Pierwsze lokalizacje wskazał Instytut Transportu Samochodowego we współpracy z Państwową Komisją Badania Wypadków Kolejowych i PKP PLK. Przejazdy przy ul. Szczecińskiej we Wrocławiu, ul. Cyrulików w Warszawie, Piłsudskiego 61-59 w Radomsku i ul. Średzkiej w Leśnicy k. Wrocławia na pewno otrzymają fotokamery, zaś przejazd Chełmce-Czołowo najprawdopodobniej. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy już odmawiają odbioru zamówionych samochodów

Montaż kolejnych urządzeń jest uzależniony od skuteczności pierwszej piątki oraz dofinansowania z nowej perspektywy unijnej. 

Urządzenia kontrolne będą działać w systemie CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym), zawiadywanym przez GITD. Działa w nim 470 fotoradarów, 34 odcinkowe pomiary prędkości, 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle oraz 29 aut z rejestratorami prędkości. 

W trzech kwartałach 2022 roku urządzenia łącznie zarejestrowały 801,1 tys. wykroczeń, o 35 proc. mniej niż w takim samym okresie 2021 roku. Szczególnie zmalała liczba przekroczeń o 30 km/h lub więcej, bo o blisko 63 proc. do 99,4 tys. W 452 lokalizacjach liczba zabitych zmalała o ponad 97 proc. Wysoka skuteczność sprawia, że GITD otrzymuje setki próśb samorządów o montaż urządzeń nadzoru ruchu. CANARD wymieni 247 najstarszych urządzeń i zainstaluje 100 w nowych lokalizacjach. Wśród nich będzie 26 fotoradarów, 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości, 30 urządzeń rejestrujących przejazd na czerwonym świetle oraz wspominane 5 fotokamer na przejazdach drogowo-kolejowych. Zarejestrują one zignorowanie czerwonego światła, znaku Stop, omijanie zamkniętych półrogatek i wjazd na przejazd w momencie opuszczania szlabanów. 

Czytaj więcej

Przeładunki w portach o ponad 10 proc. w górę

Urząd transportu Kolejowego obliczył, że w 2021 roku wydarzyło się 216 wypadków na przejazdach drogowo-kolejowych, o 1 więcej niż w 2018 roku. Zginęło w nich 48 osób o 1 mniej niż w 2018 roku. Sprawcami byli kierowcy aut osobowych (157 przypadków), na kierowców ciężarówek przypadło 15 (o 4 więcej niż w 2018 roku). 

W 2018 roku na sieci kolejowej było czynnych 12 801 przejazdów kolejowo-drogowych, w 2021 roku 12 172 przejazdy. 

UTK alarmuje, że w Polsce dochodzi do największej w UE liczby poważnych wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Sytuacja wygląda lepiej w przeliczeniu na liczę przejazdów oraz na liczbę pociągokilometrów.