Przewoźników czeka katastrofa, jeżeli Brytania i UE nie dogadają się

Jeżeli nastąpi bezumowny brexit, polskie ciężarówki nie wjadą do Wielkiej Brytanii.

Publikacja: 25.09.2020 15:01

Przewoźników czeka katastrofa, jeżeli Brytania i UE nie dogadają się

Foto: Ferry Port at Eastern Docks in Dover, Kent, England at night

W przyszłym roku przewoźników specjalizujących się w transporcie do Wielkiej Brytanii może czekać katastrofa. Jedynymi zezwoleniami w razie bezumownego brexitu będą karnety CEMT, zwane też EKMT. Na przyszły rok Polska wystąpiła do International Transport Forum (ITF) o 75 zezwoleń bazowych dla pojazdów kategorii Euro V oraz 247 zezwoleń bazowych dla kategorii Euro VI. – Oznacza to, że dostaniemy 3714 zezwoleń, ponieważ każde bazowe mnożone jest przez 10 dla samochodów klasy Euro V i przez 12 dla pojazdów klasy Euro VI – tłumaczy przedstawiciel Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Tadeusz Wilk.

Czytaj więcej w: Ranking TSL 2020

Zaznacza, że zezwolenia EKMT ważne są przez rok. Można je przenosić pomiędzy samochodami i każde uprawnia do dowolnej liczby przejazdów w roku, ale pomimo takiej elastyczności stanowią one kroplę w morzu potrzeb.

Optymistycznie obliczając 4 przewozy na Wyspy i z powrotem miesięcznie, otrzymamy przeszło 178 tys. przejazdów z zezwoleniami EKMT. Tymczasem polskie samochody dokonują milion jazd rocznie do Wielkiej Brytanii.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy muszą przygotować się na twardy brexit

Wilk wskazuje, że dostępna pula zezwoleń EKMT jest faktycznie mniejsza od podanej. – Sporo zezwoleń EKMT wykorzystywanych jest przez polskich przewoźników do przejazdów do np. Rosji i Turcji, część zezwoleń jest także zarezerwowana na przejazdy do Grecji i Włoch – ostrzega Wilk.

W rezultacie przewoźnicy mogą zostać zablokowani przez brak zezwoleń uprawniających do wjazdu na wyspy.

Czytaj więcej w: Jedna szansa na niezawodną dostawę

Zezwoleń bazowych EKMT jest stała liczba. Jest ich 6069 i rozdzielone są przez ministrów transportu zrzeszonych w ITF pomiędzy 43 europejskie państwa.

Kością niezgody w negocjacjach Londynu i Brukseli jest polityka przemysłowa. Londyn chce sterować nią na własnych warunkach (stanowić własne zasady subsydiowania i pomocy dla firm), które różnią się od unijnych.

W przyszłym roku przewoźników specjalizujących się w transporcie do Wielkiej Brytanii może czekać katastrofa. Jedynymi zezwoleniami w razie bezumownego brexitu będą karnety CEMT, zwane też EKMT. Na przyszły rok Polska wystąpiła do International Transport Forum (ITF) o 75 zezwoleń bazowych dla pojazdów kategorii Euro V oraz 247 zezwoleń bazowych dla kategorii Euro VI. – Oznacza to, że dostaniemy 3714 zezwoleń, ponieważ każde bazowe mnożone jest przez 10 dla samochodów klasy Euro V i przez 12 dla pojazdów klasy Euro VI – tłumaczy przedstawiciel Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Tadeusz Wilk.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach