Duże inwestycje w kolej przełożyły się na wzrost w przewozach pasażerskich

W 2023 roku przewozy pasażerskie mogą sięgnąć 370 mln pasażerów. Nowy tabor i coraz szybsze połączenia przyciągają podróżnych.

Publikacja: 30.01.2024 13:18

Duże inwestycje w kolej przełożyły się na wzrost w przewozach pasażerskich

Foto: Polregio

Z pociągów największego w Polsce kolejowego przewoźnika, spółki Polregio, skorzystało 97,3 mln podróżnych, o 11,6 proc. więcej niż w 2022 roku i o 9,5 proc. więcej niż w 2019 roku. Prezes zarządu Polregio Adam Pawlik wskazuje, że duży wpływ na rosnącą dostępność oferty przewoźnika ma digitalizacja kanałów sprzedaży biletów. Pasażerowie coraz częściej decydują się na zakup biletu w formie zdalnej – za pośrednictwem strony www przewoźnika, aplikacji mobilnej oraz videomatów. Łączna sprzedaż biletów w kanałach zdalnych w 2023 roku zwiększyła się o niemal 40% w porównaniu do 2022 roku, a od roku 2019 wzrosła ponad trzykrotnie. 

Także spółka PKP Intercity modernizuje internetowe systemy sprzedaży biletów, w październiku uruchomiła nowy serwis internetowej sprzedaży biletów e-IC 2.0 i już 74 proc. sprzedaży biletów dokonuje się za pośrednictwem kanałów online. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy autokarowi odbili się od dna i szybko odnawiają floty

Październik najlepszym miesiącem

W 2023 roku narodowy przewoźnik przewiózł ponad 68 mln pasażerów, o 15 proc. więcej niż w 2022 roku. W każdym miesiącu 2023 roku do pociągów PKP Intercity wsiadała rekordowa liczba pasażerów. Ubiegłoroczny wynik był o 38,8 proc. lepszy od zanotowanego w 2019 roku. 

Koleje Mazowieckie przewiozły ponad 61,5 mln podróżnych, o 4 proc. więcej niż w 2022 roku. Największą liczbę pasażerów spółka odnotowała w październiku ub.r. (ponad 5,7 mln). Wynik ubiegłoroczny jest jednak mniejszy od uzyskanego w 2019 roku o 1 proc. 

Spadek przewozów, o 17 proc. zanotowała SKM, z usług której skorzystało 15,2 mln podróżnych. Koleje Dolnośląskie przewiozły w 2023 roku ponad 19,2 mln pasażerów (co oznacza 4,9-procentowy wzrost), zaś Łódzka Kolej Aglomeracyjna 10,2 mln pasażerów, dynamika r/r wyniosła 17 proc. Rekordowym miesiącem okazał się październik, gdy z pociągów ŁKA skorzystało ponad milion osób. 

Dobre wyniki to m.in. efekt inwestycji w infrastrukturę kolejową. Tylko od 2016 roku modernizacje objęły 8061,5 km torów kolejowych. Ministerstwo Infrastruktury zmodernizowało 872 przystanki kolejowe i wybudowało 114 nowych. 

Inwestują także przewoźnicy w nowe systemy biletowe, tabor i zaplecze. Polregio planuje wprowadzenie nowych automatów biletowych, ale priorytetem na kolejne lata jest zakup nowego taboru, co nie będzie proste, ponieważ UE cały czas wstrzymuje Polsce fundusze KPO. 

Czytaj więcej

Polskie firmy logistyczne inwestują w szybsze dostawy

Więcej nowych pociągów

W lepszej sytuacji jest PKP Intercity, które dzięki dofinansowaniu z umów na świadczenie usług publicznych (łącznie 27,5 mld zł do 2030 roku) ma pieniądze na modernizację taboru. Od początku realizacji strategii „Kolej Dużych Inwestycji” spółka podpisała umowy na 11 mld zł. Tylko na 63 lokomotyw Newag przewoźnik wyda 2,3 mld zł i łącznie spółka będzie miała 96 lokomotyw tego producenta.

Dużych inwestycji dokonują także koleje należące do samorządów. Przykładem mogą być Koleje Mazowieckie, które w 2018 roku zakupiły za 2,2 mld zł 61 elektrycznych zespołów trakcyjnych Stadler Flirt. Tylko dzięki temu zakupowi liczba miejsc siedzących w taborze przewoźnika wzrosła ponad jedną trzecią (o 16,4 tys.) do 61,4 tys. 

Spółka KM posiada łącznie 334 pojazdy różnych serii, w tym m.in. 139 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) serii EN57, 61 szt. ER160 Flirt, 16 szt. EN76, 16 spalinowych autobusów szynowych (2 szt. SA222, 7 szt. SA135, 4 szt. VT627, 1 szt. VT628 oraz 2 pojazdy wydzierżawione od spółki SKPL Cargo serii SN82 oraz SN83). 

Także mniejsi przewoźnicy samorządowi kupują pociągi. W latach 2018-2023 ŁKA powiększyła liczbę miejsc siedzących taboru kolejowego o 100 proc. do 6,1 tys. 

Czytaj więcej

W poniedziałek rolnicy blokują Paryż

Według danych UTK w całym 2022 r. z usług wszystkich przewoźników kolejowych pasażerskich skorzystało ponad 342,2 mln osób, o 1,9 proc. więcej niż przed pandemią. W tym roku wynik może sięgnąć 370 mln. 

Z pociągów największego w Polsce kolejowego przewoźnika, spółki Polregio, skorzystało 97,3 mln podróżnych, o 11,6 proc. więcej niż w 2022 roku i o 9,5 proc. więcej niż w 2019 roku. Prezes zarządu Polregio Adam Pawlik wskazuje, że duży wpływ na rosnącą dostępność oferty przewoźnika ma digitalizacja kanałów sprzedaży biletów. Pasażerowie coraz częściej decydują się na zakup biletu w formie zdalnej – za pośrednictwem strony www przewoźnika, aplikacji mobilnej oraz videomatów. Łączna sprzedaż biletów w kanałach zdalnych w 2023 roku zwiększyła się o niemal 40% w porównaniu do 2022 roku, a od roku 2019 wzrosła ponad trzykrotnie. 

Pozostało 85% artykułu
Szynowy
Koleje dla CPK na 350 km/h
Szynowy
Wczoraj wypadek, dzisiaj wyrok: kolizja w Ghanie
Szynowy
Pieniądze przejdą koło nosa kolejom regionalnym
Szynowy
Energetyka Kolejowa podsumował pierwszy rok w grupie PGE
Szynowy
Samorządy wymieniają tabor kolejowy
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO