W drugiej połowie czerwca raptownie zmalały rejestracje nowych samochodów ciężarowych. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że od 1 do 15 czerwca zarejestrowano 2 443 nowe pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton, a po 15 czerwca jedynie 524. Powodem jest wejście w życie od tego dnia obowiązku wyposażenia ciężarówek w tachografy cyfrowe drugiej generacji, które poza modułem GPS oraz możliwością komunikacji z infrastrukturą, pozwalają inspektorom transportu drogowego zdalnie kontrolować, czy nikt manipulował urządzeniem. – Problemy branży zbiegły się z wprowadzeniem nowych przepisów, czego skutkiem jest malejąca sprzedaż samochodów ciężarowych. Miejmy nadzieję, że to nie będzie stały trend – ocenia prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.
A logistycy szykują się na rekord
Niektórzy importerzy pojazdów są zaszokowani wielkością spadku zamówień i zastanawiają się, czy jest to chwilowa reakcja na przyspieszone zakupy przed 15 czerwca, czy trwały spadek. Tymczasem operatorzy logistyczni nie widzą, aby zamówienia malały. – W tegorocznym sezonie letnim popyt na przewozy zarówno krajowe, jak i zagraniczne nie spada, pomimo, że w Europie brak jest dużych imprez, takich jak np. ubiegłoroczne Mistrzostwa Świata w piłce nożnej – zauważa rzecznik Grupy Raben Klaudyna Polanowska-Skrzypek. – W maju wystartował sezon grillowy i związany z nim tzw. szczyt dla towarów mięsnych, w czerwcu mieliśmy dość wysokie temperatury, a zatem nastąpił wzrost zapotrzebowania na napoje i tzw. „białą linię” (kefiry, jogurty, chłodniki). Początek lipca, mimo że trochę chłodniejszy, także jest lepszy od przewidywań – zaznacza rzeczniczka Raben.
fot. AdobeStock
Wspomina, że grupa przygotowuje się do czwartego kwartału. – Prognozujemy wzrost popytu na przewozy w kolejnym kwartale – stwierdza Polanowska-Skrzypek. Jesień jest dla branży logistycznej najważniejszym okresem, gdy przewozy są największe. Dane operatorów myta w Polsce, Niemczech i Belgii wykazują, że od sierpnia do października każdego roku ruch jest o 7 proc. wyższy od całorocznej średniej.
CZYTAJ TAKŻE: Europa wciąż potrzebuje nowych ciężarówek