Nadszedł kres budowy dużych statków

Wikipedia

Wypadek mieszczącego 20 tys. TEU motorowca Ever Given to dzwonek alarmowy dla całej branży transportu morskiego.

Statki są tak duże, że stanowią poważne ryzyko z powodu wielkości. Silny podmuch wiatru wepchnął Ever Given na brzeg. – Nowoczesna technika zawiodła w starciu wiatrem. Rozmiary statków nie pozwalają kontrolować ich ruchem. To kres rozwoju floty – uważa przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.

Ever Given należy do największych na świecie pojemnikowców. Do służby wchodzą statki mieszczące 24 tys. TEU. Zdarzenie z ich udziałem powoduje astronomiczne koszty. – Zdarzenie dwóch ogromnych statków: kontenerowca i wycieczkowa, pociągnie za sobą straty sięgające 4 mld dol. – szacuje kpt. Rahul Khanna z Allianz.

Czytaj więcej w: Wielu chętnych do budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni

Ubezpieczyciele niepokoją się brakiem przygotowania służb ratunkowych do usuwania skutków zdarzeń z wielkimi statkami. Trwająca blisko tydzień walka o ściągnięcie ważącego 220 tys. ton kontenerowca w Kanale Sueskim dobrze ilustruje ten problem.

Inna kwestia to zagrożenie pożarowe i wynikająca z niego konieczność przeładunku takich statków. Podejmowanie kontenerów przy pomocy np. ciężkich śmigłowcach to potężne wydatki. W przypadku materiałów niebezpiecznych koszty operacji ratunkowych będą jeszcze wyższe.

Czytaj więcej w: Nadawcy przenoszą ładunki z aut na statki

Niepokojące jest także to, że jak przypuszcza Lloyds, ponad 40 proc. niebezpiecznych zdarzeń nie jest rejestrowana i nie służy ocenie ryzyka. Załogi nie zgłaszają np. awarii silników głównych.

Wold Shipping Council oblicza, że w 2019 roku armatorzy stracili na morzu pół tysiąca kontenerów. WSC wskazuje, że średnia 3-letnia liczby zgubionych na morzu kontenerów maleje, wyniosła w okresie 2017-2019 roku 779 kontenerów, o blisko jedną czwartą mniej niż w latach 2011-2013. Statystykę podniosło zatopienie w 2013 roku kontenerowca MOL Comfort z 4293 kontenerami na pokładzie. Wówczas był to jeden z większych pojemnikowców (mieścił 8110 TEU).

Czytaj więcej w: Wisłą popłyną (pełne) kontenery

WSC przypomina, że codziennie po morzach żegluje 6 tys. kontenerowców. Rocznie przewożą one 230 mln kontenerów z ładunkami wartości 4 bilionów dol.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Polacy połączą Ubera z hulajnogą

„OK Google, wyszukaj najbliższy pojazd na minuty” – tylko jedno zdanie, a smartfon zaproponuje ...

Międzynarodowy transport potyka się o granice

Przewoźnicy samochodowi ostrzegają, że opóźnienia dostaw są nieuniknione. Europejskie kraje wprowadzają na granicach ograniczenia ...

Dłuższe korki w polskich miastach

Przybywa samochodów i wydłużają się korki. Najgorzej w Krakowie. W przygotowanym przez TomTom rankingu ...

Drony walczą z pandemią

Szpital MSWiA podpisał z PAŻP umowę o transporcie medycznym bezzałogowymi statkami powietrznymi. Polska Agencja ...

Jak przetrwać kryzys? Ciąć czy chronić firmy?

Przewoźnicy muszą zdecydować, czy ciąć koszty czy chronić aktywa i miejsca pracy. Pandemia i ...

Podatki na raty dla poszkodowanych przez covid

Mali przedsiębiorcy mogą ubiegać się o zwolnienie z podatku od nieruchomości. Minister Finansów przypomniał ...