Promowy tydzień w polskich stoczniach

W ostatnich dniach polskie stocznie wodowały i rozpoczynały budowę promów dla polskich i zagranicznych armatorów. Konstrukcje pochodzą z polskich biur projektowych.

Publikacja: 25.10.2022 08:35

Promowy tydzień w polskich stoczniach

StoGda

Foto: StoGda

Ruszyła spóźniona o 5 lat budowa promów dla polskich armatorów. Pracownicy Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego przystąpili 24 października do cięcia blach pierwszego promu Ro-Pax dla spółki Polskie Promy, który będzie eksploatowany przez spółkę Unity Line, należącą do Polskiej Żeglugi Morskiej. 

To realizacja kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 roku, przewidującego budowę trzech promów i czwartego w opcji dla Polskiej Żeglugi Morskiej i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. W grudniu spółka Polskie Promy otrzymała 1 mld zł dokapitalizowania, w tym 650 mln zł ze Skarbu Państwa, który objął nowe udziały w spółce Polskie Promy; pozostała kwota to finansowanie dłużne dla spółki.

Czytaj więcej

Przeładunki w portach o ponad 10 proc. w górę

Promy typu ro-pax (pasażersko–samochodowych ze zwiększoną przestrzenią ładunkową) będą mierzyć 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej wynosi 4100 m, prędkość maksymalna sięga 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, a załoga będzie liczyła 50 osób. 

Napęd stanowią 4 silniki na skroplony gaz ziemny (LNG) ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom otrzyma dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co zwiększy zwrotność jednostki. 

Koncepcję, dokumentację projektową i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design and Consulting z grupy Remontowa Holding we współpracy z zamawiającym.  

Gdańska Stocznia „Remontowa” zbuduje kadłub z sekcji powstających częściowo przy udziale firm podwykonawczych, za pomocą opracowanej w stoczni technologii scalania bloków, przy wykorzystaniu infrastruktury dokowej. Każdy prom będzie się składał z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Masa kadłuba wynosi 11 tys. ton. 

Zleceniodawca zbada, czy można wykorzystać stępkę przygotowaną w 2017 roku w stoczni w Szczecinie. 

Czytaj więcej

Posłowie zapewniają ładowarki dla transportu

W gdyńskiej stoczni Crist odbyło się 21 października wodowanie kolejnego promu hybrydowego o numerze projektu P 317 realizowany dla fińskiego operatora promowego Finferries. Jednostka (jeszcze bez nazwy) jest podobna do poprzednich promów „Elektry” i „Altery”. 

To hybrydowa jednostka o długości 70 m, szerokości 12,4 m, zanurzeniu 2,4 m, może przewozić 200 pasażerów oraz 52 samochody. Prom jest dwustronny, co umożliwia szybszy załadunek i rozładunek. Załogę stanowi tylko 1 osoba. 

„Elektra” otrzymała międzynarodową nagrodą „Ship of the Year” w konkursie Marine Propulsion Awards 2018 oraz nagrodą CEMT 2018 przyznaną za wybitny wkład na rzecz sukcesu europejskiego przemysłu morskiego wręczoną podczas II Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. Promy zaprojektowało biuro konstrukcyjne StoGda. 

Ruszyła spóźniona o 5 lat budowa promów dla polskich armatorów. Pracownicy Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego przystąpili 24 października do cięcia blach pierwszego promu Ro-Pax dla spółki Polskie Promy, który będzie eksploatowany przez spółkę Unity Line, należącą do Polskiej Żeglugi Morskiej. 

To realizacja kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 roku, przewidującego budowę trzech promów i czwartego w opcji dla Polskiej Żeglugi Morskiej i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. W grudniu spółka Polskie Promy otrzymała 1 mld zł dokapitalizowania, w tym 650 mln zł ze Skarbu Państwa, który objął nowe udziały w spółce Polskie Promy; pozostała kwota to finansowanie dłużne dla spółki.

Drogowy
W Polsce drogowe opłaty EETS bez technologii obejściowej
Produkty i Usługi
Poczta Polska realizuje wartą 300 mln zł inwestycję w sieć automatów paczkowych
Drogowy
Po pandemii przewoźnicy autokarowi zostali z długami
Szynowy
Rekordowy ruch kolejowy, na torach aż kipi, a o ciężarówki trudno
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Inflacja bije w transport oceaniczny