Nowa, samoobsługowa stacja paliw w Bydgoszczy znajduje się przy ul. Żeglarskiej 2, przy torze numer 410 obok Dworca Głównego. Jest pierwszą tego typu instalacją, której zbiornik do magazynowania paliwa umieszczony jest w naziemnym, zamkniętym kontenerze. Wcześniej na analogicznych stacjach paliw stosowano podziemne zbiorniki na paliwo.
Czytaj więcej
Tegoroczne nagrody dziennika Rzeczpospolita dla wyróżniających się podmiotów branży TSL już w rękach przedsiębiorców.
Takie rozwiązanie znacząco skraca czas wybudowania obiektu. Stacje paliw z naziemnym zbiornikiem mają mniejszą pojemność niż te ze zbiornikiem podziemnym, dlatego są budowane w regionach z mniejszym zapotrzebowaniem na paliwo. Planowane stacje paliw we Wrocławiu Głównym i w okolicach Rzeszowa również będą miały naziemne zbiorniki.
Tankowanie pojazdów szynowych jest możliwe za pomocą kart flotowych posiadanych przez maszynistów. Kolejowe stacje paliw są dostępne przez całą dobę, 365 dni w roku. Wszystkie transakcje są automatycznie rejestrowane i rozliczane poprzez dedykowany system w czasie rzeczywistym.
Mimo że polska kolej jest zelektryfikowana w 70 proc. i jest to najwyższy wskaźnik w Europie, to istnieją obszary, gdzie wykorzystanie trakcji elektrycznej jest nieopłacalne a czasami wręcz niemożliwe np. na terenach przemysłowych i intermodalnych terminali przeładunkowych (lokomotywy manewrowe) lub na trasie Reda-Hel. – W takich przypadkach nie ma możliwości zastąpienia lokomotyw spalinowych elektrycznymi – zaznacza dyrektor Oddziału Paliwa PKP Energetyka Maciej Kiersnowski.