Ocena jest o poziom niższa od oceny wiarygodności kredytowej państwa polskiego. Agencja wzięła pod uwagę silne relacje ze Skarbem Państwa oraz gotowość państwa do udzielania wsparcia. Państwo gwarantuje 71 proc. długu zaciągniętego przez przewoźnika w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Eksperci Fitch przewidują, że ten odsetek zmniejszy się do 50 w 2026 roku.
Czytaj więcej
PKP Intercity ogłosiło 8 listopada największy w swojej historii pod względem liczby pojazdów przetarg taborowy na 300 nowych wagonów, a prawo opcji umożliwia zakup dodatkowych 150 pojazdów.
Na ocenę wpływ miała także realizacja usług publicznych w ramach umowy PSC, która zapewnia gwarancję dla pozyskania finansowania zewnętrznego na kolejne inwestycje taborowe i infrastrukturalne. Ministerstwo Infrastruktury udzieliło spółce PKP Intercity umową na świadczenie usług publicznych (PSC) na lata 2021-2030.
Agencja zwróciła uwagę, że szybka odbudowa liczby pasażerów w 2022 roku pokazuje, że pociągi stają się preferowanym środkiem transportu. Od początku roku do końca października pociągami PKP Intercity podróżowało 48,8 mln pasażerów. To blisko 19,9 mln osób więcej (48 proc.) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Agencja Fitch ocenia, że realizacja programu inwestycyjnego pozwoli utrzymać długoterminową przewagę konkurencyjną PKP Intercity wobec innych środków transportu – przewoźników lotniczych i autobusów dalekobieżnych, jak również dominujący udział pod względem pracy przewozowej w polskim rynku kolejowym.