GITD bez taryfy ulgowej w 2020 roku

Rok pandemii obniżył aktywność służb kontrolnych, ale kary sypały się równie gęsto jak w poprzednich latach.

Publikacja: 01.06.2021 20:23

GITD bez taryfy ulgowej w 2020 roku

Foto: Fot. WITD Katowice

W 2020 roku funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego przeprowadzili 145 284 kontrole drogowe (o 17,61% mniej niż w 2019 roku), w tym 53,1% samochodów przewoźników polskich. Inspektorzy nałożyli 14 888 decyzji administracyjnych, o 17,08% mniej niż w 2019 roku. Z nich 48,74% dotyczyło przewoźników polskich.

Czytaj więcej w: Koniec z wwożeniem do Polski śmieci

Nałożyli również 19 657 mandatów (35,9% na kierowców krajowych) z tytułu złamania przepisów ustawy o transporcie drogowym, o 46,56% mniej niż w 2019 roku. Jest to jedyna kategoria z poważnym spadkiem w stosunku do wcześniejszego roku.

Inspekcja wystawiła także 19 231 mandatów karnych za naruszenie prawa o ruchu drogowym (74,87% na kierowców polskich). Ta liczba była o 11,92% mniejsza niż zarejestrowana w 2019 roku.

Czytaj więcej w: Jakim urządzeniem opłacić e-Toll?

Inspektorzy zatrzymali także 8177 dowodów rejestracyjnych (79,74% dotyczyło przewoźników krajowych) z powodu złego stanu technicznego pojazdu. W stosunku do 2019 roku spadek wyniósł 25,15%.

GITD zaznacza, że 1534 pojazdy nie miały ważnych okresowych badań technicznych, a w 1018 przypadkach mundurowi stwierdzili wykonywanie przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę zakwalifikowaną jako niebezpieczną.

Łącznie w całym 2020 roku ITD skontrolowała 270 558 kierowców, w tym 51,17% polskich.

Czytaj więcej w: Do eCMR brakuje tylko podpisu

Inspektorzy stwierdzili 65 880 naruszeń, z których 46,36% dotyczyło nieprzestrzegania przez kierowców przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdów oraz obowiązkowych przerw i odpoczynków, 35,67% naruszeń związanych było z nieprawidłowym używaniem urządzeń rejestrujących, natomiast 9,63% stanowiły naruszenia związane z wymogami dotyczącymi posiadania wymaganych licencji, zaświadczeń o wykonywaniu przewozów niezarobkowych lub dokumentacji kierowców. Kolejne naruszenia – z ogólnej liczby stwierdzonych naruszeń – 5,98% stanowią naruszenia związane ze stanem technicznym, 0,87% naruszenia związane z przekroczeniem dmc oraz wymiarów.

Funkcjonariusze wykryli 22100 manipulacji w zapisach tachografu i w samym urządzeniu. Skontrolowano także 1279 przedsiębiorstw, czego efektem było wydanie 499 decyzji o nałożeniu kary i dodatkowo 53 mandaty karne.

Czytaj więcej w: GDDKiA konkuruje z Yanosikiem

Dla porównania, niemiecki BAG wykonał w 2020 roku 339 558 kontroli drogowych (o 16,36% mniej niż rok wcześniej), w tym 34,76% niemieckich. 13,38% z przewoźników kontrolowanych na drodze odwoływało się. Niemieckie służby przeprowadziły również 182 785 automatycznych kontroli ważenia i 100 783 kontrole opłacenia myta.

W 2020 roku funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego przeprowadzili 145 284 kontrole drogowe (o 17,61% mniej niż w 2019 roku), w tym 53,1% samochodów przewoźników polskich. Inspektorzy nałożyli 14 888 decyzji administracyjnych, o 17,08% mniej niż w 2019 roku. Z nich 48,74% dotyczyło przewoźników polskich.

Czytaj więcej w: Koniec z wwożeniem do Polski śmieci

Pozostało 86% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach