Rekordowe inwestycje w samochodowe floty

Floty międzynarodowych przewoźników rosną w tempie ponad dwa razy szybszym od notowanego w ostatnich kilkunastu latach.

Publikacja: 01.05.2021 20:04

Rekordowe inwestycje w samochodowe floty

Foto: logistyka.rp.pl

W niemal pięć miesięcy 2021 roku liczba wypisów wzrosła o 4,8 proc. do 268 737. Liczba firm wzrosła o 4,4 proc. do 38 119, wynika z danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

W cztery miesiące przybyło 1608 firm, czyli ponad 400 miesięcznie. – Oznacza to 4 razy szybszy wzrost niż średnia od 2004 roku – zaznacza radca prezesa ZMPD Tadeusz Wilk.

Czytaj więcej w: Nowe myto w nowym roku

W tym samym czasie przybyło 12 385 samochodów, czyli ponad 3,1 tys. na miesiąc. – Od czasu wejścia Polski do UE miesięcznie przybywało tysiąc samochodów – porównuje Wilk. Jednocześnie zwraca uwagę, że tempo wzrostu zależy od wielkości firmy. W przypadku największych flot, mających powyżej 100 samochodów, liczba wypisów wzrosła o 8,8 proc. do 39 058.

Floty liczące od 50 do 100 wzrosły o 4,6 proc. i takie samo tempo przyrostu zanotowały floty mające od 21 do 50 pojazdów. Przewoźnicy mający od 11 do 20 samochodów zwiększyli stan posiadania o 4 proc., zaś firmy mające od 5 do 10 samochodów powiększyły stan posiadania o 3,3 proc. Firmy dysponujące od 2 do 4 aut zwiększyły flotę o 4,3 proc.

Czytaj więcej w: Pandemia nie zniechęciła rabusiów

Jednosamochodowe przedsiębiorstwa zwiększyły stan posiadania o 6,6 proc, o tyle także wzrosła liczba najmniejszych firm. Jest to dosyć zaskakujące zjawisko, jako że w styczniu liczba firm malała. Część przedsiębiorców wycofała się zniechęcona kryzysem wywołanym zamrożeniem europejskiej gospodarki.

Inwestorzy pojawili się w ostatnich trzech miesiącach. Duży przyrost nowych firm może wynikać z przyciągania do branży nowych przedsiębiorców, zachęconych atrakcyjnymi stawkami frachtów.

Trans.eu podaje, że w I kwartale br. mediana indeksu stawek znalazła się na wyższym poziomie niż w pierwszych trzech miesiącach 2020 r. w przypadku większości ważnych dla polskiego transportu państw.

Czytaj więcej w: Wielton liczy na bardzo dobry rok

Trans.eu podaje, że w przypadku Niemiec indeks stawek w I kwartale 2021 roku wyniósł 99 pkt przy 96 pkt w I kwartale 2020 r., przewozy do Holandii podrożały do 108 z 96 pkt, Rosji do 100 z 90 pkt, Francji do 108 z 96 pkt i Wielkiej Brytanii do 120 z 93 pkt.

Prawdopodobnie nie jest to koniec podwyżek. Cytowani przez Trans.eu analitycy z Transport Intelligence i Upply w opracowaniu Road Freight Rate Development Benchmark szacują, że na koniec 2021 r. średnia stawka w Europie wynosić może od 1087 do nawet 1155 euro. Byłyby to wzrosty o odpowiednio 2,5 proc. i 9 proc. rok do roku. W przeliczeniu na kilometr stawki mogą wahać się od 1,6 euro do 1,7 euro.

Czytaj więcej w: Ciężarówki do odbioru w przyszłym roku

W całym 2020 roku średnia stawka w Europie osiągnęła poziom 1060 euro, co stanowiło spadek rok do roku o 1,6 proc. Średnia stawka wynosiła w ubiegłym roku 1,55 euro/km.

W niemal pięć miesięcy 2021 roku liczba wypisów wzrosła o 4,8 proc. do 268 737. Liczba firm wzrosła o 4,4 proc. do 38 119, wynika z danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

W cztery miesiące przybyło 1608 firm, czyli ponad 400 miesięcznie. – Oznacza to 4 razy szybszy wzrost niż średnia od 2004 roku – zaznacza radca prezesa ZMPD Tadeusz Wilk.

Pozostało 89% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach