Rusza żegluga przez Ocean Arktyczny

Cristophe de Margerie

Rosyjski gazowiec samodzielnie przepłynął w styczniu Północną Drogą Morską.

W połowie stycznia rosyjski gazowiec LNG Cristophe de Margerie przeszedł na wschód Północną Drogą Morską z portu Sabetta przy ujściu Obu i dostarczył ładunek gazu LNG z pola należącego do spółki Jamał LNG, na Ocean Spokojny. To pierwszy taki rejs, który odbył się w styczniu. Rosyjskie Ministerstwo Transportu uważa, że ten rejs przybliżył uruchomienie regularnej żeglugi trasą północną. Resort liczy na świadczenie usług przewozów tranzytowych. – Żegluga trasą północną jest o 40 proc. szybsza niż przez Kanał Sueski – podkreśla dyrektor generalny Sowkomflot Igor Tonkowidow.

Czytaj więcej w: Gdynia zanotowała rekordowe przeładunki w 2020 roku

Należący do Sowkomflot statek płynął z ujścia Obu do przylądka Dieżniowa (2474 morskie mile) 10 dni i 21 godzin i nie korzystał z pomocy lodołamacza. Średnia prędkość wyniosła 9,5 węzła. Rejs odbył się na zlecenie gazowego koncernu Novatek. Dzięki nowej trasie szybciej dostarczy gaz na rynki azjatyckie, gdzie kosztuje 28 dol. z MMBtu, to jest 4 razy więcej niż w Europie.

Cristophe de Margerie ma klasę lodową Arc7, pozwalającą na żeglugę przy 2-metrowej lodowej powłoce. W nawigacji wspomagał kapitana statku wywiad satelitarny, na bieżąco podający grubość lodowej powłoki i warunki atmosferyczne.

Czytaj więcej w: Są pieniądze na potężne inwestycje w porty morskie

Sowkomflot już w latach 2010-2011 zorganizował serię próbnych rejsów, mających sprawdzić możliwość żeglugi drogą północną. W 2017 roku podniósł banderę na pierwszym gazowcu z wysoką klasą lodową Cristophe de Margerie. Zbiorniki statku mieszczą 172 600 m3 gazu (ok. 140 tys. ton). Silniki o mocy 45 MW pozwalają na forsowanie rozległych pól lodowych. W 2020 roku ten statek, jako pierwszy duży gazowiec, samodzielnie pokonał trasę północną w maju, gdy dotychczas za pierwszy miesiąc sezonu żeglugowego uważano czerwiec. Rejs wykazał, że sezon żeglugowy jest o 4 miesiące dłuży niż wcześniej zakładano, zaczyna się w maju i trwa do stycznia.

Czytaj więcej w: Stawki żeglugowe z Chin oszalały

Możliwość żeglugi na Północnej Drodze Morskiej próbowali także chiński Cosco i duński Maersk, ten ostatni przetransportował kontenery.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

InPost uruchomił drugą sortownię centralną

Firma kierowana przez Rafała Brzoskę, w odpowiedzi na wzrost liczby przesyłek w okresie nawrotu ...

Myto po przejęciu: taniej czy drożej?

NIK zarzuca wzrost kosztów obsługi systemu viaTOLL, a GITD wskazuje, że Izba w swoich ...

Wkrótce kurierzy dostarczą ponad miliard paczek rocznie

Polska jest najszybciej rosnącym w Europie rynkiem w urządzeniach dostaw poza domem: punktów odbiorów ...

W czerwcu w Niemczech natężenie ruchu powyżej ubiegłorocznego

Niemiecka gospodarka kręci się szybciej niż przed kryzysem, wynika z analizy ruchu samochodów ciężarowych. ...

Uber Freight w Polsce

Uber Freight ogłosił 24 października na konferencji HyperLOG w Łodzi rozpoczęcie działalności w Polsce. ...

Pakiet Mobilności negocjowany nocą

Nad ranem 26 listopada mają zakończyć się negocjacje w sprawie Pakietu Mobilności. Wieczorem 25 ...