CUPT ogłosił nabór wniosków na transport intermodalny

Przedsiębiorcy mają ostatnią szansę na rozwój infrastruktury terminalowej i rozbudowę taboru. Na złożenie wniosków są dwa miesiące.

Publikacja: 16.05.2024 12:16

CUPT ogłosił nabór wniosków na transport intermodalny

Foto: Mat. Prasowe

Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło nabór wniosków w trybie konkursowym w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na transport intermodalny (Komponent E, Inwestycja: E2.1.3.). Łączna kwota na inwestycje to prawie 781,6 mln zł. 

CUPT wyjaśnia, że celem konkursu jest wybór projektów na transport intermodalny obejmujących terminale drogowo-kolejowe zlokalizowane na sieci TEN-T i zakup 200 sztuk taboru do przewozów intermodalnych. Projekty powinny obejmować: 

Czytaj więcej

Dla Duńczyków Polska będzie hubem transportowym

- budowę/przebudowę infrastruktury terminali intermodalnych, w tym infrastruktury dedykowanej;

- zakup/modernizację urządzeń do obsługi terminali intermodalnych;

- nabycie/udoskonalenie i wdrożenie systemów informatycznych do obsługi terminali intermodalnych oraz systemów telematycznych i satelitarnych związanych z transportem intermodalnym;

- zakup nowego/użytkowanego i zmodernizowanego zeroemisyjnego taboru kolejowego służącego do wykonywania transportu intermodalnego;

- nabycie nowego zeroemisyjnego taboru kolejowego służącego do wykonywania transportu intermodalnego.

W ramach naboru CUPT dopuszcza realizację projektów integrujących wymienione typy inwestycji.

Wnioski mogą składać:

- podmioty zajmujące się udostępnianiem taboru kolejowego przeznaczonego do wykonywania transportu intermodalnego;

- przedsiębiorcy z państw członkowskich UE, którzy wykonują lub będą wykonywać na terytorium RP działalność gospodarczą w zakresie transportu intermodalnego;

- podmioty zarządzające infrastrukturą kolejową zapewniającą bezpośredni dostęp do terminali intermodalnych.

Łączna kwota przeznaczona na dofinansowanie z UE wynosi 781 598 808 zł, a wnioski należy składać w terminie od 16 maja do 15 lipca br. 

W Polsce jest 45 terminali intermodalnych, w większości niewielkich placówek o powierzchni 2-6 ha i rocznej przepustowości 100 tys. TEU. Największe znajdują się w portach: gdański Baltic Hub ma przepustowość blisko 3 mln TEU, gdyński BCT 1,2 mln TEU, także gdyński GCT 0,6 mln TEU. 

Czytaj więcej

Pomimo wzrostu myta ceny frachtów maleją

Wśród lądowych prym wiedzie nowo oddany terminal PKP Cargo w Zduńskiej Woli-Karsznicach na 0,5 mln ton i nieco mniejszy Spedcont w Łodzi- Olechowie. 

W ub.r. przewozy intermodalne zmalały w stosunku do 2022 roku: o 1,6 proc pod względem pracy przewozowej, o 6,2 proc. pod względem przewiezionej masy i o 14,4 proc. pod względem liczby przetransportowanych TEU, wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego. 

Początek roku raczej nie przyniósł poprawy. UTK co prawda jeszcze nie podliczył przewozów intermodalnych, ale towarowe zmalały o 12,6 proc. pod względem pracy przewozowej i o 10,5 proc. pod względem masy. W poprzedniej perspektywie unijnej CUP przyznał 1,3 mld zł na dofinansowanie przewozów intermodalnych. 

Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło nabór wniosków w trybie konkursowym w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na transport intermodalny (Komponent E, Inwestycja: E2.1.3.). Łączna kwota na inwestycje to prawie 781,6 mln zł. 

CUPT wyjaśnia, że celem konkursu jest wybór projektów na transport intermodalny obejmujących terminale drogowo-kolejowe zlokalizowane na sieci TEN-T i zakup 200 sztuk taboru do przewozów intermodalnych. Projekty powinny obejmować: 

Pozostało 84% artykułu
Szynowy
Polskie i ukraińskie koleje na kolizyjnym torze
Szynowy
PKP Intercity lepiej obsłuży linie niezelektryfikowane
Szynowy
Ukraina stawia na transport kolejowy
Szynowy
Czy Polska włączy się do walki o Talgo?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Szynowy
Jaki dworzec kolejowy w CPK?