Fatalny grudzień w europejskich rejestracjach

Niepewność ekonomiczna i prace nad Pakietem Mobilności wystraszyły przewoźników.

W 2019 roku w Europie (EU i kraje Strefy Wolnego Handlu) rejestracje ciężkich samochodów ciężarowych, o dmc powyżej 16 ton wzrosły o 0,2 proc. w porównaniu do 2018 roku. Jednak niepokojący jest spadek w drugiej połowie roku. Grudzień zakończył się 13,5-procentową redukcją w porównaniu do tego samego miesiąca roku wcześniejszego, wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA.

ACEA tłumaczy spadki wejściem w życie od czerwca obowiązku wyposażania auta w tachografy nowej generacji. Sami przedsiębiorcy wskazują jednak na niepewność regulacyjną oraz ekonomiczną. Europejski przemysł samochodowy, który jest poważnym zleceniodawcą transportu, miał kłopoty z przygotowaniem modeli z nowymi homologacjami, co odbiło się na rytmiczności produkcji.

Prace nad Pakietem Mobilności, który utrudni funkcjonowanie przewoźników międzynarodowych, również nie zachęcały do zakupów.

Czytaj więcej w: Maleją rejestracje pojazdów użytkowych

W rezultacie w nowych krajach członkowskich UE ubiegłoroczne rejestracje ciężkich pojazdów, najczęściej używanych w przewozach międzynarodowych, zmalały o 19,3 proc. gdy w starych krajach o 12,4 proc. Największe spadki w grudniu zanotowano w Niemczech (20,4 proc.), Wielkiej Brytanii (15,4 proc.) i Francji (11,9 proc.). W Polsce spadek sięgnął 23,7 proc.

Jedynym pocieszeniem może być fakt malejącej dynamiki spadków. W lipcu przekroczyła ona 25 proc., w sierpniu zbliżyła się do 22 proc. po czym we wrześniu wyhamowała do 13,8 proc. aby znów wzrosnąć do 15,2 oraz 17,6 proc. w kolejnych miesiącach.

W całym 2019 roku rejestracje ciężkich pojazdów o dmc powyżej 16 ton sięgnęły w EU i krajach EFTA 321,8 tys., z czego w grudniu 18,5 tys. sztuk.

W segmentach używanych do transportu lokalnego sytuacja wygląda lepiej niż w klasie pojazdów ciężkich. Ciężarówek średniotonażowych, o dmc większym od 3,5 tony a mniejszym od 16 ton zarejestrowano 78,6 tys., co oznacza wzrost o 4,1 proc. w stosunku do 2018 roku. Rejestracje w grudniu sięgnęły 5,7 tys. aut, o 21,7 proc. mniej niż rok wcześniej.

Samochodów lekkich, o dmc do 3,5 tony zarejestrowano 2 189,3 tys., o 2,8 proc więcej niż rok wcześniej. Grudzień przyniósł 8,5-procentowy wzrost rejestracji do 189 tys. aut. Polska utrzymała się w tym trendzie, ze wzrostem wynoszącym 8,1 proc.

Plusem zamknęły się grudniowe rejestracje autobusów. W urzędach UE i krajów EFTA zarejestrowano ponad 4,1 tys. autobusów o dmc powyżej 3,5 tony, to jest o 4 proc. więcej niż w grudniu 2018 roku. Cały rok zamknął się rejestracją blisko 44,2 tys. autobusów, o 4,5 proc. więcej niż w 2018 roku. Także i w tej grupie pojazdów drugie półrocze zaznaczyło się spadkami.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Jedenasta sortownia InPost

InPost liczy na kolejne rekordowe lata i rozbudowuje się. Obiekt o powierzchni 9,1 tys. ...

Dodatkowe miliardy na kolej

PKP PLK otrzymała prawie 10 mld zł dodatkowych funduszy na remonty infrastruktury. Rada Ministrów ...

PKN Orlen zaoferował Ruchowi pomoc finansową

Paliwowy gigant proponuje firmie kolporterskiej pieniądze na spłatę zobowiązań i dalszą działalność. W zamian ...

Karta paliwowa na Nowy Rok: przez internet, bez zabezpieczeń, w 5 minut

Operator karty paliwowej DKV, wyspecjalizowanej dotąd w obsłudze ciężkiego transportu, stworzył rozwiązanie „pudełkowe”, dzięki ...

DHL Express z nowym terminalem

Maszyny nowego terminala sortują 6 tys. paczek na godzinę. W Poznaniu został uruchomiony jeden ...

Strzeż się pociągu

Kierowcy zaskakiwani są przez szybkie pociągi pasażerskie. W Polsce jest ponad 12 800 przejazdów ...