W przyszłym roku przewoźników specjalizujących się w transporcie do Wielkiej Brytanii może czekać katastrofa. Jedynymi zezwoleniami w razie bezumownego brexitu będą karnety CEMT, zwane też EKMT. Na przyszły rok Polska wystąpiła do International Transport Forum (ITF) o 75 zezwoleń bazowych dla pojazdów kategorii Euro V oraz 247 zezwoleń bazowych dla kategorii Euro VI. – Oznacza to, że dostaniemy 3714 zezwoleń, ponieważ każde bazowe mnożone jest przez 10 dla samochodów klasy Euro V i przez 12 dla pojazdów klasy Euro VI – tłumaczy przedstawiciel Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Tadeusz Wilk.
Czytaj więcej w: Ranking TSL 2020
Zaznacza, że zezwolenia EKMT ważne są przez rok. Można je przenosić pomiędzy samochodami i każde uprawnia do dowolnej liczby przejazdów w roku, ale pomimo takiej elastyczności stanowią one kroplę w morzu potrzeb.
Optymistycznie obliczając 4 przewozy na Wyspy i z powrotem miesięcznie, otrzymamy przeszło 178 tys. przejazdów z zezwoleniami EKMT. Tymczasem polskie samochody dokonują milion jazd rocznie do Wielkiej Brytanii.
Czytaj więcej w: Przewoźnicy muszą przygotować się na twardy brexit