Operatorzy intermodalni zdobywają przewozy do Wielkiej Brytanii

Przewoźnicy drogowi oddają pola kolejowym, którzy dublują połączenia.

Publikacja: 06.05.2021 14:48

Operatorzy intermodalni zdobywają przewozy do Wielkiej Brytanii

Foto: logistyka.rp.pl

Na trasach do Wielkiej Brytanii zauważalna jest konkurencja dla transportu drogowego – przewoźnicy intermodalni. Np. Clip pracuje nad uruchomieniem dodatkowych pociągów ze Swarzędza do Wielkiej Brytanii, między innymi do Calais. Od kilku lat oferuje połączenia do Rotterdamu. Powodem wzrostu popularności przewozów intermodalnych są skomplikowane procedury celne w odprawach granicznych i rosnące ceny przewozów samochodowych. – Konserwatywne zachowanie polskich przewoźników drogowych zniechęconych odprawami celnymi spowodowało odpływ chętnych aut na realizację tej relacji. Tylko niewielka część przewoźników podjęła wyzwanie i realizuje nadal przewozy – uważa niezależny ekspert logistyczny Grzegorz Woelke.

Czytaj więcej w: Rekordowe inwestycje w samochodowe floty

Tłumaczy, że niektórzy korzystają z przewozów ro-ro w ramach partnerstwa z przewoźnikiem brytyjskim. Na trasach pomiędzy Wyspami a UE używana jest głównie Wspólna Procedura Tranzytowa T1/T2. – Karnety TIR używane są w przewozach pomiędzy Wielką Brytanią i Białorusią oraz Ukrainą – ocenia zastępca dyrektora Departamentu Transportu ZMPD Joanna Popiołek.

Wzrost popularności usług intermodalnych zauważają także agencje celne. – Połączenia intermodalne rozbudowują się z Polski oraz Niemiec i stanowią świetne uzupełnienie rozwiązań rynkowych. Nadawcy szukają wyboru w transporcie przesyłek. Jeżeli nie są one nadawane w trybie pilnym, to intemodal je przejmuje, ale większość to nadania terminowe, w których nadal wygrywa transport drogowy – ocenia Joanna Porath z agencji celnej AC Porath. 

Czytaj więcej w: Trzy możliwości wynagradzania kierowców

Także statki w relacji do Wielkiej Brytanii są w pełni zabukowane i armatorzy pracują nad zwiększeniem przepustowości. – Po stronie brytyjskiej odprawy celne kontenerów odbywają się tak jak poprzednio, bez widocznego wpływu brexitu – zapewnia przedstawiciel Maersk Brytania Robert Clegg.

Rosnące zapotrzebowanie sprawiło, że również Unifeeder skierował na obsługę tras do Wielkiej Brytanii dodatkowe jednostki, każda mieszcząca około tysiąca TEU i mogące pomieścić znaczną ilość najbardziej popularnych na tym kierunku kontenerów 45-stopowych pallet wide, które są odpowiednikami zwykłej naczepy plandekowej (33 miejsca paletowe, palety euro).

Czytaj więcej w: Z miesiąca na miesiąc rosną towarowe przewozy kolei

Woelke przypomina, że kiedy rozpoczynał karierę zawodową 27 lat temu wspólne serwisy przewoźników po obu stronach połączeń promowych nie były niczym niezwykłym. Np Pekaes/ Multispedytor realizował kontrakt tzw. naczep fińskich. Zarejestrowane w Finlandii naczepy partnera fińskiego wypływały promem z Helsinek i były dalej rozciągane przez ciągniki m.in Pekaes. – Jednak takie projekty o dużym stopniu trudności, wymagające współpracy z linią promową nie cieszą się zainteresowaniem polskich przewoźników. W ten sposób następuje koncentracja przewoźników na typowych relacjach np. Polska-Niemcy i dalsze obniżanie stawek – ubolewa Woelke.

Natomiast od kilku miesięcy zainteresowaniem przewoźników cieszy się zakładanie przedstawicielstw lub spółek w Wielkiej Brytanii.

Na trasach do Wielkiej Brytanii zauważalna jest konkurencja dla transportu drogowego – przewoźnicy intermodalni. Np. Clip pracuje nad uruchomieniem dodatkowych pociągów ze Swarzędza do Wielkiej Brytanii, między innymi do Calais. Od kilku lat oferuje połączenia do Rotterdamu. Powodem wzrostu popularności przewozów intermodalnych są skomplikowane procedury celne w odprawach granicznych i rosnące ceny przewozów samochodowych. – Konserwatywne zachowanie polskich przewoźników drogowych zniechęconych odprawami celnymi spowodowało odpływ chętnych aut na realizację tej relacji. Tylko niewielka część przewoźników podjęła wyzwanie i realizuje nadal przewozy – uważa niezależny ekspert logistyczny Grzegorz Woelke.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach