Ekologiczne łożyska
Powodem zapalenia się samochodu jest zatarcie łożyska wału korbowego silnika. Producent stosuje bezołowiowe panewki łożysk, które po 400 tys. km przebiegu wykazują ślady ścierania się. MAN w Polsce w liście do redakcji tłumaczy, że „wykryliśmy występowanie przypadków uszkodzeń silników w naszych ciężarówkach i autobusach z silnikami D26 Euro 6c wyposażonych, ze względu na wymagania regulacyjne, w łożyska bezołowiowe (przyjazne środowisku), w których w pewnych przypadkach dochodziło do pożarów silników. Szczególnie w ciężarówkach i autobusach z silnikami D26 Euro 6c, wymogi regulacyjne nakazujące stosowanie (przyjaznych środowisku) bezołowiowych łożysk głównych i łożysk korbowodu spowodowały zwiększenie podatności silnika na nadmierne starzenie się oleju i jego zanieczyszczenie. Główną przyczyną uszkodzeń silników okazało się przede wszystkim nieprzestrzeganie określonych w specyfikacjach okresów wymiany oleju, co skutkowało nadmiernym starzeniem się oleju i jego zanieczyszczeniem.”
Spółka MAN zaznacza, że „wielokrotnie informowała o tym właścicieli pojazdów zagrożonych wystąpieniem tej usterki już od końca 2022 roku, sugerując im podjęcie odpowiednich działań w koordynacji z warsztatami, w celu zapobieżenia uszkodzeniom i zwiększenia niezawodności silników. Po rozesłaniu tych informacji klientom, w autoryzowanych warsztatach serwisowych MAN wykonaliśmy łącznie ponad 60,000 serwisów. Liczba ta, to około 50% ogółu pojazdów dotkniętych problemem.”
MAN dodaje, w liście do redakcji Rzeczpospolitej, że „wdrożono odpowiednie środki techniczne, takie jak zapobiegawcza wymiana pokrywy filtra oleju, który mógł zostać uszkodzony przez przeterminowany olej. W przypadkach, w których ze względu na szczególnie wymagający profil eksploatacji pojazdu okazało się to niezbędne, wprowadzono zależne od konkretnego zastosowania korekty częstotliwości wymiany oleju oraz podjęto inne środki, utrzymując bezpośrednią komunikację z klientami.”
Kluczowa jest czystość oleju
MAN zapewnia, że „w pojazdach, w których przestrzegane są wszystkie zaplanowane terminy przeglądów, nie zaobserwowaliśmy zauważalnego wzrostu uszkodzeń silników, a wręcz bardzo wysoki poziom niezawodności wszystkich typów silników, które w niektórych przypadkach osiągają przebiegi znacznie przekraczające milion kilometrów.”
Redakcja kontaktowała się z mechanikami i szefami serwisów, który stwierdzili, że problemy łożysk bywają pogłębione przez zanieczyszczony olej lub jego zbyt małe ciśnienie. W przypadku silników MAN, jak podaje Eurotransport.de, pękają wały korbowe na czwartym cylindrze.