Ministerstwo przewiduje wyłączenie wojewódzkich inspektorów ze struktur wojewódzkiej administracji zespolonej i zorganizowanie całej Inspekcji w ramach administracji niezespolonej, podległej Głównemu Inspektorowi.
Resort przygotował w tym celu projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o wojewodzie oraz administracji rządowej w województwie. Projekt zakłada także ujednolicenie struktur terenowych Inspekcji poprzez eliminację ich dualizmu (likwidacja 10 delegatur terenowych GITD i przekształcenie ich w komórki wewnętrzne komórek organizacyjnych GITD.
Czytaj więcej
Rząd Rosji wprowadził zakaz wjazdu ciężarówek zarejestrowanych we „wrogich” państwach. Rosjanom jest jednak nie na rękę blokada handlu zagranicznego, dlatego wprowadzili wiele wyjątków.
Inspekcja Transportu Drogowego ma dualne struktury terenowe: równolegle istnieje 10 delegatur terenowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego obok 16 Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego.
Delegatury terenowe GITD podlegają w całości Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego jako komórki organizacyjne GITD, będące jego aparatem pomocniczym, natomiast WITD funkcjonuje w ramach administracji zespolonej pod zwierzchnictwem wojewody (zespolenie organizacyjne, osobowe, finansowe i merytoryczne).
Ministerstwo Infrastruktury wskazuje, że funkcjonowanie WITD w ramach administracji zespolonej powoduje dualizm organów nadzoru (właściwy miejscowo wojewoda i Główny Inspektor), oraz sytuację, w której kto inny finansuje inspekcję wojewódzką, a kto inny nakłada do wykonania cele merytoryczne.
Resort uważa, że brak podporządkowania wojewódzkiej inspekcji transportu drogowego Głównemu Inspektorowi w praktyce uniemożliwia skuteczne kształtowanie polityki transportowej państwa oraz utrudnia zapewnienie bezpieczeństwa i uczciwej konkurencji w transporcie drogowym.
Czytaj więcej
1 października minie 20 lat pracy funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego.
Główny Inspektor posiada wobec wojewódzkich inspektorów wprawdzie pewne prerogatywy, jednak brak podległości powoduje, że nie może on w praktyce wyegzekwować swoich uprawnień, ponieważ terenowe organy Inspekcji podlegają nie jemu, lecz wojewodzie.
Resort zaznacza, że regulacja rynku usług transportowych, jak i polityka transportowa mają charakter ogólnokrajowy i nie dają się „zamknąć” w granicach województwa. Spójność realizowanych zadań kontrolnych przez wojewódzkich inspektorów nie ogranicza się bowiem tylko i wyłącznie do obszaru jednego województwa.
Istotną częścią działalności są kontrole podmiotów zagranicznych oraz kierowców mających siedzibę lub miejsce zamieszkania za granicą. Zatem wojewódzcy inspektorzy realizują kompetencje nie tylko w odniesieniu do województwa, ale przede wszystkim zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa oraz uczciwej konkurencji. Ministerstwo przypuszcza, że Rada Ministrów przyjmie projektu w IV kwartale 2022 roku.