Duzi gracze nastawiają się na przetargi na szybkie pociągi

O zamówienia Polregio na 200 elektrycznych zespołów trakcyjnych nie walczą Alstom i Siemens.

Publikacja: 13.10.2022 15:13

Duzi gracze nastawiają się na przetargi na szybkie pociągi

Polregio

Foto: Polregio

W pierwszym w 20-letniej historii spółki (po wydzieleniu z Grupy PKP) postępowaniu przetargowym na zakup nowego taboru, ogłoszonym w maju 2022 r., oferty złożyło czterech producentów:

- H. Cegielski – Fabryka pojazdów szynowych z ceną 7,2 mld zł,

- Newag na (blisko 10,8 mld zł),

- Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz (9,9 mld zł)

- Stadler Polska (10,9 mld zł). 

Przewoźnik zamierza w najbliższym czasie podpisać z wykonawcami umowy ramowe, które będą obowiązywać 36 miesięcy od dnia podpisania. „W tym okresie spółka przeprowadzi postępowania wykonawcze, w ramach których producenci będą składać oferty na określoną liczbę pojazdów, a następnie brać udział w aukcji elektronicznej, która pozwoli wyłonić wykonawcę konkretnego zamówienia oraz ustalić ostateczną cenę zakupu. Planowany przez spółkę harmonogram przeprowadzenia przetargu zakłada, że umowy wykonawcze zostaną zawarte do czerwca przyszłego roku” informuje spółka. 

Czytaj więcej

Alstom w Polsce gotowy na koleje dużych prędkości

Polregio planuje, że dostawa wszystkich zamówionych pojazdów zakończy się w 2026 roku. 

Obserwatorzy byli zaskoczeni, że w wartym miliardy złotych przetargu zabrakło czołowych europejskich graczy: Alstomu i Siemensa. – Zamawiający nie premiował w przetargu aluminiowych pudeł i wózków Jacobsa, więc dwaj najwięksi europejscy producenci taboru, czyli Astom i Siemens, nie wystartowali w nim. Możliwe, że skupiać się będą na walce o pociągi dużych prędkości – przypuszcza dyrektor zarządzający Klastra Luxtorpeda Mateusz Izydorek. 

Przypomnijmy, że Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła w sierpniu protest Stadlera Polska i Skody Transportation. Obie firm domagały się, aby aluminiowe pudła i wózki Jacobsa były premiowane. 

Polregio sfinansuje zakup z funduszy unijnych pochodzących m.in. z Krajowego Programu Odbudowy, Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) oraz programów regionalnych, a także finansowania dłużnego. 

Czytaj więcej

Niepokojące sygnały z rynku transportu drogowego

Nie ma jednak pewności, że Bruksela wypłaci Polsce fundusze z KPO i FEnIKS-a. – Jest pewna obawa, ale jeśli już teraz zamawiający przebrnie przez formalności, będzie gotowy na produkcję, gdy tylko ruszy instrument dofinansowujący – tłumaczy Izydorek. 

Wskazuje, że cała procedura przetargowa trwa kilka-kilkanaście miesięcy.  Polregio potrzebuje taboru na wczoraj, więc jest to gra na pewnym ryzyku, ale maksymalnie skracająca czas w jakim Polregio otrzyma nowy tabor. Pamiętajmy, że przez ostatnią perspektywę przewoźnik nie mógł składać wniosków o dofinansowanie przez analizę, czy nie została mu udzielona nieuzasadniona pomoc publiczna – zaznacza Izydorek.

W pierwszym w 20-letniej historii spółki (po wydzieleniu z Grupy PKP) postępowaniu przetargowym na zakup nowego taboru, ogłoszonym w maju 2022 r., oferty złożyło czterech producentów:

- H. Cegielski – Fabryka pojazdów szynowych z ceną 7,2 mld zł,

Pozostało 92% artykułu
Elektromobilność
Kielecka wystawa pod hasłem elektrobusów
Drogowy
Administracje Polski i Ukrainy przygotowują nowe przejścia graniczne
Elektromobilność
Elektryczne ciężarówki wymuszą podwyżki frachtów o co najmniej 30 proc.
Drogowy
Rząd dostosuje wszystkie drogi krajowe do ruchu ciężkiego
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Newag i Pesa szukają w Japonii natchnienia do budowy pociągów wysokiej prędkości