GITD bez taryfy ulgowej w 2020 roku

Rok pandemii obniżył aktywność służb kontrolnych, ale kary sypały się równie gęsto jak w poprzednich latach.

Publikacja: 01.06.2021 20:23

GITD bez taryfy ulgowej w 2020 roku

Foto: Fot. WITD Katowice

W 2020 roku funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego przeprowadzili 145 284 kontrole drogowe (o 17,61% mniej niż w 2019 roku), w tym 53,1% samochodów przewoźników polskich. Inspektorzy nałożyli 14 888 decyzji administracyjnych, o 17,08% mniej niż w 2019 roku. Z nich 48,74% dotyczyło przewoźników polskich.

Czytaj więcej w: Koniec z wwożeniem do Polski śmieci

Nałożyli również 19 657 mandatów (35,9% na kierowców krajowych) z tytułu złamania przepisów ustawy o transporcie drogowym, o 46,56% mniej niż w 2019 roku. Jest to jedyna kategoria z poważnym spadkiem w stosunku do wcześniejszego roku.

Inspekcja wystawiła także 19 231 mandatów karnych za naruszenie prawa o ruchu drogowym (74,87% na kierowców polskich). Ta liczba była o 11,92% mniejsza niż zarejestrowana w 2019 roku.

Czytaj więcej w: Jakim urządzeniem opłacić e-Toll?

Inspektorzy zatrzymali także 8177 dowodów rejestracyjnych (79,74% dotyczyło przewoźników krajowych) z powodu złego stanu technicznego pojazdu. W stosunku do 2019 roku spadek wyniósł 25,15%.

GITD zaznacza, że 1534 pojazdy nie miały ważnych okresowych badań technicznych, a w 1018 przypadkach mundurowi stwierdzili wykonywanie przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę zakwalifikowaną jako niebezpieczną.

Łącznie w całym 2020 roku ITD skontrolowała 270 558 kierowców, w tym 51,17% polskich.

Czytaj więcej w: Do eCMR brakuje tylko podpisu

Inspektorzy stwierdzili 65 880 naruszeń, z których 46,36% dotyczyło nieprzestrzegania przez kierowców przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdów oraz obowiązkowych przerw i odpoczynków, 35,67% naruszeń związanych było z nieprawidłowym używaniem urządzeń rejestrujących, natomiast 9,63% stanowiły naruszenia związane z wymogami dotyczącymi posiadania wymaganych licencji, zaświadczeń o wykonywaniu przewozów niezarobkowych lub dokumentacji kierowców. Kolejne naruszenia – z ogólnej liczby stwierdzonych naruszeń – 5,98% stanowią naruszenia związane ze stanem technicznym, 0,87% naruszenia związane z przekroczeniem dmc oraz wymiarów.

Funkcjonariusze wykryli 22100 manipulacji w zapisach tachografu i w samym urządzeniu. Skontrolowano także 1279 przedsiębiorstw, czego efektem było wydanie 499 decyzji o nałożeniu kary i dodatkowo 53 mandaty karne.

Czytaj więcej w: GDDKiA konkuruje z Yanosikiem

Dla porównania, niemiecki BAG wykonał w 2020 roku 339 558 kontroli drogowych (o 16,36% mniej niż rok wcześniej), w tym 34,76% niemieckich. 13,38% z przewoźników kontrolowanych na drodze odwoływało się. Niemieckie służby przeprowadziły również 182 785 automatycznych kontroli ważenia i 100 783 kontrole opłacenia myta.

W 2020 roku funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego przeprowadzili 145 284 kontrole drogowe (o 17,61% mniej niż w 2019 roku), w tym 53,1% samochodów przewoźników polskich. Inspektorzy nałożyli 14 888 decyzji administracyjnych, o 17,08% mniej niż w 2019 roku. Z nich 48,74% dotyczyło przewoźników polskich.

Czytaj więcej w: Koniec z wwożeniem do Polski śmieci

Pozostało 86% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności