Cargounit zdobył finansowanie na kolejne lokomotywy

Spółka planuje duży rozwój na polskimi i środkowoeuropejskim rynku wynajmu lokomotyw, do czego potrzebne są mocne wskaźniki finansowe.

Publikacja: 15.07.2023 16:52

Cargounit zdobył finansowanie na kolejne lokomotywy

Foto: Cargounit

Największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw zwiększyła dostępne finansowanie z 715 mln zł do 1,5 mld zł, podpisując umowy refinansowania z wiodącymi polskimi i zachodnioeuropejskimi instytucjami finansowymi. 

Cargounit to spółka portfelowa Funduszu Three Seas Investment Initiative Fund i funkcjonuje na zasadach w pełni komercyjnych. Finansowanie składa się z kredytu terminowego, kredytu Private Placement, kredyt odnawialnego oraz kredytu inwestycyjnego. Finansowanie obejmuje kredyty oparte o formułę Sustainability-Linked Loan zapewnieni środki na zakup lokomotyw wielosystemowych Vectron MS od Siemens Mobility oraz lokomotyw jednosystemowych Gama Marathon od Pesa Bydgoszcz.  

Czytaj więcej

Tachografowa gorączka wśród importerów ciężarówek

Grupa dziewięciu banków i inwestor instytucjonalny udzielą spółce finansowania: PKO Bank Polski, DWS, ING Bank, Siemens Bank, Bank Pekao, ABN AMRO, Societe Generale, Erste Group Bank AG, La Banque Postale i BOŚ Bank. – Cieszymy się z podpisania nowych umów finansowania ustanawiających platformę finansową, opartą o formułę sustainability-linked, z wiodącymi europejskimi instytucjami finansowymi zaangażowanymi w finansowanie taboru kolejowego. Jest to oznaka zaufania w realizację naszej strategii zbudowanej na programie unowocześnienia floty lokomotyw oraz ambitnych planach rozwoju w Europie Środkowej i Wschodniej – zapewnia prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń. 

Poza zwiększeniem dostępu do kapitału, Cargounit podniósł tzw. kowenanty bankowych do poziomu charakterystycznego dla zachodniej konkurencji Cargounit w celu zwiększenia dźwigni finansowej. 

Spółka zwiększyła także udział finansowania w euro vs zł co przełoży się na obniżenie kosztów finansowania.  

Cargounit zmniejszył również roczną amortyzacją kredytu dostosowaną do cyklu życia aktywów, aby tym samym umożliwić akumulację środków na udział własny dla kolejnych zakupów lokomotyw bez konieczności dokapitalizowywania spółki.

Zwiększyła ona także elastyczność struktury finansowej w celu umożliwienia zaciągania kolejnych kredytów ponad 1,5 mld zł w ramach platformy finansowej od obecnych lub nowych kredytodawców korzystających z tej samej dokumentacji ogólnych warunków jak i zabezpieczeń.

Uzyskała dostęp do wiodących międzynarodowych kredytodawców (największe europejskie banki i inwestor instytucjonalny DWS) w celu zaznajomienia ze spółka i jej działalnością, aby mieć możliwość dalszego zwiększania zadłużenia w przyszłości. – W ramach ustanowionej platformy finansowania Cargounit osiągnęło wszystkie założone cele. Nowe finansowanie pozwoli na zakup około 70 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych. Dzięki dostępności nowego finansowania Cargounit będzie w stanie dokonywać zakupu lokomotyw w ramach większych zamówień w postaci umów ramowych co powinno przełożyć się na niższy koszt jednostkowy zakupu oraz pozwoli na zabezpieczenie dostaw w przyszłości wobec konieczności rezerwowania tzw slotów produkcyjnych u największych producentów zagranicznych, którzy mają pełne portfele zamówień do 2026 roku – przypomina prezes Cargunit. 

Czytaj więcej

W Świnoujściu jednak powstanie głębokowodny terminal kontenerowy

Dodaje, że nowe zakupy lokomotyw będę obejmowały zakup lokomotyw wielosystemowych Vectron MS od Siemens Mobility dla klientów w większości zagranicznych na rynki krajów szeroko pojętej Europy Środkowo-Wschodniej jak i lokomotyw jednosystemowych Gama Marathon od Pesa Bydgoszcz na rynek polski. 

Cargounit posiada blisko 200 lokomotyw liniowych i manewrowych. Wyłącznym doradcą finansowym Cargounit był Cantor Fitzgerald Europe. Doradztwo prawne przy transakcji było świadczone przez kancelarie Clifford Chance oraz Norton Rose Fulbright. 

Największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw zwiększyła dostępne finansowanie z 715 mln zł do 1,5 mld zł, podpisując umowy refinansowania z wiodącymi polskimi i zachodnioeuropejskimi instytucjami finansowymi. 

Cargounit to spółka portfelowa Funduszu Three Seas Investment Initiative Fund i funkcjonuje na zasadach w pełni komercyjnych. Finansowanie składa się z kredytu terminowego, kredytu Private Placement, kredyt odnawialnego oraz kredytu inwestycyjnego. Finansowanie obejmuje kredyty oparte o formułę Sustainability-Linked Loan zapewnieni środki na zakup lokomotyw wielosystemowych Vectron MS od Siemens Mobility oraz lokomotyw jednosystemowych Gama Marathon od Pesa Bydgoszcz.  

Pozostało 85% artykułu
Szynowy
Polskie i ukraińskie koleje na kolizyjnym torze
Szynowy
PKP Intercity lepiej obsłuży linie niezelektryfikowane
Szynowy
Ukraina stawia na transport kolejowy
Szynowy
Czy Polska włączy się do walki o Talgo?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Szynowy
Jaki dworzec kolejowy w CPK?