Europejscy przewoźnicy nie kupują samochodów

O blisko jedną piątą zmalały rejestracje samochodów ciężarowych (o dmc powyżej 3,5 tony) w Europie.

Publikacja: 25.02.2020 09:23

Europejscy przewoźnicy nie kupują samochodów

Foto: logistyka.rp.pl

W  styczniu 2020 roku w Europie (EU, kraje Strefy Wolnego Handlu i Wielka Brytania) rejestracje samochodów ciężarowych, o dmc powyżej 3,5 ton zmalały do 28 211, o 19,3 proc. w porównaniu do stycznia 2019 roku, wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA.

Wśród dużych rynków największy spadek zarejestrowały Niemcy (o 20,5 proc.), Francja (12,4 proc.), Wielka Brytania (24,8 proc.), Hiszpania (14,9 proc.), Holandia (22,3 proc.) i Polska (27,9 proc.).

Czytaj więcej w: Busy w odwrocie

Rejestracje ciężkich samochodów ciężarowych (o dmc powyżej 16 ton) zmalały w regionie (UE, kraje Strefy Wolnego Handlu i Wielka Brytania) o 22,2 proc. Spadek utrzymuje się od sierpnia 2019 roku. W Niemczech redukcja sięgnęła 26 proc., we Francji 14,2 proc., w Hiszpanii 15,9 proc., w Wielkiej Brytanii 30,6 proc., w Polsce 30,4 proc.

W klasie ciężkiej, o dmc powyżej 16 ton, spadki najbardziej widoczne są w nowych krajach unijnych: w Rumunii wyniosły 40,7 proc. (do 372 pojazdów), na Słowacji 40,9 proc. do 211, na Litwie 34,9 proc. (do 449), w Czechach o 26,8 proc. (496 pojazdów) i na Węgrzech o 31,5 proc. do 226 sztuk). W Polsce rejestracje ciężkich pojazdów wyniosły 1232 sztuki i po raz z pierwszy od wielu lat Holandia z wynikiem 1365 rejestracji wyprzedziła Polskę.

Czytaj więcej w: Większe floty w wynajmie

Ogółem rejestracje ciężkich pojazdów nowych krajach UE zmalały o 34,6 proc., gdy w starych krajach o 18,2 proc.

W segmencie najlżejszym (o dmc do 3,5 tony) rejestracje zmalały o 7,8 proc. do 154 647 pojazdów. Duże, zachodnioeuropejskie rynki zanotowały niewielkie spadki: 3-procentowy w Niemczech (do 31,5 tys. aut), we Francji 9,2-procentowy do 32 300 samochodów, we Włoszech 2,4-procentowy do 13 200 aut. W Wielkiej Brytanii rejestracje powiększyły się o 5,9 proc. do 23,6 tys. samochodów. Jedynie w Hiszpanii spadek sięgnął 20,2 proc. do 13,9 tys. samochodów. W nowych krajach unijnych spadek sięgnął 16,5 proc. a w starych 9,4 proc.

Rejestracja autobusów o dmc powyżej 3,5 tony zmalały o 8 proc. do 3242 sztuk. W starych krajach UE redukcja wyniosła 4,4 proc., a w nowych 7,4 proc.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach