Pierwsze lokalizacje wskazał Instytut Transportu Samochodowego we współpracy z Państwową Komisją Badania Wypadków Kolejowych i PKP PLK. Przejazdy przy ul. Szczecińskiej we Wrocławiu, ul. Cyrulików w Warszawie, Piłsudskiego 61-59 w Radomsku i ul. Średzkiej w Leśnicy k. Wrocławia na pewno otrzymają fotokamery, zaś przejazd Chełmce-Czołowo najprawdopodobniej.
Czytaj więcej
Małe firmy transportowe zmniejszyły inwestycje w tabor, ponieważ obawiają się spowolnienia gospodarczego.
Montaż kolejnych urządzeń jest uzależniony od skuteczności pierwszej piątki oraz dofinansowania z nowej perspektywy unijnej.
Urządzenia kontrolne będą działać w systemie CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym), zawiadywanym przez GITD. Działa w nim 470 fotoradarów, 34 odcinkowe pomiary prędkości, 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle oraz 29 aut z rejestratorami prędkości.
W trzech kwartałach 2022 roku urządzenia łącznie zarejestrowały 801,1 tys. wykroczeń, o 35 proc. mniej niż w takim samym okresie 2021 roku. Szczególnie zmalała liczba przekroczeń o 30 km/h lub więcej, bo o blisko 63 proc. do 99,4 tys. W 452 lokalizacjach liczba zabitych zmalała o ponad 97 proc. Wysoka skuteczność sprawia, że GITD otrzymuje setki próśb samorządów o montaż urządzeń nadzoru ruchu. CANARD wymieni 247 najstarszych urządzeń i zainstaluje 100 w nowych lokalizacjach. Wśród nich będzie 26 fotoradarów, 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości, 30 urządzeń rejestrujących przejazd na czerwonym świetle oraz wspominane 5 fotokamer na przejazdach drogowo-kolejowych. Zarejestrują one zignorowanie czerwonego światła, znaku Stop, omijanie zamkniętych półrogatek i wjazd na przejazd w momencie opuszczania szlabanów.