Dostawy rozpoczną się w 2025 roku, a przewoźnik liczy, że wagony przetrwają w użytkowaniu blisko pół wieku. Wartość kontraktu może sięgnąć 5 mld zł. Przewoźnik wyda do 2030 roku na modernizację taboru łącznie 27 mld zł. Spółka już zamówiła wagony, lokomotywy i pociągi za 7 mld zł. Sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki podkreśla, że zakupy PKP Intercity to wielka szansa dla polskich firm. – Większość kolejowych przetargów wygrywają przecież polskie przedsiębiorstwa. To dzięki takim zamówieniom, jak te z PKP Intercity nasze firmy się rozwijają, a potem skutecznie konkurują również na zagranicznych rynkach – tłumaczy sekretarz stanu.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapewnia, że nowe pojazdy przyciągną kolejne miliony podróżnych. W trzech pierwszych kwartałach PKP Intercity poprawił udział w rynku o 5,68 punktów proc. w stosunku do 2021 roku.
W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy o:
- 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
- 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;