Choć polscy samochodowi przewoźnicy międzynarodowi zdobyli blisko jedną trzecią unijnego rynku, w Niemczech są przewoźnikiem nr 2, ale zbierają się nad nimi czarne chmury. Pakiet Mobilności zmieni rynek. – Moim zdaniem to katastrofa dla branży. Przegłosowanie Pakietu Mobilności jest pogwałceniem zasad Unii, do której wchodziliśmy. Szkoda, że Europarlament nie widzi globalnych zagrożeń, a szczególnie utraty konkurencyjności europejskiej gospodarki – ocenia prezes ZET Transport Jan Załubski.

Drugim zagrożeniem dla stabilności rynku przewozów drogowych jest brexit. Spowoduje on zmniejszenie wymiany handlowej, a to pociągnie spadek popytu na transport. Co czwarta ciężarówka z 4,4 mln przejeżdżających każdego roku Kanał La Manche ma polskie numery rejestracyjne i te samochody trafią na rynek europejski. Dzisiejszy brak samochodów zamieni się w ich nadpodaż. – Chcemy, by rząd przygotował się na kryzys branży transportu drogowego i wypróbował systemy ratunkowe; jednym z nich jest zwrot akcyzy. Nawet niech to będzie jeden grosz na litrze, ale pozwoli on skuteczniej konkurować na zagranicznych rynkach. Nie jest to jałmużna, ale inwestycja w branżę, która pomaga tworzyć znaczną część PKB – podkreśla prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek.

Polscy przewoźnicy drogowi obsługują praktycznie cały eksport oraz import kraju i z sukcesem eksportują usługi na całą Europę. W rezultacie branża notuje 5 mld euro nadwyżki w bilansie płatniczym. Prezes ZMPD uważa, że możliwe jest uzyskanie zgody na zwrot akcyzy jeszcze w tym roku. Wskazuje, że na zwrot akcyzy przewoźnikom zezwala artykuł 7 unijnej dyrektywy 96/2003. Unijne przepisy pozwalają na refundację całej sumy powyżej 330 euro za tysiąc litrów. Za wyjątkiem Bułgarii wszystkie kraje stosują wyższą akcyzę. W Polsce sięga ona 343 euro za tysiąc litrów oleju napędowego. Akcyza stanowi 24 proc. ceny litra oleju napędowego.

Zwrot akcyzy to mogą być duże pieniądze. Emitent kart paliwowych DKV oblicza, że w przypadku Belgii przewoźnik otrzyma zwrot akcyzy wynoszący 218 euro z tysiąca litrów, zaś zwrot VAT 196 euro. Łącznie to 414 euro, czyli o 34 proc. mniej od ceny nominalnej paliwa. W Polsce 36 tys. przewoźników specjalizujących się w ruchu międzynarodowym ma blisko ćwierć miliona samochodów ciężarowych. Każdy przejeżdża miesięcznie co najmniej 10 tys. kilometrów i zużywa przy tym 2,5 tys. litrów oleju napędowego, wartości ponad 10 tys. zł

KrajZwrot akcyzy centy na litrAkcyza na 1000 l
Belgia24,76600
Włochy21,42617
Francja17,75594
Słowenia6,2469