Połowa województw już ma mobilne stacje diagnostyczne

Z 16 zamówionych przez GITD mobilnych stacji diagnostycznych, połowa już jest dostarczona.

Publikacja: 07.10.2022 08:45

Połowa województw już ma mobilne stacje diagnostyczne

Foto: GITD

Całość zamówienia zostanie zrealizowana do końca tego roku. Ze statystyk GITD wynika, że stan techniczny odpowiada za 6-7 proc. naruszeń. W pierwszych siedmiu miesiącach roku było to 6 proc. na 143 tys. kontroli. Na przewoźników zagranicznych przypadło 55 proc. nieprawidłowości. 

Podczas tegorocznych kontroli inspektorzy wykryli najwięcej nieprawidłowości w układach hamulcowych, oświetleniu i wyposażeniu elektrycznym, osiach, kołach i zawieszeniu i emisji spalin oraz wyciekach paliwa. Na 537 pojazdów wytypowanych do badania na stacji diagnostycznej, w 30 proc. przypadków inspektorzy zatrzymali dowody rejestracyjne. 

Czytaj więcej

Administracje Polski i Ukrainy przygotowują nowe przejścia graniczne

Mobilne urządzenie pozwalają na przeprowadzenie na drodze kontroli w stopniu porównywalnym do badania na stacjonarnej stacji diagnostycznej. Przewoźna stacja umożliwia sprawdzenie układu kierowniczego, hamulcowego, stanu zawieszenia, a także rozpoznanie błędów i usterek w większości pojazdów ciężarowych oraz autobusów. 

Mobilne Jednostki Diagnostyczne wspierają już inspektorów z woj. mazowieckiego, podkarpackiego, wielkopolskiego, opolskiego i małopolskiego. Kolejne trafią w najbliższych dniach do inspektorów ze Szczecina, Olsztyna i Lublina. 

W grudniu 2020 roku GITD wybrało dostawcę mobilnych stacji diagnostycznych. Konsorcjum W.S.O.P. z Knurowa oraz Gibas Service Center z Piły dostarczy 16 specjalistycznych pojazdów. Oferta otrzymała 99,06 punktów i okazała się lepsza od konsorcjum gdańskich firm Sosnowski oraz Odiut Automex, która uzyskała 98,27 punktów. Zamówienie jest warte 35,2 mln zł. 

Czytaj więcej

Szykuje się kolejna blokada granic, tym razem z Białorusią

Wcześniej GITD miała 3 takie mobilne jednostki w trzech Wojewódzkich Inspektoratach Transportu Drogowego. 

Zakup 16 mobilnych stacji diagnostycznych to ostatni etap modernizacji GITD. Służba uzyskała 65,9 mln zł na doposażenie, z czego 56 mln zł pochodzi z programu Infrastruktura i Środowisko. Wcześniej GITD zakupiło wycenione na 28 mln zł 64 samochody inspekcyjne oraz 64 urządzenia do kontroli tachografów za 2,7 mln zł. 

W 2023 roku GITD wzbogaci się jeszcze o 8 furgonów inspekcyjnych, a prawo opcji przewiduje zakup 1 lub 2 dodatkowych. 

Całość zamówienia zostanie zrealizowana do końca tego roku. Ze statystyk GITD wynika, że stan techniczny odpowiada za 6-7 proc. naruszeń. W pierwszych siedmiu miesiącach roku było to 6 proc. na 143 tys. kontroli. Na przewoźników zagranicznych przypadło 55 proc. nieprawidłowości. 

Podczas tegorocznych kontroli inspektorzy wykryli najwięcej nieprawidłowości w układach hamulcowych, oświetleniu i wyposażeniu elektrycznym, osiach, kołach i zawieszeniu i emisji spalin oraz wyciekach paliwa. Na 537 pojazdów wytypowanych do badania na stacji diagnostycznej, w 30 proc. przypadków inspektorzy zatrzymali dowody rejestracyjne. 

Szynowy
Inspekcja Transportu Drogowego pod jednym parasolem
Drogowy
Inspekcja Transportu Drogowego ma 20 lat
Drogowy
Rząd dostosuje wszystkie drogi krajowe do ruchu ciężkiego
Elektromobilność
Elektryczne ciężarówki na kablu grubym jak ręka
Drogowy
Unijne ciężarówki są "wrogie" i już nie wjadą do Rosji