Instytut w Kilonii podlicza, że 12 proc. statków stoi na kotwicach, czekając na wpłynięcie do terminala. Największe zatłoczenie jest na Morzu Północnym, jednak w niemieckich portach maleje – na wejście do Hamburga i Bremerhaven czeka 12 statków, gdy miesiąc wcześniej było ich 19.
Spowolnienie w handlu i przewozach oceanicznych pozwoli rozładować zatłoczenie. Mniejszy popyt spowodował gwałtowny spadek cen transportu oceanicznego. W ostatnich 4 miesiącach spadły na trasie pacyficznej do niemal poziomów sprzed pandemii, na trasie atlantyckiej zmierzają w tym kierunku.
Instytut Gospodarki w Kilonii
Wskaźnik Drewery nieprzerwanie maleje od 33 tygodni. Średni globalny wskaźnik ceny wyniósł w połowie października 3483 dol. za 40-stopowy kontener, o 66 proc. poniżej szczytowej ceny zanotowanej we wrześniu 2021 roku. Jest to jednak nadal o 145 proc. więcej od średniej ceny z 2019 roku.
Badająca opóźnienia w łańcuchach dostaw Firma FourKites prognozuje, że tegoroczny sezon zakupowy przyniesie znacznie mniejsze wzrosty przewozów niż w poprzednich latach. Jednocześnie analitycy FourKites przewidują, że ceny frachtów będą malały do początku 2024 roku. Jako powód wskazują włączenie do ruchu nowych statków i wyposażenia.