Znikają zielone karty na Białoruś i Rosję

Europejskie towarzystwa ubezpieczeniowe wycofały się z oferowania zielonych kart na Białoruś i Rosję.

Publikacja: 31.10.2022 18:03

Znikają zielone karty na Białoruś i Rosję

Wikimapia Koroszczyn

Foto: Wikimapia Koroszczyn

Dotarły do mnie sygnały, że firmy ubezpieczeniowe wycofały się z oferowania zielonych kart na Białoruś – przyznaje wiceprezes Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników w Białej Podlaskiej Sławomir Kostjan. 

Zaskoczeni są także inni przewoźnicy. – Tylko PZU sprzedaje takie ubezpieczenie, a reszta towarzystw już wykreśliła ofertę zielonych kart na Białoruś i Rosję – dodaje prezes Górnośląskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Kornelia Lewandowska. 

Dziwi się, że np. Warta i Ergo Hestia przy indywidualnych umowach wykreśliły wymienione państwa, a w ubezpieczeniu floty (minimum 16 aut) klient dostaje zieloną kartę na Białoruś i Rosję. – Czym różni się OC indywidulane od OC floty? Przecież zakres jest ten sam? – zastanawia się Lewandowska. 

Zamieszanie nie kończy się na OC. – Towarzystwa ubezpieczeniowe nie chcą sprzedawać na wschód także ubezpieczeń AC – zaznacza Karol Rychlik z Rady Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. 

Lewandowska dodaje, że zaskoczony brakiem zielonej karty przewoźnik płaci na Białorusi 200 euro kary i musi wykupić na granicy za 15 euro ubezpieczenie na granicy. – Nie mając zielonej karty zostawiłem auto w strefie neutralnej i na piechotę przeszedłem kilkanaście metrów – wyjaśnia Rychlik. 

Zmiana warunków ubezpieczenia wynika z wypowiedzenia przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych umów dwustronnych z Biurem Białoruskim oraz z Biurem Rosyjskim. Analogiczne umowy wypowiedziały wszystkie Biura Narodowe z Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Biuro Szwajcarskie.

Wypowiedzenie weszło w życie 1 czerwca 2022 roku, a wzajemne honorowanie certyfikatów Zielonych Kart wystawionych zarówno przez PBUK, jak i Biura Białoruskie i Rosyjskie, wygaśnie 31 maja 2023 roku o godz. 23:59 czasu środkowoeuropejskiego. 

Czytaj więcej

Eurowag kupił Inelo i tworzy cyfrowego giganta obsługi transportu drogowego

Prezes zarządu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych Mariusz Wichtowski przypomina, że „Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych w ruchu zagranicznym tzw. „Zielona karta" zawsze było i pozostaje ubezpieczeniem dobrowolnym i jest oferowane przez zakłady ubezpieczeń w ramach ich własnej polityki akwizycyjnej po uzyskaniu zgody Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych na wystawianie stosownych certyfikatów ubezpieczeniowych.”

PBUK wyjaśnia, że począwszy od 1 czerwca 2023 roku dotychczas wystawione certyfikaty nie będą od tego dnia honorowane. Oznacza to, iż wjeżdżający na teren EOG pojazdami zarejestrowanymi w Białorusi i Rosji zobowiązani będą do zawarcia stosownego „ubezpieczenia granicznego". Ta sama zasada dotyczyć będzie pojazdów zarejestrowanych w jednym z krajów EOG przy wjeździe do obu tych państw. 

Wichtowski zaznacza, że nie nastąpią żadne zmiany w odniesieniu do wzajemnego honorowania certyfikatów Zielonych Kart między rynkami EOG i Ukrainy.

Dotarły do mnie sygnały, że firmy ubezpieczeniowe wycofały się z oferowania zielonych kart na Białoruś – przyznaje wiceprezes Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników w Białej Podlaskiej Sławomir Kostjan. 

Zaskoczeni są także inni przewoźnicy. – Tylko PZU sprzedaje takie ubezpieczenie, a reszta towarzystw już wykreśliła ofertę zielonych kart na Białoruś i Rosję – dodaje prezes Górnośląskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Kornelia Lewandowska. 

Pozostało 84% artykułu
Roboty
Polskie magazyny na ścieżce automatyzacji
Drogowy
Przewoźnicy już odmawiają odbioru zamówionych samochodów
Szynowy
Lokomotywy sprzedają się jak ciepłe bułeczki
Drogowy
GITD zamontuje fotokamery na przejazdach kolejowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Firmy
Logistycy i handel przygotowują się na słaby pierwszy kwartał przyszłego roku