Przewoźników czeka katastrofa, jeżeli Brytania i UE nie dogadają się

Jeżeli nastąpi bezumowny brexit, polskie ciężarówki nie wjadą do Wielkiej Brytanii.

Publikacja: 25.09.2020 15:01

Przewoźników czeka katastrofa, jeżeli Brytania i UE nie dogadają się

Foto: Ferry Port at Eastern Docks in Dover, Kent, England at night

W przyszłym roku przewoźników specjalizujących się w transporcie do Wielkiej Brytanii może czekać katastrofa. Jedynymi zezwoleniami w razie bezumownego brexitu będą karnety CEMT, zwane też EKMT. Na przyszły rok Polska wystąpiła do International Transport Forum (ITF) o 75 zezwoleń bazowych dla pojazdów kategorii Euro V oraz 247 zezwoleń bazowych dla kategorii Euro VI. – Oznacza to, że dostaniemy 3714 zezwoleń, ponieważ każde bazowe mnożone jest przez 10 dla samochodów klasy Euro V i przez 12 dla pojazdów klasy Euro VI – tłumaczy przedstawiciel Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Tadeusz Wilk.

Czytaj więcej w: Ranking TSL 2020

Zaznacza, że zezwolenia EKMT ważne są przez rok. Można je przenosić pomiędzy samochodami i każde uprawnia do dowolnej liczby przejazdów w roku, ale pomimo takiej elastyczności stanowią one kroplę w morzu potrzeb.

Optymistycznie obliczając 4 przewozy na Wyspy i z powrotem miesięcznie, otrzymamy przeszło 178 tys. przejazdów z zezwoleniami EKMT. Tymczasem polskie samochody dokonują milion jazd rocznie do Wielkiej Brytanii.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy muszą przygotować się na twardy brexit

Wilk wskazuje, że dostępna pula zezwoleń EKMT jest faktycznie mniejsza od podanej. – Sporo zezwoleń EKMT wykorzystywanych jest przez polskich przewoźników do przejazdów do np. Rosji i Turcji, część zezwoleń jest także zarezerwowana na przejazdy do Grecji i Włoch – ostrzega Wilk.

W rezultacie przewoźnicy mogą zostać zablokowani przez brak zezwoleń uprawniających do wjazdu na wyspy.

Czytaj więcej w: Jedna szansa na niezawodną dostawę

Zezwoleń bazowych EKMT jest stała liczba. Jest ich 6069 i rozdzielone są przez ministrów transportu zrzeszonych w ITF pomiędzy 43 europejskie państwa.

Kością niezgody w negocjacjach Londynu i Brukseli jest polityka przemysłowa. Londyn chce sterować nią na własnych warunkach (stanowić własne zasady subsydiowania i pomocy dla firm), które różnią się od unijnych.

W przyszłym roku przewoźników specjalizujących się w transporcie do Wielkiej Brytanii może czekać katastrofa. Jedynymi zezwoleniami w razie bezumownego brexitu będą karnety CEMT, zwane też EKMT. Na przyszły rok Polska wystąpiła do International Transport Forum (ITF) o 75 zezwoleń bazowych dla pojazdów kategorii Euro V oraz 247 zezwoleń bazowych dla kategorii Euro VI. – Oznacza to, że dostaniemy 3714 zezwoleń, ponieważ każde bazowe mnożone jest przez 10 dla samochodów klasy Euro V i przez 12 dla pojazdów klasy Euro VI – tłumaczy przedstawiciel Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Tadeusz Wilk.

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności