Lokomotywy sprzedają się jak ciepłe bułeczki

Przewoźnicy kolejowi idą w tym roku na rekord. Wszystkim brakuje taboru, ale od inwestycji odstrasza niepewna przyszłość, dlatego rośnie popularność wynajmu pojazdów.

Publikacja: 28.10.2022 16:52

Lokomotywy sprzedają się jak ciepłe bułeczki

Pesa

Foto: Pesa

Ruch na rynku lokomotyw jest duży. – Wszyscy o nie pytają, a popyt przewyższa podaż – przyznaje dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji Pesa Bydgoszcz Maciej Grześkowiak. 

Także drugi polski producent taboru, nowosądecki Newag zauważa rosnący popyt. – O wzmocnieniu floty taborowej myślą zarówno przewoźnicy towarowi jak i również pasażerscy. Przykładami są przetarg na 20 lokomotyw dla PKP Intercity, który czeka na rozstrzygnięcie oraz umowa na 30 lokomotyw Gamma podpisana dziś przez Pesa i Cargounit – wskazuje rzecznik Newag Łukasz Mikołajczyk. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy już odmawiają odbioru zamówionych samochodów

Cargounit i Pesa podpisały 28 października umowę na dostawę 10 lokomotyw elektrycznych z silnikiem dojazdowym wraz z opcją na dostawy kolejnych 20 lokomotyw. Dostawy do Cargounit rozpoczną się już w lutym 2023 roku, a pierwszych 20 lokomotyw z polską homologacją Gama Marathon ma trafić do zamawiającego do końca grudnia przyszłego roku. – Wybraliśmy lokomotywy z modułem dojazdowym z Pesa ponieważ idealnie wpisują się w potrzeby naszych klientów. Jedna lokomotywa, którą można prowadzić składy w trakcji elektrycznej, a później przy użyciu tej samej lokomotywy wykonywać prace manewrowe w portach czy terminalach, to rozwiązanie nie tylko redukujące koszty, ale także pozwalające oszczędzić czas i zwiększyć efektywność przewozów – tłumaczy prezes Cargounit Łukasz Boroń. 

Gama Marathon to lokomotywa elektryczna z modułem dojazdowym. Napędzany dodatkowym silnikiem agregat prądotwórczy umożliwia poruszanie się̨ lokomotywy na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Dodatkowy napęd, przeznaczony głównie do prac manewrowych, umożliwia prowadzenie składu towarowego o masie 3200 ton na wzniesieniu sięgającym nawet 7 promili. Jest także przydatny w sytuacjach awaryjnych, pozwalając doprowadzić pociąg do celu pomimo nagłego zaniku napięcia w sieci. 

Cargounit nie tak dawno wzmocnił tabor, we wrześniu 2021 roku kupił 15 lokomotyw Siemens Vectron i do 2023 roku może zamówić kolejne 15, a we flocie ma ich ponad 40. 

Czytaj więcej

Za dwa lata PKP IC otrzyma dwunapędowe lokomotywy

Na początku 2022 roku Rail Capital Partners dostarczył przewoźnikom kolejne cztery lokomotywy Gama 111Ed z systemem dojazdowym Marathon. 

W zakupach szczególnie aktywne są spółki wynajmujące lokomotywy. – Na rynku brakuje lokomotyw, a zarazem przewoźnicy nie są pewni długoterminowego popytu. Stąd wolą zapłacić drożej za wynajem na czas kontraktu niż kupować lokomotywy na własność – tłumaczy dyrektor Klastra Luxtorpeda 2.0 Mateusz Izydorek. 

Ruch na rynku lokomotyw jest duży. – Wszyscy o nie pytają, a popyt przewyższa podaż – przyznaje dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji Pesa Bydgoszcz Maciej Grześkowiak. 

Także drugi polski producent taboru, nowosądecki Newag zauważa rosnący popyt. – O wzmocnieniu floty taborowej myślą zarówno przewoźnicy towarowi jak i również pasażerscy. Przykładami są przetarg na 20 lokomotyw dla PKP Intercity, który czeka na rozstrzygnięcie oraz umowa na 30 lokomotyw Gamma podpisana dziś przez Pesa i Cargounit – wskazuje rzecznik Newag Łukasz Mikołajczyk. 

Firmy
Logistycy i handel przygotowują się na słaby pierwszy kwartał przyszłego roku
Produkty i Usługi
Poczta Polska realizuje wartą 300 mln zł inwestycję w sieć automatów paczkowych
Elektromobilność
Komisja Europejska zamierza w listopadzie ogłosić normę czystości spalin Euro VII
Systemy IT
Eurowag kupił Inelo i tworzy cyfrowego giganta obsługi transportu drogowego
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Systemy IT
Europę czeka automatowy boom