Pomimo zawirowań spowodowanych pandemią, porty nie wycofują się z inwestycji, traktując ją jako epizod.
Port Gdynia ma stabilną pozycję ekonomiczną i realizuje inwestycje zgodnie z przyjętą Strategią Rozwoju. Wszystkie inwestycje realizowane są zgodnie z planem – zapewnia rzeczniczka Portu Gdynia Anna Pogorzelska.
Czytaj więcej w: DCT bierze kurs na południe
Także w Pocie Gdańsk wszystkie inwestycje toczą się planowo. – Na potrzeby terminalu firmy Anwil będziemy przebudowywać Nabrzeże Bytomskie. Plany przebudowy obejmują również Nabrzeże Wiślane, Nabrzeże Rudowe III i związane z tym wydłużenie linii cumowniczej w Basenie Górniczym po to, by umożliwić poruszanie się po tym nabrzeżu dużych mobilnych urządzeń przeładunkowych. W planach portu jest także przebudowa infrastruktury drogowo-kolejowej na zapleczu Nabrzeża Przemysłowego – wymienia prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.
Terminal regzyfikacji w Gdańsku
Niedawno Port Gdańsk podpisał list intencyjny dotyczący współpracy przy planowanej budowie pływającego terminalu regazyfikacyjnego w Porcie Gdańsk. – Będzie to miało bezpośredni wpływ na zwiększenie liczby przeładunków w porcie, jak również otworzy zupełnie nową grupę ładunkową, jaką jest skroplony gaz ziemny. Jest to wspólna inwestycja firmy Gaz-System, Urzędu Morskiego i Portu Gdańsk – podkreśla prezes Greinke.

W Szczecinie i Świnoujściu bez utrudnień trwają największe w historii, warte blisko 1,5 mld zł prace modernizacyjne poprawiające dostęp kolejowy do portów. – Półmetek minęła rozbudowa i przystosowanie do obsługi transportu intermodalnego Terminalu Promowego w Świnoujściu – zaznacza prezes Zarządu Morskich portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś.
Czytaj więcej w: Czy pandemia przestraszyła inwestorów w Port Zewnętrzny w Gdyni?
Tor wodny Świnoujście – Szczecin pogłębiany jest do głębokości 12,5 metra, co poprawi ofertę portów umożliwiając zawijanie większych jednostek do szczecińskiego portu, a w konsekwencji pozyskanie dodatkowych kontrahentów i ładunków.
Ruszyły dwa wielkie przedsięwzięcia ZMPSiŚ w porcie Szczecin poprawy dostępu do Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Spółka podpisała kontrakty z wykonawcami.
Prace perspektywiczne trwają
Przyjęty do realizacji w ubiegłym roku rządowy „Program rozwoju portów morskich do 2030 roku” ma utrwalić dominującą pozycję polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego oraz stworzyć z nich kluczowe węzły globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oczekuje do 28 stycznia na zgłoszenie podmiotów zainteresowanych realizacją projektu Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, a następnie pełnieniem funkcji operatora. – Docelowo ma osiągnąć zdolność przeładunkową minimum 2 mln TEU – podkreśla prezes Urbaś.
Czytaj więcej w: Napędzany gazem ziemnym kontenerowiec Jacques Saade zawitał do Hamburga
Podobną inwestycję kontynuuje Gdynia. – Niedawno ogłosiliśmy nabór do dialogu konkurencyjnego na wybór operatora dla realizacji strategicznego projektu – budowy Portu Zewnętrznego – przypomina rzeczniczka Portu Gdynia. Zarząd zamierza rozbudować zdolności przeładunkowe portu z 2,3 mln TEU, które uzyska w przyszłym roku do 4,8 mln TEU w 2030 roku.
Port Gdańsk przygotowuje się do zakupu terenów stanowiących bezpośrednie zaplecze przyszłego Portu Centralnego. Trwają ostatnie analizy środowiskowe i prawne. – Wynik tych prac powinniśmy poznać do końca roku – zaznacza prezes Portu Gdańsk.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.