Przewoźników autokarowych stać tylko na używane autobusy

Po pandemicznej zapaści branża dobudowuje się, ale osiągnięcie stanu sprzed 2019 roku zajmie sporo czasu.

Publikacja: 10.10.2022 09:42

Przewoźników autokarowych stać tylko na używane autobusy

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Przewoźnicy autokarowi zamykają dobry sezon. – Nie był najgorszy, ale mamy kłopot z kierowcami, którzy podczas pandemii przeszli do przewozów towarowych i nie wszyscy do nas wrócili – przyznaje prezes Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych Rafał Jańczuk. 

Potwierdza tę opinię prezes zarządu Fun Club Piotr Sućko. – Sezon 2022 był dobrym sezonem dla firm autokarowych. Odłożone z powodu pandemii plany wyjazdowe, wreszcie były realizowane – stwierdza prezes Fun Club

Czytaj więcej

Newag i Pesa szukają w Japonii natchnienia do budowy pociągów wysokiej prędkości

Odbudowa zajmie kilka lat

Przyznaje, że 2 sezony bez pracy w znaczący sposób wpłynęły na kondycję branży. – Odbudowa zajmie jeszcze kilka sezonów. Najważniejsze jednak, że możemy pracować – zaznacza Sućko.

O delikatnej kondycji przewoźników autokarowych świadczą wyniki rejestracji autokarów. Firm jeszcze nie stać na nowy tabor. Rynek autobusów turystycznych jest w pocovidowej, permanentnej zapaści. – W styczniu w naszym kraju odnotowaliśmy rejestrację 6 szt. nowych autobusów turystycznych (+5 szt./ +500% r/r), co uznaliśmy za kontynuację autokarowego odbicia końcówki zeszłego roku. Niestety, luty przyniósł nam rozczarowanie i tylko 1 rejestrację (-23 szt. / -95,8% r/r). Lepiej było w marcu (+2 szt.), natomiast kolejne spadki w kwietniu (-2 szt./ -33% r/r), maju (- 17 szt. / -77,3% r/r), czerwcu (-12 szt. / -75% r/r), a przede wszystkim w lipcu (-43 szt. / -74,1% r/r) pokazały, że powrót do normalności w tym segmencie będzie bardzo trudny – ostrzega Aleksander Kierecki z firmy JMK – Analizy Rynku Transportowego. 

Zaznacza jednak, że w sierpniu rejestracje nowych autokarów były o 10 sztuk większe niż w tym samym miesiącu poprzedniego roku. – Oznacza mocny wzrost w porównaniu sytuacją sprzed roku (+7 / +233.3% r/r) – wskazuje Kierecki.

Łączny skumulowany wynik za okres styczeń-sierpień osiągnął poziom 47 szt. (-83 szt. / -63,9% r/r). – Naszym zdaniem tak gigantyczny spadek w porównaniu do pandemicznego roku 2021 nie do końca odpowiada rynkowym realiom i ta statystyczna różnica jest efektem zeszłorocznych, własnych rejestracji na producentów czy dilerów, co z kolei wynikało z przepisów homologacyjnych. Teraz nie ma takiej potrzeby, ale nie ma też popytu na nowe autokarowe konstrukcje i stad taka różnica – tłumaczy Kierecki. 

Czytaj więcej

Rząd dostosuje wszystkie drogi krajowe do ruchu ciężkiego

Tłuste lata przed turystyką autokarową

Branża przygotowuje się jednak na tłuste lata, spowodowane m.in. unijnym zakazem lotów na bliski odległości. – Do najbliższych sezonów podchodzimy bardzo optymistycznie. To będą dobre lata dla turystyki autokarowej. Czynników zwiększenia popytu upatrujemy znacznie więcej. Rosnące koszty podróży będą sprzyjały przesiadaniu się do autokarów – wskazuje prezes Fun Club

Kierecki dodaje, że autobusowy rynek wtórny szybciej wraca do normalności po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 niż pojazdy fabrycznie nowe. Rejestracje autobusów turystycznych za okres styczeń-sierpień wyniosły 554szt. (+201 szt. / +56,9% r/r), czyli średnia miesięczna to 69 szt. Dla porównania – w całym 2021 r. odnotowano 577 rejestracji (+30 szt. / +5,5% r/r) ze średnią miesięczną na poziomie 48,1 szt. / m-c., a w 2020 r. – 547 szt. z miesięcznym wskaźnikiem 45,6 szt. / m-c. W 2019 roku wynosił on 77 pojazdów na miesiąc. Najlepiej sprzedający się̨ w tym roku używany autokar to cały czas Mercedes-Benz Tourismo (85). 

Rynek autokarowy zależny jest od turystyki, która cały czas odbudowuje się po covidowej zapaści. W tym roku do Polski przyjechało mniej turystów niż w 2019 roku. Np. w Porcie Gdańsk obsłużonych zostało 79 jednostek z 29,5 tys. pasażerami na pokładach. Dotychczas rekordowym rokiem pod względem zawinięć był 2018 r. Do Portu Gdańsk wpłynęło wówczas 67 jednostek z nieco ponad 30 tys. pasażerów na pokładach.

Przewoźnicy autokarowi zamykają dobry sezon. – Nie był najgorszy, ale mamy kłopot z kierowcami, którzy podczas pandemii przeszli do przewozów towarowych i nie wszyscy do nas wrócili – przyznaje prezes Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych Rafał Jańczuk. 

Potwierdza tę opinię prezes zarządu Fun Club Piotr Sućko. – Sezon 2022 był dobrym sezonem dla firm autokarowych. Odłożone z powodu pandemii plany wyjazdowe, wreszcie były realizowane – stwierdza prezes Fun Club

Pozostało 88% artykułu
Drogowy
Połowa województw już ma mobilne stacje diagnostyczne
Drogowy
Administracje Polski i Ukrainy przygotowują nowe przejścia graniczne
Elektromobilność
Elektryczne ciężarówki na kablu grubym jak ręka
Szynowy
Na kolejach będzie drożej z powodu rosnących cen energii elektrycznej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Rozbudowany Clip w Swarzędzu to jeden z największych terminal kolejowych w Polsce