Przewoźnicy regionalni zostaną ze starym taborem

Nie ma grantów i pożyczek na odnowę taboru przewoźników regionalnych. Czy to oznacza
powolną agonię Polregio?

Publikacja: 18.05.2023 18:15

Przewoźnicy regionalni zostaną ze starym taborem

Foto: Fot. Koleje Mazowieckie

Zaprezentowana przez rząd w kwietniu rewizja KPO zakłada zmniejszenie łącznej liczby zakupionych pociągów dla przewoźników regionalnych ze 145 do 71. Nie są to dobre wieści dla Polregio i pozostałych przewoźników regionalnych, którzy mają sporo starszego taboru. Jeździ on w barwach m.in. PKP SKM, Kolei Wielkopolskich, Kolei Mazowieckich i przede wszystkim w Polregio. – U każdego regionalnego przewoźnika park taborowy jest wiekowy. Zmniejszenie funduszy KPO zaburzy plany rozwoju połączeń. Z braku odnowy taboru zmaleje komfort jazdy i podróżni mogą uznać, że oferta kolei jest nieatrakcyjna. Po otwarciu rynku przewozów pasażerskich, podróżnych mogą przejąć nowi konkurenci – sądzi zastępca redaktora naczelnego Raport Kolejowy Radosław Karwicki. 

Ucieka ostatnia szansa

Ograniczenie wsparcia zakupów taboru tym bardziej niepokoi, że, jak zauważa rzeczniczka Polregio Aleksandra Baldys, być może to ostatnia w takim wymiarze możliwość obniżenia średniego wieku pojazdów, wykorzystywanych w przewozach regionalnych. 

Czytaj więcej

Trzeba odwołać wycieczki z braku kierowców i autokarów

Sprawa jest tym poważniejsza, że bez pomocy z zewnątrz przewoźnicy nie dadzą rady odnowić taboru. – Spółka, która prowadzi działalność na terenie całego kraju, z uwagi na skalę prowadzonego procesu przewozowego, bez zaangażowania środków pomocowych z UE nie jest w stanie zapewnić tak dużej ilości pojazdów, które spełniałyby oczekiwania pasażerów. Średni wiek elektrycznych zespołów trakcyjnych w Polregio zbliża się już nieuchronnie do 40 lat – wylicza rzeczniczka. 

Obawia się, że zakup mniejszej liczby taboru może spowodować ograniczenie zdolności operacyjnych spółki w przyszłości, co wpłynie negatywnie na sektor kolejowych pasażerskich przewozów regionalnych. – Brak odnowienia obecnie posiadanego taboru może oznaczać dla Polregio potencjalne wykluczenie z możliwości udziału w otwartych, konkurencyjnych przetargach na świadczenie usług przewozowych dla kolejnych umów PSC z województwami – ostrzega Baldys. 

Przypomina, że w poprzedniej perspektywie UE Polregio nie mogło być beneficjentem programów pomocowych i otrzymać finansowanie zakupu nowego taboru trakcyjnego. – W związku z tym, aktualne potrzeby spółki są na tyle duże, że nawet przy założeniu uczestnictwa w projekcie CUPT pozostałych przewoźników oraz samorządów województw, bazowa liczba 145 pojazdów stanowiłaby niewystarczający potencjał do zabezpieczenia potrzeb taborowych w optymalnej realizacji przewozów – podlicza rzeczniczka Polregio. 

Czytaj więcej

Rośnie konkurencja w kolejowych przewozach z Ukrainy

Pożyczki też nie będzie

Polregio złożyło 9 maja uwagi do proponowanej rewizji KPO. – Zawnioskowało o zwiększenie alokacji na grant w ramach ogłoszonego konkursu na tabor regionalny z jednoczesnym jak najszybszym udostępnieniem części pożyczkowej, która została w sposób niezrozumiały dla Polregio wycofana z projektu CUPT dla KPO, a mogłaby stanowić skuteczną i oczekiwaną alternatywę dla pomocy opartej wyłącznie o bezzwrotny grant – wskazuje Baldys.  

Obcięcie funduszy KPO dla przewoźników regionalnych uderzy także w producentów taboru oraz ich dostawców. Zniknęły zapowiadane ilości taboru, szybko ucieka czas przeznaczony na jego dostawę. KE planowała zamknąć cały program odbudowy do połowy 2026 roku. Jednak w przypadku Polski termin wydaje się coraz mniej realny. – Program opóźnia się i zostaje coraz mniej czasu na produkcję i w rezultacie może być za późno an zrealizowanie dostaw – przyznaje rzecznik Pesy Bydgoszcz Maciej Grześkowiak. 

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że pomimo zakupów taboru w ostatniej dekadzie, średni wiek wagonów wzrósł z przeszło 27 lat w 2011 roku do 32,5 roku w 2021 roku. Spalinowe zespoły trakcyjne miały w 2021 roku blisko 16 lat, gdy w 2011 roku ledwo ponad 10 lat. Odmłodził się jedynie park ezt z blisko 31 lat do niecałych 26 lat. Na koniec 2021 roku w Polsce funkcjonowały 1242 elektryczne zespoły trakcyjne i 246 spalinowych zespołów trakcyjnych oraz ponad 2,2 tys. wagonów pasażerskich. 

Czytaj więcej

Czy Polregio będzie pierwszą ofiarą Komisji Europejskiej?

GUS podaje, że w 2021 roku przychody z kolejowych przewozów pasażerskich przekroczyły 6 mld zł. Największy potencjał wzrostu przewozów ma ruch regionalny. 

Zaprezentowana przez rząd w kwietniu rewizja KPO zakłada zmniejszenie łącznej liczby zakupionych pociągów dla przewoźników regionalnych ze 145 do 71. Nie są to dobre wieści dla Polregio i pozostałych przewoźników regionalnych, którzy mają sporo starszego taboru. Jeździ on w barwach m.in. PKP SKM, Kolei Wielkopolskich, Kolei Mazowieckich i przede wszystkim w Polregio. – U każdego regionalnego przewoźnika park taborowy jest wiekowy. Zmniejszenie funduszy KPO zaburzy plany rozwoju połączeń. Z braku odnowy taboru zmaleje komfort jazdy i podróżni mogą uznać, że oferta kolei jest nieatrakcyjna. Po otwarciu rynku przewozów pasażerskich, podróżnych mogą przejąć nowi konkurenci – sądzi zastępca redaktora naczelnego Raport Kolejowy Radosław Karwicki. 

Pozostało 85% artykułu
Szynowy
Tor przeszkód przez ukraińską granicę
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska