Intermodalne podróże AGD

Przewoźnicy samochodowi coraz częściej korzystają z przewozów intermodalnych.

Publikacja: 02.07.2021 21:26

Intermodalne podróże AGD

Foto: Fot. Epo-Trans

Tyska spółka Epo-Trans jest jedna z firm transportu drogowego, która rozwija przewozy intermodalne. Z Lipska do północnych Włoch wysyła dziennie koleją po kilkanaście naczep ze sprzętem AGD.

Czytaj więcej w: Kontenery pognają pociągiem nad Adriatyk

Zestawy są ładowane na Dolnym Śląsku i trafiają na wagony na terminalu w Lipsku, skąd pociągi TX Logistik dowożą je do terminalu w Sona w północnych Włoszech. Stamtąd ciągniki LNG Epo-Trans dostarczają ładunki do klientów.

Podobnie transport odbywa się w drugą stronę. – Połączenie przeszło próby w trzecim kwartale 2020 roku i już jest regularnie wykorzystywane. To jest udany projekt, klienci są zadowoleni, mają taką samą cenę jak za przewozy samochodowe i mniejsze emisje CO2 – podkreśla właściciel firmy Piotr Ozimek.

Czytaj więcej w: Koleje zaczynają konkurować z tirami

Dodaje, że kierowcy w naturalny sposób dobrali się do obsługi pierwszej i ostatniej mili. Przewoźnik kupił dla potrzeb tego projektu sto naczep intermodalnych (po 50 Wieltonu i Krone).

Piotr Ozimek uważa, że jest potencjał na takie przewozy. – Jeśli projekt rozwinie się, będziemy organizować podobne przewozy z Polski – dodaje właściciel firmy. Epo-Trans skorzystało z wprowadzonej w Europie w 2019 roku usługi wysyłki pojedynczych wagonów.

Czytaj więcej w: Loconi startuje z połączeniem do Kopru

Wcześniej z intermodalnych usług zaczęła korzystać pomorska firma Erontrans. Już w 2013 roku zakupiła 270 naczep do przewozów intermodalnych za 43,8 mln zł, z czego 10,6 mln zł stanowiło dofinansowanie unijne. Korzystając z programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 spółka zakupiła kolejne naczepy za 66,6 mln zł, w tym 27 mln zł stanowiło dofinansowanie unijne. Naczepy wykorzystuje na trasach do Beneluksu, Wielkiej Brytanii i Skandynawii.

Clip International zakupił dwa lata temu 100 naczep (50 plandek i 50 izoterm) za 3 mln euro.

Tyska spółka Epo-Trans jest jedna z firm transportu drogowego, która rozwija przewozy intermodalne. Z Lipska do północnych Włoch wysyła dziennie koleją po kilkanaście naczep ze sprzętem AGD.

Czytaj więcej w: Kontenery pognają pociągiem nad Adriatyk

Pozostało 86% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności