Czy przewoźników czeka fala pożarów ciężarówek?

W niektórych samochodach zacierają się panewki wału korbowego, a skutkiem są pożary silników.

Publikacja: 09.07.2024 15:27

Czy przewoźników czeka fala pożarów ciężarówek?

Foto: PSP Wrocław

Niemiecka prasę obiegły niedawno informacje o pożarach silników ciężarówek MAN. Chodzi o modele z silnikami spełanijącymi normę Euro VIc. Do kolejnej serii pożarów doszło w połowie czerwca, w tym cysterny na autostradzie A17 pod Dreznem. 

Witryna Eurotransport.de podsumowała, że naliczono 112 takich zdarzeń od 2023 roku do czerwca br., w których policja założyła, że powodem była wyłącznie wada techniczna ciężarówki. W 2022 roku naliczono kilkanaście takich pożarów. 

Czytaj więcej

Będzie ruch w białoruskich firmach w Polsce

Niemiecka witryna powołując się na komunikat MAN opisuje, że chodzi o silniki Euro 6c typu D2676LF51-53, stosowane w autobusach i ciężarówkach serii TGX i TGS, które szerzej znane są jako 18.420, 18.460 i 18.500, wyprodukowanych w latach 2016–2019. Pojazdy objęte są wezwaniem do serwisów. Polscy przewoźnicy także otrzymali takie wezwanie.  

MAN w liście do redakcji Eurotransport.de przyznał, że miało miejsce 170 pożarów, a łączna produkcja takich ciężarówek sięgnęła 120 tys. 

Ekologiczne łożyska

Powodem zapalenia się samochodu jest zatarcie łożyska wału korbowego silnika. Producent stosuje bezołowiowe panewki łożysk, które po 400 tys. km przebiegu wykazują ślady ścierania się. MAN w Polsce w liście do redakcji tłumaczy, że „wykryliśmy występowanie przypadków uszkodzeń silników w naszych ciężarówkach i autobusach z silnikami D26 Euro 6c wyposażonych, ze względu na wymagania regulacyjne, w łożyska bezołowiowe (przyjazne środowisku), w których w pewnych przypadkach dochodziło do pożarów silników. Szczególnie w ciężarówkach i autobusach z silnikami D26 Euro 6c, wymogi regulacyjne nakazujące stosowanie (przyjaznych środowisku) bezołowiowych łożysk głównych i łożysk korbowodu spowodowały zwiększenie podatności silnika na nadmierne starzenie się oleju i jego zanieczyszczenie. Główną przyczyną uszkodzeń silników okazało się przede wszystkim nieprzestrzeganie określonych w specyfikacjach okresów wymiany oleju, co skutkowało nadmiernym starzeniem się oleju i jego zanieczyszczeniem.”

Czytaj więcej

Fatalne wieści z rynku naczep

Spółka MAN zaznacza, że „wielokrotnie informowała o tym właścicieli pojazdów zagrożonych wystąpieniem tej usterki już od końca 2022 roku, sugerując im podjęcie odpowiednich działań w koordynacji z warsztatami, w celu zapobieżenia uszkodzeniom i zwiększenia niezawodności silników. Po rozesłaniu tych informacji klientom, w autoryzowanych warsztatach serwisowych MAN wykonaliśmy łącznie ponad 60,000 serwisów. Liczba ta, to około 50% ogółu pojazdów dotkniętych problemem.”

MAN dodaje, w liście do redakcji Rzeczpospolitej, że „wdrożono odpowiednie środki techniczne, takie jak zapobiegawcza wymiana pokrywy filtra oleju, który mógł zostać uszkodzony przez przeterminowany olej. W przypadkach, w których ze względu na szczególnie wymagający profil eksploatacji pojazdu okazało się to niezbędne, wprowadzono zależne od konkretnego zastosowania korekty częstotliwości wymiany oleju oraz podjęto inne środki, utrzymując bezpośrednią komunikację z klientami.”

Kluczowa jest czystość oleju 

MAN zapewnia, że „w pojazdach, w których przestrzegane są wszystkie zaplanowane terminy przeglądów, nie zaobserwowaliśmy zauważalnego wzrostu uszkodzeń silników, a wręcz bardzo wysoki poziom niezawodności wszystkich typów silników, które w niektórych przypadkach osiągają przebiegi znacznie przekraczające milion kilometrów.”

Redakcja kontaktowała się z mechanikami i szefami serwisów, który stwierdzili, że problemy łożysk bywają pogłębione przez zanieczyszczony olej lub jego zbyt małe ciśnienie. W przypadku silników MAN, jak podaje Eurotransport.de, pękają wały korbowe na czwartym cylindrze. 

Czytaj więcej

Ostatnia szansa dla polskiej kolei

Do wymiany silników zmuszeni są także inni producenci ciężarówek. Wysilone jednostki są bardzo czułe na jakość i poziom oleju oraz jego starzenie, a przez to podatne na awarie. Kluczowa jest czystość oleju, bez której łatwo o zapchanie kanałów smarowania silnika. Brak dopływu oleju do panewki powoduje jej zatarcie i pęknięcie wału korbowego, który rozbija blok silnika. Tryskający na boki olej zapala się od gorących części silnika jak np. turbosprężarka. 

Eurotransport.de podkreśla, że w czerwcu pojawiły się na Facebooku wpisy informujące o pożarach pojazdów produkcji DAF, Daimler i Scania. 

Strażacy mówią

Z danych Państwowej Straży Pożarnej wynika, że częstotliwość występowania pożarów samochodów ciężarowych jest niezmienna. Średnia roczna z lat 2014-2016 wynosi 1044 zdarzenia, dokładnie tyle samo co z lat 2021-2023. W pierwszej połowie roku PSP zarejestrowała 616 pożarów ciężarówek. – Można wysunąć wniosek, że na przestrzeni ostatnich 10 lat częstotliwość pożarów pojazdów ciężarowych i przyczep utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Trudno jednoznacznie ocenić czy częściej pożary dotyczą naczep czy ciągników. Statystyki odnoszą się do rodzaju obiektu w całości ciągnik plus naczepa – zauważa Wojciech Gralec z Wydziału Prasowego Biura Komendanta Głównego PSP.

Przyczynami pożarów są w poważnej części „wady środków transportu”, jak wynika ze statystyk PSP. W 2022 roku odpowiadały one za ponad 47 proc. zdarzeń, w 2023 roku za ponad 53 proc., a w pierwszej połowie br. za blisko 47 proc. 

Do tej statystyki należy dodać pożary spowodowane „wadami urządzeń mechanicznych” i „wadami instalacji elektrycznych”, które w 2022 roku były przyczyną niemal 12 proc. pożarów, w ub.r. ponad 10 proc. i blisko 12 proc. w tym roku. – Brak jednoznacznych przesłanek aby stwierdzić, iż w ostatnim czasie częściej występują pożary silników – stwierdza Gralec. 

Czytaj więcej

Iluzoryczne wzrosty rejestracji ciężarówek

Statystyki PSP pokazują, że liczba pożarów wzrasta latem. W styczniu średnia z 11 lat to 73 zdarzenia, zaś w czerwcu przekroczyła 108. Może to być odzwierciedleniem nie tylko większych przebiegów latem niż zimą, ale przede wszystkim awariami hamulców i opon. 

Marginalnym powodem pożarów są podpalenia. W 2022 roku było to 4 proc. spalonych ciężarówek, w ub.r. 3 proc. i w tym roku nieco ponad 2 proc. 

Niemiecka prasę obiegły niedawno informacje o pożarach silników ciężarówek MAN. Chodzi o modele z silnikami spełanijącymi normę Euro VIc. Do kolejnej serii pożarów doszło w połowie czerwca, w tym cysterny na autostradzie A17 pod Dreznem. 

Witryna Eurotransport.de podsumowała, że naliczono 112 takich zdarzeń od 2023 roku do czerwca br., w których policja założyła, że powodem była wyłącznie wada techniczna ciężarówki. W 2022 roku naliczono kilkanaście takich pożarów. 

Pozostało 92% artykułu
Drogowy
Ukraina domaga się więcej zezwoleń, Polska przeciwna
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Drogowy
LNG wraca do łask przewoźników
Drogowy
W naczepach jazda w dół bez trzymanki
Drogowy
Czy umowa dwustronna zakończy szykanowanie polskich przewoźników we Francji?
Drogowy
Przewoźnicy wydzierają sobie rynek, górą Litwini