Ligentia Group przejęła VGL Solid Group

Fala przejęć dotarła do polskiej branży logistycznej. Brytyjska firma przejęła jednego z większych w Polsce operatorów logistycznych.

Publikacja: 03.10.2022 21:22

Ligentia Group przejęła VGL Solid Group

Foto: VGL Group

Oba podmioty współpracują od dekady. Połączenie z VGL wzmacnia obecność firmy Ligentia na szlakach handlowych pomiędzy Azją i Europą oraz szlakach transpacyficznych. Ligentia dysponuje systemem Ligentix, dzięki któremu klienci uzyskują dostęp do informacji i rozwiązań, które dają pełen przegląd łańcucha dostaw (od fabryki producenta do miejsca dostawy w kraju przeznaczenia). Przychody nowej grupy sięgną 1 mld funtów. – To znaczący krok dla rozwoju Ligentii i kamień milowy w kontekście strategii rozwojowej przyjętej w 2021 roku, która została wsparta działaniami funduszu inwestycyjnego Equistone. Nasze dalsze plany na przyszłość skupiają się wokół inwestycji w platformę technologiczną oraz na wdrożeniu zaawansowanego programu digitalizacji i automatyzacji – tłumaczy dyrektor generalny Ligentia Group Nick Jones. 

Czytaj więcej

Newag i Pesa szukają w Japonii natchnienia do budowy pociągów wysokiej prędkości

W 2021 roku fundusz Equistone Partners Europe zainwestował w Ligentia Group. – Przejęcie VGL Group umożliwi firmie ekspansję na nowe obszary, kontynuację strategii wdrażania innowacji w zakresie technologii i pozwoli na wzmocnienie pozycji na dynamicznym rynku. Zespół Ligentii osiągnął wyjątkowy wzrost w ciągu ostatnich dwóch lat, w tym rozpoczął działalność w Stanach Zjednoczonych – oceniają dyrektorzy inwestycyjni Equistone Sebastien Leusch i Chris Candfield. 

Założyciele VGL: Grzegorz Dobkowski i Marcin Gruchała, dołączą do zarządu Grupy Ligentia i będą współpracować razem z dotychczasowymi członkami zarządu oraz przewodniczącym – Garry'm Wattsem. 

Transakcja jest finansowana przy wsparciu dotychczasowych inwestorów Ligentii - Equistone Partners Group i Santander. Ligentię wspierają w tej transakcji także: Rothschild, DC Advisory, Squire Patton Boggs, KPMG, Roland Berger i Addleshaw Goddard. Z kolei VGL Solid Group wspierają: PwC, GKW, Skadden, Żelaznowski & Głowiński oraz KPMG.

W VGL Solid Group pracuje 750 pracowników w 20 lokalizacjach, a jej roczne przychody sięgają 400 mln dol., obsłużyła w ub.r. 130 tys. TEU i 170 tys. ładunków całosamochodowych i częściowych. Grupa dysponuje magazynami o powierzchni 135 tys. mkw. 

Czytaj więcej

Rodzi się nowy kolos logistyczny, Gruber Logistics przejął Universal Transport

VGL Group powstała w 2000 roku, gdy firma zaczęła działalność jako agent japońskiego armatora MOL. Luksemburski fundusz private equity 21 Concordia kupił w maju 2018 roku 40 proc. akcji gdyńskiej firmy logistycznej VGL Group. Po połączeniu VGL Group i Solid Logistics w połowie 2021 roku powstał wiodący operator logistyczny w Polsce. 

Przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki uważa, że sprzedaż VGL Solid Group to ruch wyprzedzający, bo jeszcze maszyna spedycyjna funkcjonuje nie najgorzej. Zapowiadane jest spowolnienie gospodarki, które odbije się na wycenie firm. – Dodałbym jeszcze jeden czynnik, który zadziałał w tych dwóch po sobie następujących fuzjach: pokoleniowy. Twórcze osoby, które stworzyły podwaliny naszego sektora w latach 90 dochodzą wieku emerytalnego, mają problem z sukcesją lub chcą po prostu skapitalizować owce swej pracy. Warto wspomnieć niedawne odejście Artura Jadeszko, czy wcześniejsze Haliny Skriabin, która sprzedała AllCom – przypomina Tarczyński.

Oba podmioty współpracują od dekady. Połączenie z VGL wzmacnia obecność firmy Ligentia na szlakach handlowych pomiędzy Azją i Europą oraz szlakach transpacyficznych. Ligentia dysponuje systemem Ligentix, dzięki któremu klienci uzyskują dostęp do informacji i rozwiązań, które dają pełen przegląd łańcucha dostaw (od fabryki producenta do miejsca dostawy w kraju przeznaczenia). Przychody nowej grupy sięgną 1 mld funtów. – To znaczący krok dla rozwoju Ligentii i kamień milowy w kontekście strategii rozwojowej przyjętej w 2021 roku, która została wsparta działaniami funduszu inwestycyjnego Equistone. Nasze dalsze plany na przyszłość skupiają się wokół inwestycji w platformę technologiczną oraz na wdrożeniu zaawansowanego programu digitalizacji i automatyzacji – tłumaczy dyrektor generalny Ligentia Group Nick Jones. 

Szynowy
Taniejące przewozy morskie znów przyciągają chińskie ładunki z kolei
Morski
Rekordy przeładunków spółki PG Eksploatacja. Węgiel to połowa ładunków
Drogowy
Wojenne szlaki muszą należeć do sieci TEN-T
Szynowy
Rozbudowany Clip w Swarzędzu to jeden z największych terminal kolejowych w Polsce
Elektromobilność
Nowi gracze ostrzą sobie zęby na europejski rynek ciężarówek