Tak dobrze przewoźnicy kolejowi jeszcze nie mieli

Nowy tabor przyciąga pasażerów, miliardy wydane na przewozy kolejowe zwracają się w zwiększonym ruchu.

Publikacja: 29.01.2025 19:12

Kolejowa mapa Dolnego Śląska docelowo zostanie rozszerzona o ponad 20 regionalnych tras o łącznej dł

Kolejowa mapa Dolnego Śląska docelowo zostanie rozszerzona o ponad 20 regionalnych tras o łącznej długości około 400 km

Foto: fot. Koleje Dolnośląskie

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w pierwszych jedenastu miesiącach roku koleje przewiozły 374,37 mln pasażerów, o 9,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Rekordy pobili przewoźnicy, w tym największy pod względem liczby pasażerów, Polregio.

Regionalni na plusie

Spółka przewiozła w 2024 roku 100 mln 894 tys. pasażerów, o 3,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Ostatni raz tak wysoki wynik spółka osiągnęła ponad 10 lat temu. – W 2024 roku każdego dnia naszymi pociągami podróżowało średnio ponad 275 tys. pasażerów. Jestem przekonany, że gdybyśmy dysponowali nowszym i nowocześniejszym taborem, ten wynik byłby jeszcze lepszy. Wymiana i modernizacja pojazdów to nasz priorytet. Kolejnym jest odbudowa zaufania i dobrych relacji z pasażerami oraz samorządami województw – zapewnia prezes Polregio Krzysztof Pietrzykowski.

Czytaj więcej

Stagnacja gospodarcza bije w rejestracje ciężarówek

W październiku pociągi przewoźnika wybrało 9,2 mln osób, średnio niemal 300 tys. pasażerów przewiezionych każdego dnia miesiąca. Najwięcej podróżnych korzystało z usług spółki w województwach: pomorskim, wielkopolskim i małopolskim. Ostatnie z tych województw odnotowało również największy skok rok do roku – pociągami Polregio w 2024 r. podróżowało tam o ponad 20 proc. osób więcej. 

W 2024 roku z usług Kolei Mazowieckich skorzystało ponad 64,8 mln osób, co oznacza ponad 5 proc. wzrost w porównaniu do roku 2023. Dotychczas najlepszym rokiem w 20-letniej historii pierwszego samorządowego przewoźnika kolejowego był 2015 r., w którym codzienne podróże pociągami KM wybrało ponad 63,2 mln osób. 

W ubiegłym roku Koleje Dolnośląskie przewiozły rekordową liczbę pasażerów – ponad 22,5 mln osób, o 18 proc. więcej niż rok wcześniej. – Najwięcej było w październiku, kiedy nasze pociągi wybrało aż 2,16 mln podróżujących. Co istotne, ten wynik cieszy podwójnie, ponieważ miesiąc wcześniej region zmagał się z powodzią, która wpłynęła na komunikację kolejową i jednocześnie szybko zaczęliśmy odbudowywać sieć połączeń – przypomina prezes Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski. Łódzka Kolej Aglomeracyjna przewiozła ponad 11 mln podróżnych, o blisko 9 proc. więcej niż rok wcześniej. 

Nowe wagony przyciągają pasażerów

Wzrost przewozów wynika m.in. z dostaw nowego taboru. W ostatnich pięciu latach Koleje Dolnośląskie podwoiły liczbę miejsc siedzących kupując 31 nowych pociągów, a w 2024 roku jeszcze kolejne 10 pociągów. KD mają zamiar kupić kolejnych kilkudziesiąt nowych, wieloczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych z możliwością skorzystania z prawa opcji. Spółka rozważa także możliwości zakupu kolejnych pojazdów elektrycznych. 

Czytaj więcej

Poczta ma miliardy zł w kieszeni, ale zmiany są nieuniknione

W nowy tabor inwestują także Koleje Mazowieckie. – Bardzo dobry wynik przewozowy za poprzedni rok to przede wszystkim zasługa inwestycji w nowoczesne pojazdy szynowe, które gwarantują bezpieczną i wygodną podróż. W 2023 r. zakończyliśmy realizację rekordowego zamówienia na zakup 61 elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt) FLIRT ER160. Nie zwalniamy tempa, w ubiegłym roku podpisaliśmy umowy wykonawcze na zakup kolejnych 50 nowoczesnych i ekologicznych ezt – zaznacza prezes zarządu Kolei Mazowieckich Robert Stępień.

Nowy tabor będzie niezbędny do stawienia czoła po wejściu w życie IV pakietu kolejowego. Polregio przygotowuje się także na wyzwania związane z IV pakietem kolejowym i otwarciem rynku przewozów pasażerskich. W ubiegłym roku Polregio wygrało pierwszy w pełni konkurencyjny przetarg na obsługę połączeń w województwie podlaskim na lata 2026-2030. 

Na dalekich trasach też rekordy

Także PKP Intercity dokłada wagonów i lokomotyw, odbiera 46 lokomotyw, a w 2024 roku podpisał kontrakt na dostawę 63 lokomotyw wielosystemowych, 300 nowych wagonów i modernizację 50 kolejnych. Miniony rok był bardzo dobry dla przewoźnika, jego pociągami podróżowało 78,5 mln pasażerów, o 15 proc. więcej niż w roku 2023 roku. Największe wzrosty spółka zanotowała w 1 kwartale, gdy sięgnęły blisko 22 proc. W maju dynamika sięgnęła 26 proc., ale w kolejnych miesiącach malała. W październiku była najmniejsza, wyniosła 7 proc.  PKP Intercity zapewnia, że w 2025 roku liczba przewiezionych pasażerów wzrośnie dzięki nowemu rozkładowi jazdy, który został wprowadzony pod koniec 2024 roku. W nowym rozkładzie jazdy każdego dnia średnio na tory wyjeżdża 505 pociągów, czyli o 51 więcej niż w poprzednim. Dzięki temu oferta PKP Intercity wzrosła o blisko 12 proc. 

Czytaj więcej

Inteligentne tachografy dla ukraińskich ciężarówek

PKP Intercity sprzedaje bilety elektroniczne za pośrednictwem swojej strony oraz współpracuje z siedmioma agentami i od maja 2022 roku wprowadził jednolite warunki handlowe, sprzedając za pośrednictwem agentów ponad 17 mln biletów.  

Polregio odnotowało w 2024 roku kolejny wzrost w liczbie biletów zakupionych online. Z tego kanału sprzedaży korzysta już 40 proc. pasażerów spółki – to o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. 

Koleje Mazowieckie rozwijają także sieć dystrybucji biletów. W ostatnim czasie umożliwiliśmy ich zakup w aplikacjach Jakdojade, BILKOM oraz KOLEO. 

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w pierwszych jedenastu miesiącach roku koleje przewiozły 374,37 mln pasażerów, o 9,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Rekordy pobili przewoźnicy, w tym największy pod względem liczby pasażerów, Polregio.

Regionalni na plusie

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Szynowy
Czy pool taborowy CPK to dobry pomysł?
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Szynowy
Skarb państwa przejmie Polregio?
Szynowy
Chińczycy przygotowują Jedwabny Szlak na wojnę
Szynowy
Wzrośnie przepustowość PKP LHS na Podkarpaciu
Szynowy
Niepewna przyszłość wynajmu lokomotyw
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe