Reklama

Maleją przewozy, ale nie zyski. PKP Cargo odbudowało marże

Samochody odbierają kolejom przewozy kontenerów, ale PKP Cargo zamierza powalczyć o ten rynek.

Publikacja: 28.08.2023 11:27

Maleją przewozy, ale nie zyski. PKP Cargo odbudowało marże

PKP Cargo

Foto: PKP Cargo

Grupa PKP Cargo wypracowała w I półroczu 2023 r. 2 899,5 mln zł przychodów, co oznacza wzrost rok do roku o 18,3%. W analizowanym okresie skonsolidowany wynik EBITDA wzrósł o 64,5% rok do roku, osiągając poziom 611,2 mln zł. EBIT wyniosła 221,5 mln zł wobec 6,1 mln zł rok wcześniej. W pierwszych sześciu miesiącach 2023 r. zysk netto grupy sięgnął 109,7 mln zł wobec 42,4 mln zł straty w analogicznym okresie rok wcześniej. 

Mniej węgla i kruszyw

W I półroczu 2023 r. grupa przewiozła 42,5 mln ton ładunków, o około 8,5 mln ton mniej rok do roku. Praca przewozowa osiągnęła poziom 11 632 mln tkm w porównaniu z 13 335 mln tkm w analogicznym okresie poprzedniego roku. – W analizowanym okresie byliśmy aktywni w segmencie kruszyw i materiałów budowlanych, jednocześnie obserwowaliśmy spadek masy i pracy przewozowej w segmencie węgla kamiennego. W II półroczu 2023 r. liczymy na większą dynamikę wzrostu, jeżeli chodzi o przychody. Jesień i zima to dla nas czas zwiększonych przewozów węgla, ale jesteśmy dobrze przygotowani na ten okres – zapewnia prezes PKP Cargo Dariusz Seliga. 

Czytaj więcej

Lipiec przyniósł zastój w internetowych sklepach

Spadki przewozów są skutkiem nagromadzenia przez odbiorców zapasów węgla. Jednocześnie Polskie Sieci Energetyczne raportują, że produkcja energii elektrycznej z węgla kamiennego w I półroczu 2023 r. wyniosła 37,6 TWh i była o 13% niższa rok do roku. W rezultacie w analizowanym okresie grupa przewiozła 19,9 mln ton węgla kamiennego w porównaniu z 22,8 mln ton surowca w I półroczu 2022 r. Praca przewozowa wyniosła 4 561 mln tkm w porównaniu z 4 404 mln tkm rok wcześniej.

Przewoźnik zanotował także zmniejszenie masy towarowej w przewozach materiałów budowlanych, kamienia wapiennego do huty w Czechach i elektrowni niemieckich. Zmalały przewozy kwarcytu w eksporcie przez porty do Islandii oraz przewozowy dla jednego z głównych producentów, który w lutym 2023 r. zawiesił produkcję cementu ze względu na jego wysoką cenę. Grupa przewiozła 9,4 mln ton surowca wobec 10,0 mln ton rok wcześniej. Praca przewozowa osiągnęła poziom 2 563 mln tkm, co oznacza 1,5% spadek rok do roku. 

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Budowa magazynów spekulacyjnych nadal popularna

Maleją przewozy intermodalne 

Grupa przewiozła 2,6 mln ton ładunków intermodalnych w porównaniu z 4,8 mln ton rok wcześniej. Praca przewozowa ukształtowała się na poziomie 1 002 mln tkm wobec 2 033 mln tkm w analogicznym okresie poprzedniego roku. – Spowolnienie gospodarcze w regionie oraz inflacja przełożyły się znacząco na wzrost cen przewozów intermodalnych i zmniejszenie liczby przewiezionych ładunków. W takiej sytuacji kontrahenci szukają alternatywy, wybierając transport samochodowy i morski. Ponadto, należy wskazać na remonty infrastruktury na korytarzu Wschód-Zachód oraz niedostateczną przepustowość infrastruktury, w związku z realizacją przewozów z oraz na Ukrainę. – Mocno odczuliśmy ograniczenie ruchu kolejowego na Nowym Jedwabnym Szlaku, który przed wybuchem wojny w Ukrainie zapewniał nam istotną część pracy przewozowej. Z ogólnopolskich statystyk widać zresztą, że w 2022 r. doszło do kilkunastoprocentowego spadku przewozów intermodalnych – podkreśla Seliga. 

Zapowiada odbudowywanie rynku w segmencie przewozów intermodalnych, w czym pomóc ma terminal multimodalnego Zduńska Wola – Karsznice. Warta 128 mln zł inwestycja o zdolności przeładunkowej 0,5 mln jednostek intermodalnych rocznie, oddana będzie do użytku w IV kwartale 2023 roku. 

Terminal jest zlokalizowany na styku głównej europejskiej linii komunikacyjnej Wschód – Zachód oraz trasy Północ-Południe łączącej m.in. Adriatyk, Bałtyk oraz Morze Północne. - Położenie w najbardziej newralgicznym punkcie łączącym Nowy Jedwabny Szlak z regionem Trójmorza, bezpośrednio przy trasie S8 integrującej terminal z europejską siecią autostrad sprawia, że inwestycja w pełni odpowiada aktualnym wymaganiom branży – wskazuje prezes PP Cargo. 

Czytaj więcej

Naczepa z własnym napędem

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w pierwszym półroczu PKP Cargo zdobyła 34,94 proc. rynku wg pracy przewozowej (rok wcześniej 39,61 proc.), przed Lotos Kolej (8,67 proc., gdy rok wcześniej 9,2 proc.) i DB Cargo Polska (5,37 proc., w poprzednim roku 5,2 proc.). 

Grupa PKP Cargo wypracowała w I półroczu 2023 r. 2 899,5 mln zł przychodów, co oznacza wzrost rok do roku o 18,3%. W analizowanym okresie skonsolidowany wynik EBITDA wzrósł o 64,5% rok do roku, osiągając poziom 611,2 mln zł. EBIT wyniosła 221,5 mln zł wobec 6,1 mln zł rok wcześniej. W pierwszych sześciu miesiącach 2023 r. zysk netto grupy sięgnął 109,7 mln zł wobec 42,4 mln zł straty w analogicznym okresie rok wcześniej. 

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Szynowy
Lider przewozów intermodalnych umocnił się
Szynowy
Firmy budowlane obawiają się cięcia inwestycji
Szynowy
Skąd pieniądze na budowę CPK?
Szynowy
Gdynia otrzyma porządne połączenie kolejowe
Szynowy
Kolejarze planują transport przez porty Ukrainy do Azji
Reklama
Reklama