Wysoka cena produktów i usług to główna przeszkoda, która uniemożliwia dokonywanie zakupów firmowych. Uważa tak niemal 3/4 badanych firm z sektora MŚP. Ponadto 1/3 właścicieli firm uskarża się też na słabą dostępność asortymentu oraz długi czas realizacji zamówień – wynika z badania NFG. – W drugim kwartale tego roku relacja inwestycji do PKB spadła do poziomu 15 proc., jest to jeden z najniższych wyników w UE – wskazuje główny analityk BIG InfoMonitor (Grupy BIK) Waldemar Rogowski.
Czytaj więcej
Od września w Europie maleje sprzedaż, logistycy przygotowują się na kiepski pierwszy kwartał.
Nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie firmy miały inwestować. – Co piąty przedsiębiorca z sektora MŚP w ogóle nie planuje zakupów firmowych w kolejnych sześciu miesiącach, a 12 procent jeszcze się waha (to głównie firmy transportowe) – wymienia ekspert NFG Emanuel Nowak.
Przewoźnicy, szczególnie małe firmy, obawiają się bardzo złego 2023 roku. – Już teraz obserwuje, że dealerzy ciężarówek obdzwaniają innych klientów z ofertami ad hoc, w sytuacji kiedy pierwotny zamawiający zrezygnował z odbioru auta. Ta powszechna niepewność hamuje optymizm i skłania bardziej do krótkookresowych planów – ocenia dyrektor zarządzający Rhenus Road - Central Cluster Paweł Trębicki.
Na dodatek czuć nadchodzące spowolnienie gospodarcze, które może bardzo mocno uderzyć w branżę transportową. Najwyższy udział firm z przeterminowanymi długami jest w transporcie – prawie 9 proc., wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.