Elektroniczny bat na przeładowane ciężarówki

Montowane w samochodach elektroniczne systemy ważenia oraz preselekcja wyeliminują z dróg przeciążone pojazdy.

Od 21 sierpnia 2022 roku wejdzie obowiązek montowania w nowych pojazdach inteligentnych tachografów 2 generacji. Dwa lata później takie urządzenia będą obowiązkowe we wszystkich ciężarówkach.

Czytaj więcej w: Od poniedziałku przewoźnicy mogą składać wnioski o zwrot kar

Tachograf nowej generacji umożliwi inspekcjom drogowym zdalne pobieranie danych, w tym dotyczących masy zestawu. Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że dyrektywa 2015/719 zmieniająca dyrektywę 96/53/WE dała państwom członkowskim możliwość wyboru jednego z dwóch rozwiązań przeprowadzania kontroli ważenia pojazdów:

–         za pomocą automatycznych systemów ustanawianych w ramach infrastruktury drogowej,

–         za pomocą pokładowych urządzeń ważących instalowanych w pojazdach.

Obowiązujące w Polsce przepisy, wprowadzone ustawą z 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, umożliwiają tworzenie w ramach infrastruktury drogowej miejsc do ważenia pojazdów. – Polska wybrała zatem przeprowadzanie kontroli za pomocą automatycznych systemów ustanawianych w ramach infrastruktury drogowej – podkreśla rzecznik MI Szymon Huptyś.

Czytaj więcej w: E-handel i przenoszenie produkcji zmienią rynek magazynowy

Na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad stosowany jest od dekady system preselekcyjny, który wspomaga kontrolę pojazdów przekraczających dopuszczalne: masę i naciski pojazdów. System pozwala ustalić, które pojazdy lub zespoły pojazdów poruszające się po drodze najprawdopodobniej przekroczyły maksymalną dopuszczalną masę. Rzeczywista kontrola i nałożenie kary administracyjnej odbywa się na podstawie ważenia przy pomocy wag przejazdowych.

Czytaj więcej w: Znamy nowe warunki wykonywania przewozów samochodowych do Wielkiej Brytanii

System kontroli najwyraźniej jest skuteczny, bo przeładowanych ciężarówek jest coraz mniej na polskich drogach. W 2020 roku funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego na 18 245 kontroli masy zestawu i nacisków na osie, wystawili 8217 mandatów na ponad 2 mln zł oraz 1741 decyzji administracyjnych wystawionych na przedsiębiorców na kwotę ponad 10 mln zł. W 2011 roku inspektorzy przeprowadzili 18 479 kontroli, w efekcie których wystawili 3896 decyzji administracyjnych dla przedsiębiorców na kwotę ponad 16 mln zł.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Przewoźnicy kupują coraz więcej samochodów

Popyt na samochody ciężarowe nie słabnie, schodzą pojazdy dostępne od ręki. Na tle słabej ...

Wojna na paczki. InPost ma poważną konkurencję

Poczta Polska uruchomi sieć maszyn do odbioru paczek w sklepach Biedronki i na stacjach ...

Intercity ma poważne problemy z pociągami przed świętami

PKP Intercity wstrzymuje sprzedaż biletów na części tras, bo niemal połowa dartów jest wyłączona ...

Brytyjski rząd przeznaczy 200 mln funtów na rozbudowę portów

Brexit będzie raczej bez umowy i rząd brytyjski w szybkim tempie rozbudowuje zaplecze portów, ...

Niemcy zwrócą przewoźnikom miliony euro z maut

Trybunał Sprawiedliwości UE w Luksemburgu wydał 28 października bardzo ważny wyrok, który pozwoli firmom ...

Jedna szansa na niezawodną dostawę

Dystrybucja produktów świeżych podlega dokładnej kontroli i wymaga wysokiej sprawności operacyjnej oraz specjalistycznych magazynów. ...