Kto zwycięży w PKP Cargo: związkowcy czy prezesi?

W PKP Cargo trwają dawno nienotowane zmagania kierownictwa firmy ze związkami zawodowymi. Kto złamie kogo i jaka będzie przyszłość przewoźnika?

Publikacja: 09.07.2024 18:17

Kto zwycięży w PKP Cargo: związkowcy czy prezesi?

PKP Cargo

Foto: PKP Cargo

26 lipca w PKP Cargo pojawi się docelowy zarząd, Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że proces wyłaniania kierownictwa jest na ukończeniu. Dopiero nowe osoby będą w stanie powiedzieć jak duże będą ciecia zatrudnienia i innych aktywów. 

Dwa razy gorsze wskaźniki

Tymczasowy zarząd przewiduje zwolnić do 30 września br. do 30 proc. zatrudnionych w spółce, co może oznaczać, że do 4142 osób straci pracę. Do tego blisko tysiąc osób znajdzie zatrudnienie w PKP Intercity i Polregio. Zarząd wskazuje na brak pracy i fatalne wyniki spółki. PKP Cargo zanotowała w pierwszym kwartale b.r. 118 mln zł strat. 

Czytaj więcej

Czy przewoźników czeka fala pożarów ciężarówek?

Po pięciu miesiącach udział przewoźnika w pracy przewozowej zmalał do 28,1 proc. z niemal 60 proc. w 2013 roku. Kolejne miejsca zajęły Lotos Kolej (11,8 proc.), PKP LHS (6,1 proc.) i DB Cargo Polska (4,9 proc.). 

Wśród przewoźników kolejowych PKP Cargo ma najgorszy wskaźnik przychodu na zatrudnionego. W 2023 roku wyniósł on 275,5 tys. zł i był niemal dwukrotnie mniejszy niż w DB Cargo Polska (569 tys. zł). Czyli dla wytworzenia przychodu w wysokość miliona złotych PKP Cargo potrzebuje czterech osób, gdy konkurent tylko dwóch. 

Nawet spółka PKP LHS, która obciążona jest wydatkami na infrastrukturę (sama zarządza linią szerokotorową) zanotowała w ub.r. 448 tys. zł na zatrudnionego. Spółki kolejowe Orlenu, choć specjalizujące się w niszowych przewozach paliw płynnych, osiągnęły wskaźnik niecałych 883 tys. zł na zatrudnionego. 

Rzeczpospolita

Foto: Rzeczpospolita

Związki zawodowe potępiają wypowiedzenie przez zarząd PKP Cargo umów społecznych oraz zamiar przeprowadzenia zwolnień grupowych. Zarówno OPZZ jak i Solidarność uważają, że dialog między pracodawcą i związkami zawodowymi jest kluczowy dla utrzymania stabilności firmy. 

OPZZ w liście do premiera Tuska stwierdza: „Rozumiejąc potrzebę podjęcia działań mających na celu uzdrowienie sytuacji w spółce apelujemy o szacunek dla praw pracowniczych i dialogu społecznego.”

Czytaj więcej

Ostatnia szansa dla polskiej kolei

Biznes czy misja?

Sytuacja zmusiła zarząd PKP Cargo do wystąpienia do Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy o otwarcie postępowania sanacyjnego. Sąd wyznaczył 2 lipca jako tymczasowego nadzorcę sądowego spółkę Zimmerman Filipiak restrukturyzacja.

Dyrektor Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności w SGH Wojciech Paprocki przyznaje, że wyzwaniem na najbliższe kwartały jest przeprowadzenie postępowania sanacyjnego w PKP Cargo. 

Uważa, że zapewnić odpowiedni poziom rentowności może obsługa tylko tych towarów, które „pasują” do tej gałęzi transportu i dopasowanie oferty do potrzeb klientów. – Ważne jest, aby nie podejmować żadnych misji, które wynikałyby z polityki publicznej. Tylko stosować prostą zasadę: business is business. Od kilku dekad do kolei cargo dopłaca się w każdym kraju, także w Szwajcarii i Austrii, w których jest konsekwentnie prowadzona polityka prokolejowa – zaznacza Paprocki. 

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak powołując się na PKP SA, które ma ponad jedną trzecią udziałów w PKP Cargo i jest największym akcjonariuszem spółki stwierdził, że przewoźnik jest na dobrej drodze do wyjścia z tarapatów. Ubiega się on także o pieniądze za przewozy węgla, kupionego interwencyjnie przez rząd w 2022 roku. 

Czytaj więcej

Fatalne wieści z rynku naczep

Podobnie ocenia sytuację tymczasowy zarząd: 5 lipca akcje spółki kupili p.o. prezesa zarządu PKP Cargo Marcin Wojewódka oraz p.o. członka zarządu ds. handlowych PKP Cargo Paweł Miłek. Notowania akcji spółki wzrosły w ostatnich trzech miesiącach z niecałych 13 zł do ponad 15 zł na akcję. 

26 lipca w PKP Cargo pojawi się docelowy zarząd, Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że proces wyłaniania kierownictwa jest na ukończeniu. Dopiero nowe osoby będą w stanie powiedzieć jak duże będą ciecia zatrudnienia i innych aktywów. 

Dwa razy gorsze wskaźniki

Pozostało 93% artykułu
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy