku. Duże zapotrzebowanie na transport ładunków znajduje odzwierciedlenie w zwyżkujących cenach usług. Od dawna idą one powoli, ale systematycznie w górę.

Kruszywa na fali

PKP Cargo, drugi co do wielkości kolejowy przewoźnik ładunków w UE, podaje, że w I półroczu odnotował wzrost przewozów na polskim rynku. Przetransportował 54,2 mln ton towarów, czyli o 4,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Zwiększyły się głównie przewozy kruszyw (aż o 39 proc.) i kontenerów (o 14 proc.). – Na wzrost przewozów kamienia wpływ miało przede wszystkim rosnące zapotrzebowanie na kruszywa ze strony wykonawców inwestycji drogowych i firm modernizujących linie kolejowe. Z kolei rosnący ruch w segmencie intermodalnym (przewozy kontenerów – red.) wynikał z intensyfikacji transportów z i do polskich portów morskich z i do Chin – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Grupa podnosi ceny usług, tłumacząc to stosunkowo dużymi kosztami zakupu paliw i energii. Zapewnia, że stara się tak je optymalizować, aby oferta przewozowa była jak najbardziej konkurencyjna. W drugim półroczu PKP Cargo oczekuje szybszego wzrostu przewozów niż w pierwszym. – Będziemy się starali podnosić wskaźniki transportu ładunków w każdym segmencie rynku, czemu powinien sprzyjać wysoki wzrost gospodarczy w Polsce, generujący zarówno wzrost inwestycji, jak i produkcji przemysłowej oraz konsumpcji – podkreśla Warsewicz.

Zwyżki odnotowuje grupa OT Logistics, specjalizująca się w świadczeniu usług spedycji w transporcie śródlądowym, usługach portowych i przewozach kolejowych. – Koniunktura w naszej branży jest bardzo dobra, co jest ściśle związane ze wzrostem gospodarki i produkcji przemysłowej. Dlatego nie dziwi, że największy wzrost przewozów widzimy w przypadku takich grup produktowych jak węgiel czy rudy metali – mówi Zbigniew Nowik, prezes OT Logistics.

Dodaje, że ceny usług logistycznych rosną, co jest efektem sytuacji na rynku. Jego zdaniem zapotrzebowanie zwyżkuje szybciej niż możliwości firm działających na tym rynku. – Obserwujemy braki taboru, również portom brakuje wolnych mocy przerobowych – twierdzi Nowik. Przyznaje, że w grupie OT Logistics rośnie zarówno ilość przewożonych ładunków, jak i ceny, co przekłada się na jej przychody.

…kontenery też

Zdecydowanie szybciej niż rynek rośnie PCC Intermodal, grupa specjalizująca się w przewozach i przeładunkach kontenerów. Dariusz Stefański, prezes spółki, tłumaczy, że to zjawisko zrozumiałe, bo w porównaniu z krajami zachodnimi nasze przewozy intermodal są na znacznie niższym poziomie rozwoju, więc jeszcze przez minimum kilka lat powinny rosnąć szybciej niż cała branża transportowa.

– Niestety, ze względu na ograniczenia infrastrukturalne i brak sensownego wsparcia rozwoju przewozów intermodalnych ten segment rośnie znacznie wolniej, niż powinien – uważa Stefański.

Sytuacja w transporcie w Polsce jest dziś wyjątkowo dobra, zwłaszcza pod względem ilości przewożonych towarów. W I półroczu wzrosła ona o 13 proc., licząc rok do roku. Duże zapotrzebowanie na transport ładunków znajduje odzwierciedlenie w zwyżkujących cenach usług. Od dawna idą one powoli, ale systematycznie w górę.

Kruszywa na fali

Pozostało 87% artykułu
Szynowy
Tor przeszkód przez ukraińską granicę
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką