Szwajcarskie i austriackie koleje rozszerzają ofertę pociągów nocnych

Dzięki dopłatom koleje austriackie rozwijają europejską sieć nocnych połączeń kolejowych.

Szwajcarskie koleje (SBB) oraz ich austriacki odpowiednik ÖBB obsługiwały dotychczas wspólnie sześć nocnych połączeń kolejowych. Oferta ta ma być teraz poszerzona o kolejne cztery. Dane statystyczne z ostatnich lat wykazują znaczny wzrost zainteresowania nocnym transportem kolejowym. Liczba biletów sprzedanych na te połączenia wzrosła o 25%.

W ramach podpisanego porozumienia «Nightjet-Netz Schweiz 2024» planowane są nowe pociągi nocne ze Szwajcarii do Amsterdamu, Rzymu i Barcelony. Przedsięwzięcie jest możliwe dzięki wsparciu finansowemu ze szwajcarskiego funduszu klimatycznego.

Czytaj więcej w: Dwunapięciowe koleje przyszłości

Pierwszy etap współpracy zakończy się w grudniu 2021 uruchomieniem połączenia Zurych – Bazylea – Frankfurt – Kolonia – Amsterdam. W 2023 roku powstaną kolejne trasy nocnych pociągów do niemieckich miast, takich jak Berlin i Hamburg, a potem także do Lipska i Drezna. Ukoronowaniem współpracy obu narodowych przewoźników będą połączenia Zurychu z Rzymem i Barceloną.

ÖBB, która współpracując z polskimi PKP obsługuje także połączenia do Krakowa i Warszawy, nie poinformowała o dalszym rozwoju połączeń w kierunku regionu Europy Środkowowschodniej.

Czytaj więcej w: Pesa zgarnęła 1,5 mld zł za modernizację wagonów

Komentatorzy zwracają uwagę na to, że motorem tej współpracy są najprawdopodobniej austriackie ÖBB, które w ostatnich latach zdobyły praktycznie monopol na pociągi nocne w Europie i skutecznie rozbudowują tę ofertę. Współpracując ze szwajcarską SBB, ÖBB pozyskuje kolejny hub kolejowy, którym jest Zurych. Uruchomienie połączeń z Rzymem i Barceloną oznacza natomiast, że koleje przechodzą do ofensywy i pragną przekierować podróżujących samolotem na transport kolejowy.

Czytaj więcej w: Koleje na szybkich torach modernizacji

W tę strategię wpisują się także doniesienia wiedeńskiego portalu vienna.at, który informuje, że ÖBB prowadzi już rozmowy z francuskimi partnerami, aby umożliwić stworzenie trasy dla pociągów nocnych przez Strasburg do Paryża. Portal pisze także o wzmocnieniu taboru ÖBB, która zamówiła 13 nowych pociągów u Siemensa za 200 mln euro.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Prognoza na 2030 r: najwięcej pasażerów zyska transport lotniczy

Rząd przyjął we wtorek projekt Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. Ma ona ...

Wydłużają się kolejki na granicy

W ostatniej dobie kolejki na granicach wydłużyły się dwukrotnie. W Świecku, Jędrzychowicach, Gorzyczkach kolejki ...

Ruch tirów wraca do poziomu sprzed pandemii

W Polsce natężenie ruchu samochodów ciężarowych jest o kilkanaście proc. niższe od przedkryzysowego poziomu. ...

Pomoc ominęła naszą branżę

Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek ocenia Tarczę Antykryzysową. Tarcza Antykryzysowa spełnia postulaty ...

Konsumpcja ratuje transport i logistykę

Producenci żywności i dóbr konsumpcyjnych zapewniają przewoźnikom dopływ zleceń. Przewoźnicy oraz firmy logistyczne odnotowały ...

KE musi uznać przedłużenie wiz

Firmy transportowe muszą upewnić się, czy ich zagraniczni kierowcy wjadą do innych państw UE. W ...