Sprzedaż samochodów ciężarowych: Czy to już kryzys?

Wciąż utrzymuje się niski popyt na nowe samochody ciężarowe. Importerzy są zaniepokojeni.

Publikacja: 06.09.2019 12:17

Sprzedaż samochodów ciężarowych: Czy to już kryzys?

Foto: fot. AdobeStock

W sierpniu rejestracje pojazdów użytkowych o dmc powyżej 3,5 tony były o 31,5 proc mniejsze niż w sierpniu 2018 roku. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego raportuje rejestracje 1369 samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony, o 32,4 proc. mniej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Rejestracje ciągników spadły o ponad 38 proc. Nie lepiej jest w rejestracjach naczep, gdzie także brakuje klientów. Wśród importerów ciężarówek wyczuwalne są nastroje paniki. Uważają, że sytuacja może wynikać z niepewności spowodowanej brexitem oraz pracami nad Pakietem Mobilności. Sami przewoźnicy jednak nie narzekają na brak pracy. Zwyczajowo lamentują nad niskim cenami usług przewozowych, ale nie nad ilością pracy.

CZYTAJ TAKŻE: Komu, komu podwozie?

Rejestracje wszystkich podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), zmniejszyły się̨ i wyniosły w sierpniu br. 494 szt. (-19,4 proc. r/r; -3,1 proc. m/m) wobec 613 przed rokiem i 510 miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsce zajął MAN (119 szt.). Na drugim jest IVECO 80 szt., a trzecie miejsce Mercedes-Benz z wynikiem 76 szt. Dalej Scania zyskała 70 szt. i kolejny DAF 54 szt. Wszystkie marki z wyjątkiem Scanii (+1,4 proc.) odnotowały spadki – Mercedes-Benz (-43 proc.), MAN (-14 proc.), DAF i IVECO po (-13 proc.).

""

fot. AdobeStock

logistyka.rp.pl

W grupie ciągników samochodowych w sierpniu 2019 r. najwięcej ciągników zarejestrował DAF, który wydał 207 szt. (-48 proc. r/r i -30 proc. m/m). Na drugim miejscu był MAN z liczbą 191 szt. (-14 proc. r/r i -6 proc. m/m), a na trzecim Mercedes-Benz (175 szt.; -30 proc. r/r i +41 proc. m/m). Na czwartym, ostatni miesiąc zamknęła Scania (114 szt.; -34 proc. r/r:-29 proc. m/m). Pierwszą piątkę zamknęło Volvo (102 szt.; -59% r/r; -56% m/m).

CZYTAJ TAKŻE: Transport nie inwestuje

Po ośmiu miesiącach rynek jest jeszcze na plusie: rejestracje samochodów ciężarowych przekraczają o 3,5 proc. ubiegłoroczne. W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t od początku br. najwięcej pojazdów wydał DAF (4200; -6 proc.). Za nim jest Scania (4091; +29 proc.) i MAN (3536; -9 proc.). Wyprzedzają̨ markę Mercedes-Benz (2997 szt.) i Volvo (2834 szt.), które również poprawiły swoje wyniki sprzed roku – odpowiednio o 15 proc. i 9 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Niespodziewany krach na rynku ciężarówek

Scania i DAF mogą po ośmiu miesiącach br. pochwalić się posiadaniem ok. 21 proc. rynku. Trzeci MAN ma 18 proc.. Kolejne dwie Mercedes-Benz i Volvo przekroczyły lub zbliżają się do 15 proc. Pierwsza piątka skupia po sierpniu br. 89 proc. rynku wobec 87% przed rokiem. Firmy rejestrujące na regon objęły 90 proc. rynku, wśród nich zasadniczą cześć stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 77 proc. rynku, taka sama cześć rynku co przed rokiem.

W sierpniu rejestracje pojazdów użytkowych o dmc powyżej 3,5 tony były o 31,5 proc mniejsze niż w sierpniu 2018 roku. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego raportuje rejestracje 1369 samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony, o 32,4 proc. mniej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Rejestracje ciągników spadły o ponad 38 proc. Nie lepiej jest w rejestracjach naczep, gdzie także brakuje klientów. Wśród importerów ciężarówek wyczuwalne są nastroje paniki. Uważają, że sytuacja może wynikać z niepewności spowodowanej brexitem oraz pracami nad Pakietem Mobilności. Sami przewoźnicy jednak nie narzekają na brak pracy. Zwyczajowo lamentują nad niskim cenami usług przewozowych, ale nie nad ilością pracy.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach