Stabilna podaż transportu

Przewoźnicy nie inwestują, ale importerzy samochodów spodziewają się, że to tylko chwilowa sytuacja.

Publikacja: 21.02.2020 15:02

Stabilna podaż transportu

Foto: Enson

Podaż pustych samochodów ciężarowych w styczniu była tylko o 0,5 proc. większa niż rok temu, wynika z danych platformy Transporeon. To samo źródło podaje, że rok do roku ceny zmalały o 2 proc.

W stosunku do grudnia 2019 roku liczba pustych samochodów zwiększyła się o 19,6 proc., natomiast ceny zmalały o 4,4 proc., gdy olej napędowy podrożał o 1,8 proc. – Przemysł stalowy i przetwórczy zgłaszają mniejsze zapotrzebowanie na transport, podobnie jak przemysł samochodowy – zauważa Oliver Kahrs, dyrektor Tim Consult, spółki zależnej Transporeon. Dodaje, że podobnie słaby popyt obserwowany jest ze strony przemysłu chemicznego.

Czytaj więcej w: http://Atrakcyjne przewozy ekspresowe

Kahrs przypuszcza, że przewoźnicy nie rozbudowują mocy transportowych. Wskazuje na stabilną podaż samochodów styczeń do stycznia oraz malejące rejestracje ciężkich aut w Europie. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA rejestracja ciężarówek w grudniu 2019 roku były o 13,6 proc. mniejsze niż rok wcześniej.

W styczniu w Polsce rejestracje ciężkich pojazdów zmalały o jedną czwartą, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Sprzedawcy nie spodziewają się jednak załamania rejestracji. – Póki co nie widać istotnych oznak pogorszenia się kondycji przewoźników – stwierdza dyrektor zarządzający DBK Rental Łukasz Chyliński.

Czytaj więcej w: Zadłużony transport

Dodaje, że duże firmy transportowe wydają się dobrze radzić na rynku, na którym w dalszym ciągu nie brakuje pracy. – Gorzej jest z małymi podmiotami, dysponującymi 1-4 samochodami. Przez ostatnią dekadę na rynku trwała hossa, podczas której powstało wiele małych firm z małą świadomością jak prowadzić przedsiębiorstwo transportowe. Takie przedsiębiorstwa są bardziej narażone na problemy w obliczu osłabienia koniunktury, ale jest to normalne oczyszczenie rynku. Pozostaną silne, dobrze prowadzone firmy – uważa Chyliński.

Wskazuje, że chwilowe zmniejszenie popytu na tabor, przede wszystkim nowych pojazdów, wynika z niepewności. Najpierw przewoźników straszyły działania protekcjonistyczne i brexit, nie do końca wiadomo jak będzie wyglądał Pakiet Mobilności. W rezultacie przedsiębiorcy unikają dużych inwestycji i uznają za bezpieczniejszy wynajem na krótsze okresy lub dalsze używanie pojazdów będących już we flotach. – Wydaje się, że popyt powróci, bo nic istotnie niepokojącego do tej pory się nie wydarzyło, a ładunki dalej są. Liczba zapytań o ofertę wynajmu w ostatnich tygodniach mocno urosła, więc szacujemy że cały rok przyniesie może 15-procentowe spadki rejestracji w porównaniu do roku poprzedniego. To uspokojenie i wypłaszczenie pików z ostatnich dwóch lat – uważa dyrektor zarządzający DBK Rental.

Podaż pustych samochodów ciężarowych w styczniu była tylko o 0,5 proc. większa niż rok temu, wynika z danych platformy Transporeon. To samo źródło podaje, że rok do roku ceny zmalały o 2 proc.

W stosunku do grudnia 2019 roku liczba pustych samochodów zwiększyła się o 19,6 proc., natomiast ceny zmalały o 4,4 proc., gdy olej napędowy podrożał o 1,8 proc. – Przemysł stalowy i przetwórczy zgłaszają mniejsze zapotrzebowanie na transport, podobnie jak przemysł samochodowy – zauważa Oliver Kahrs, dyrektor Tim Consult, spółki zależnej Transporeon. Dodaje, że podobnie słaby popyt obserwowany jest ze strony przemysłu chemicznego.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach