Już ponad tysiąc tramwajów wyposażonych jest w urządzenia Medcom. Systemy dostarczane przez polskiego producenta zasilają tramwaje przewożące codziennie około miliona pasażerów na całym świecie. Z rozwiązań firmy korzystają wiodący polscy oraz zagraniczni producenci pojazdów transportu publicznego.
Medcom od ponad trzydziestu lat dostarcza najnowocześniejszą i najbardziej zaawansowaną technologicznie energoelektronikę, która jest sercem każdego pojazdu elektrycznego. Właśnie dzięki niej tramwaje, kolej, metro, a także autobusy elektryczne i trolejbusy są stawiane w branży jako wzór oszczędności.
Energooszczędne rozwiązania Medcom dla Warszawy
Po ulicach stolicy jeździ już ok. 300 tramwajów z komponentami Medcom, a będzie ich zdecydowanie więcej. W ubiegłym roku firma podpisała z Hyundai Rotem kontrakt na dostawę energoelektroniki do 213 tramwajów dla Warszawy. Medcom zaprojektuje i wyprodukuje m.in. nową generację układów rekuperacji energii serii E-recycler, które pozwalają odzyskiwać i magazynować energię elektryczną wytwarzaną podczas hamowania, wykorzystując ją następnie do ponownego rozpędzenia pojazdu. W praktyce takie rozwiązanie pozwoli na zyskanie ok. dwóch miesięcy darmowej energii w stosunku do energii zużywanej przez tramwaje starszej generacji podczas całorocznej jazdy.
– Cieszy nas fakt, że stolica dąży do budowy niskoemisyjnego transportu miejskiego, a nasza firma może uczestniczyć w tych zmianach. Warszawa jako pierwsze miasto w Polsce w warunkach przetargu na dostawę tramwajów umieściła kryterium zużycia energii. Jest to ważny krok w stronę zrównoważonego ekologicznie transportu miejskiego. Podobne rozwiązanie trafi również do nowych tramwajów dla Olsztyna, które będą wyposażone w nasz układ napędowy i system E-recycler – mówi Joanna Nichthauser, Medcom.
Kraków z tramwajami na baterie
W grudniu ub.r. rozpoczęły się w Krakowie pierwsze jazdy testowe najnowszego tramwaju produkowanego w siedleckich zakładach Stadler Polska. Jest to pierwszy z pięćdziesięciu nowoczesnych, niskopodłogowych pojazdów, które będą napędzane i zasilane przez urządzenia Medcom. Jedną z opracowanych innowacji jest wysoce wydajny układ pracy zasilany energią z baterii, dzięki któremu tramwaje będą mogły przejechać nawet 3 km bez zasilania z trakcji. Początkowo baterie zostaną zamontowane w dwóch pojazdach, natomiast pozostałe będą przystosowane do doposażenia ich w przyszłości. Dzięki zasilaniu z zasobnika bateryjnego, możliwe będzie użytkowanie części krakowskich tras bez konieczności instalacji sieci trakcyjnej, która ingeruje w zabytkową architekturę Starego Miasta.