Pięć miesięcy po podpisaniu umowy pomiędzy Mercedes-Benz Manufacturing Poland i Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną „INVEST-PARK”, 30 sierpnia, dokonano uroczystego wbicia pierwszej łopaty na budowie centrum logistycznego fabryki Mercedesa w Jaworze.
Projekt finansowany jest ze środków WSSE oraz MBMPL, a jego koszt szacuje się na kilkadziesiąt milionów złotych. Inwestycja obejmuje budowę bocznicy kolejowej w południowo- zachodniej części strefy ekonomicznej, podobszar Jawor/DSAG S3, oraz centrum logistycznego na terenie dolnośląskiej fabryki Mercedes-Benz.
Czytaj więcej
Podczas Gali Liderzy Logistyki 25 sierpnia redakcja Rzeczpospolitej nagrodziła wyróżniające się podmioty branży TSL.
Bocznica połączona będzie z linią kolejową Kędzierzyn Koźle - Kamieniec Ząbkowicki - Legnica. Na powierzchni 2,6 ha powstanie centrum logistyczne, czyli nowoczesna platforma przeładunkowa z zaawansowaną technologicznie infrastrukturą, przeznaczoną w szczególności do obsługi transportu baterii litowo-jonowych z Jawora do fabryk Mercedesa na świecie. Na początku 2024 większość dostaw do zakładu i transport gotowych produktów przeniesie się z drogi na tory.
Jest to jedna z niewielu fabryk, która zainwestowała w bocznicę kolejową. – Dążenie do neutralności pod względem emisji CO2 było naszym celem od samego początku istnienia fabryki w Jaworze. Zakład zasilany jest w 100% energią odnawialną. Kolejnym krokiem redukcji śladu węglowego jest obszar logistyki. Dziękinowej bocznicy kolejowej zminimalizujemy transport drogowy do i z fabryki, który zastąpią przewozy koleją. Wspólnie z Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną robimy kolejny krok w kierunku zrównoważonegorozwoju naszej produkcji i dystrybucji – tłumaczy CEO Mercedes- Benz Manufacturing Poland Aleksandra Łukasiak.