Dotarły do mnie sygnały, że firmy ubezpieczeniowe wycofały się z oferowania zielonych kart na Białoruś – przyznaje wiceprezes Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników w Białej Podlaskiej Sławomir Kostjan.
Zaskoczeni są także inni przewoźnicy. – Tylko PZU sprzedaje takie ubezpieczenie, a reszta towarzystw już wykreśliła ofertę zielonych kart na Białoruś i Rosję – dodaje prezes Górnośląskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Kornelia Lewandowska.
Czytaj więcej
Transport intermodalny to najlepsza odpowiedź na wyzwania, z jakimi mierzą się dziś firmy transportowe – przekonują eksperci CFL multimodal. Luksemburski dostawca usług logistycznych chce być partnerem dla polskich firm transportowych, oferując m.in. bezpośrednie połączenia kolejowe między Polską a Europą Zachodnią i Południową.
Dziwi się, że np. Warta i Ergo Hestia przy indywidualnych umowach wykreśliły wymienione państwa, a w ubezpieczeniu floty (minimum 16 aut) klient dostaje zieloną kartę na Białoruś i Rosję. – Czym różni się OC indywidulane od OC floty? Przecież zakres jest ten sam? – zastanawia się Lewandowska.
Zamieszanie nie kończy się na OC. – Towarzystwa ubezpieczeniowe nie chcą sprzedawać na wschód także ubezpieczeń AC – zaznacza Karol Rychlik z Rady Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.
Lewandowska dodaje, że zaskoczony brakiem zielonej karty przewoźnik płaci na Białorusi 200 euro kary i musi wykupić na granicy za 15 euro ubezpieczenie na granicy. – Nie mając zielonej karty zostawiłem auto w strefie neutralnej i na piechotę przeszedłem kilkanaście metrów – wyjaśnia Rychlik.
Zmiana warunków ubezpieczenia wynika z wypowiedzenia przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych umów dwustronnych z Biurem Białoruskim oraz z Biurem Rosyjskim. Analogiczne umowy wypowiedziały wszystkie Biura Narodowe z Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Biuro Szwajcarskie.
Wypowiedzenie weszło w życie 1 czerwca 2022 roku, a wzajemne honorowanie certyfikatów Zielonych Kart wystawionych zarówno przez PBUK, jak i Biura Białoruskie i Rosyjskie, wygaśnie 31 maja 2023 roku o godz. 23:59 czasu środkowoeuropejskiego.
Czytaj więcej
Przejęciem Eurowag dwukrotnie powiększył flotę samochodów korzystających z usług grupy i umocnił się w całym regionie Europy środkowej.
Prezes zarządu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych Mariusz Wichtowski przypomina, że „Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych w ruchu zagranicznym tzw. „Zielona karta" zawsze było i pozostaje ubezpieczeniem dobrowolnym i jest oferowane przez zakłady ubezpieczeń w ramach ich własnej polityki akwizycyjnej po uzyskaniu zgody Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych na wystawianie stosownych certyfikatów ubezpieczeniowych.”
PBUK wyjaśnia, że począwszy od 1 czerwca 2023 roku dotychczas wystawione certyfikaty nie będą od tego dnia honorowane. Oznacza to, iż wjeżdżający na teren EOG pojazdami zarejestrowanymi w Białorusi i Rosji zobowiązani będą do zawarcia stosownego „ubezpieczenia granicznego". Ta sama zasada dotyczyć będzie pojazdów zarejestrowanych w jednym z krajów EOG przy wjeździe do obu tych państw.
Wichtowski zaznacza, że nie nastąpią żadne zmiany w odniesieniu do wzajemnego honorowania certyfikatów Zielonych Kart między rynkami EOG i Ukrainy.