Tramwaje z nowym zasilaniem warszawskiego Medcomu zużywają o jedną szóstą mniej prądu od tradycyjnych rozwiązań.

Już ponad tysiąc tramwajów wyposażonych jest w urządzenia Medcom. Systemy dostarczane przez polskiego producenta zasilają tramwaje przewożące codziennie około miliona pasażerów na całym świecie. Z rozwiązań firmy korzystają wiodący polscy oraz zagraniczni producenci pojazdów transportu publicznego.

Medcom od ponad trzydziestu lat dostarcza najnowocześniejszą i najbardziej zaawansowaną technologicznie energoelektronikę, która jest sercem każdego pojazdu elektrycznego. Właśnie dzięki niej tramwaje, kolej, metro, a także autobusy elektryczne i trolejbusy są stawiane w branży jako wzór oszczędności.

Energooszczędne rozwiązania Medcom dla Warszawy

Po ulicach stolicy jeździ już ok. 300 tramwajów z komponentami Medcom, a będzie ich zdecydowanie więcej. W ubiegłym roku firma podpisała z Hyundai Rotem kontrakt na dostawę energoelektroniki do 213 tramwajów dla Warszawy. Medcom zaprojektuje i wyprodukuje m.in. nową generację układów rekuperacji energii serii E-recycler, które pozwalają odzyskiwać i magazynować energię elektryczną wytwarzaną podczas hamowania, wykorzystując ją następnie do ponownego rozpędzenia pojazdu. W praktyce takie rozwiązanie pozwoli na zyskanie ok. dwóch miesięcy darmowej energii w stosunku do energii zużywanej przez tramwaje starszej generacji podczas całorocznej jazdy.

Więcej w: http://TRAKO 2019 WIDEO | Piotr Wroński, wiceprezes firmy Medcom: Polska liczy się w świecie

– Cieszy nas fakt, że stolica dąży do budowy niskoemisyjnego transportu miejskiego, a nasza firma może uczestniczyć w tych zmianach. Warszawa jako pierwsze miasto w Polsce w warunkach przetargu na dostawę tramwajów umieściła kryterium zużycia energii. Jest to ważny krok w stronę zrównoważonego ekologicznie transportu miejskiego. Podobne rozwiązanie trafi również do nowych tramwajów dla Olsztyna, które będą wyposażone w nasz układ napędowy i system E-recycler – mówi Joanna Nichthauser, Medcom.

Kraków z tramwajami na baterie

W grudniu ub.r. rozpoczęły się w Krakowie pierwsze jazdy testowe najnowszego tramwaju produkowanego w siedleckich zakładach Stadler Polska. Jest to pierwszy z pięćdziesięciu nowoczesnych, niskopodłogowych pojazdów, które będą napędzane i zasilane przez urządzenia Medcom. Jedną z opracowanych innowacji jest wysoce wydajny układ pracy zasilany energią z baterii, dzięki któremu tramwaje będą mogły przejechać nawet 3 km bez zasilania z trakcji. Początkowo baterie zostaną zamontowane w dwóch pojazdach, natomiast pozostałe będą przystosowane do doposażenia ich w przyszłości. Dzięki zasilaniu z zasobnika bateryjnego, możliwe będzie użytkowanie części krakowskich tras bez konieczności instalacji sieci trakcyjnej, która ingeruje w zabytkową architekturę Starego Miasta.

Tramwaj produkcji firmy Stadler wyposażony w energoelektronikę Medcom. Fot. Stadler Polska

Krakowski układ zasilania tramwaju z baterii jest ciekawym przykładem wdrażania innowacji do seryjnej produkcji. Po raz pierwszy opracowaliśmy takie rozwiązanie dla Siemensa, który w Stanach Zjednoczonych postanowił ustanowić rekord Guinnessa dla najdłuższego przejazdu tramwaju zasilanego bateryjnie. Wtedy, w 2014 roku, przejechanie 24 km na zasilaniu z baterii było wyzwaniem i poważnym eksperymentem, a dzisiaj takie rozwiązanie wprowadzamy do tramwajów pod Wawelemmówi Paweł Choduń, Medcom.

Czytaj więcej w: http://TRAKO 2019 WIDEO | Paweł Choduń, Medcom: Czas na ekologiczną rewolucję w transporcie

Ekologiczna technologia SiC w nowoczesnych tramwajach dla Poznania

Polski Medcom jako jedyna firma na rynku oferuje energoelektronikę wykorzystującą najnowszą technologię węglika krzemu (SiC), który stopniowo zastępuje urządzenia oparte na krzemie. Technologia ta pozwala ograniczyć straty energii do 30% proc. w porównaniu do konwencjonalnych rozwiązań dostępnych na rynku. Jednym z największych zrealizowanych dotychczas projektów są układy zasilania dla poznańskich tramwajów Moderus Gamma wyprodukowanych przez Modertrans.

Tramwaj Moderus Gamma 2 wyposażony w falowniki napędowe i przetwornicę statyczną w technologii SiC od Medcom_Fot. Modertrans

– Głównym założeniem projektu było stworzenie jednego, kompaktowego rozwiązania do zasilania silników trakcyjnych i obwodów pomocniczych w tramwaju. Udało nam się to osiągnąć właśnie dzięki technologii węglika krzemu. Przetwornica SiC ma mniejszą masę oraz gabaryty od wcześniejszych konstrukcji. Urządzenia zabudowane zostały w jednym kontenerze, dzięki czemu zmalała liczba doprowadzonych przewodów, podobnie jak całkowita masa urządzenia. Poznańskie tramwaje to kolejne na polskim rynku pojazdy wyposażone seryjne w energoelektronikę SiC. Podobne rozwiązania wykorzystane są już w lokomotywach Dragon 2 Newagu oraz w autobusach elektrycznych zasilanych przez Medcommówi Paweł Choduń.

MEDCOM – warszawski producent energoelektroniki dla transportu publicznego na Trako 2019

Materiał Promocyjny

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Przewoźnicy nie rejestrują się w Czechach

Niewielkie zainteresowanie przewoźników nowymi urządzeniami pokładowymi do naliczania myta. Po 1 grudnia możliwe duże ...

Kurierzy: Spowolnienia nie widać

Branża kurierska prognozuje wzrosty obrotów i inwestuje w nowe obiekty. Firma DHL Parcel otworzyła ...

Uber Freight jeszcze do Polski nie wchodzi

Choć Polska należy do większych w Europie rynków transportowych, amerykański gigant na razie zaprzecza, ...

Rekordowy rok Raben Group

Przy chody Grupy Raben wzrosły w 2019 roku o 8 proc. do 1,25 mld ...

Rekordowy rok FlixBusa

Niemiecki gigant autobusowy błyskawicznie rozrasta się na świecie i w Polsce. W 2019 roku ...

Nowe pociągi za miliard złotych

PKP Intercity kupił za miliard złotych 12 pociągów Flirt. Na trasach pojawią się w ...