GITD zamontuje fotokamery na przejazdach kolejowych

Inspekcja zamontuje pilotażowe 5 kamer w pierwszej połowie przyszłego roku.

Publikacja: 29.10.2022 22:40

GITD zamontuje fotokamery na przejazdach kolejowych

Foto: PKP PLK

Pierwsze lokalizacje wskazał Instytut Transportu Samochodowego we współpracy z Państwową Komisją Badania Wypadków Kolejowych i PKP PLK. Przejazdy przy ul. Szczecińskiej we Wrocławiu, ul. Cyrulików w Warszawie, Piłsudskiego 61-59 w Radomsku i ul. Średzkiej w Leśnicy k. Wrocławia na pewno otrzymają fotokamery, zaś przejazd Chełmce-Czołowo najprawdopodobniej. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy już odmawiają odbioru zamówionych samochodów

Montaż kolejnych urządzeń jest uzależniony od skuteczności pierwszej piątki oraz dofinansowania z nowej perspektywy unijnej. 

Urządzenia kontrolne będą działać w systemie CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym), zawiadywanym przez GITD. Działa w nim 470 fotoradarów, 34 odcinkowe pomiary prędkości, 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle oraz 29 aut z rejestratorami prędkości. 

W trzech kwartałach 2022 roku urządzenia łącznie zarejestrowały 801,1 tys. wykroczeń, o 35 proc. mniej niż w takim samym okresie 2021 roku. Szczególnie zmalała liczba przekroczeń o 30 km/h lub więcej, bo o blisko 63 proc. do 99,4 tys. W 452 lokalizacjach liczba zabitych zmalała o ponad 97 proc. Wysoka skuteczność sprawia, że GITD otrzymuje setki próśb samorządów o montaż urządzeń nadzoru ruchu. CANARD wymieni 247 najstarszych urządzeń i zainstaluje 100 w nowych lokalizacjach. Wśród nich będzie 26 fotoradarów, 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości, 30 urządzeń rejestrujących przejazd na czerwonym świetle oraz wspominane 5 fotokamer na przejazdach drogowo-kolejowych. Zarejestrują one zignorowanie czerwonego światła, znaku Stop, omijanie zamkniętych półrogatek i wjazd na przejazd w momencie opuszczania szlabanów. 

Czytaj więcej

Przeładunki w portach o ponad 10 proc. w górę

Urząd transportu Kolejowego obliczył, że w 2021 roku wydarzyło się 216 wypadków na przejazdach drogowo-kolejowych, o 1 więcej niż w 2018 roku. Zginęło w nich 48 osób o 1 mniej niż w 2018 roku. Sprawcami byli kierowcy aut osobowych (157 przypadków), na kierowców ciężarówek przypadło 15 (o 4 więcej niż w 2018 roku). 

W 2018 roku na sieci kolejowej było czynnych 12 801 przejazdów kolejowo-drogowych, w 2021 roku 12 172 przejazdy. 

UTK alarmuje, że w Polsce dochodzi do największej w UE liczby poważnych wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Sytuacja wygląda lepiej w przeliczeniu na liczę przejazdów oraz na liczbę pociągokilometrów. 

Pierwsze lokalizacje wskazał Instytut Transportu Samochodowego we współpracy z Państwową Komisją Badania Wypadków Kolejowych i PKP PLK. Przejazdy przy ul. Szczecińskiej we Wrocławiu, ul. Cyrulików w Warszawie, Piłsudskiego 61-59 w Radomsku i ul. Średzkiej w Leśnicy k. Wrocławia na pewno otrzymają fotokamery, zaś przejazd Chełmce-Czołowo najprawdopodobniej. 

Montaż kolejnych urządzeń jest uzależniony od skuteczności pierwszej piątki oraz dofinansowania z nowej perspektywy unijnej. 

Pozostało 81% artykułu
Drogowy
Wygrywa zwinniejszy i lepszy
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Drogowy
Zrób też coś i Ty dla bezpieczeństwa
Produkty i Usługi
W biznesie międzynarodowym czas to pieniądz
Produkty i Usługi
Jesienne szczyty logistyczne
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Szynowy
Za dwa lata PKP IC otrzyma dwunapędowe lokomotywy
Systemy IT
Eurowag kupił Inelo i tworzy cyfrowego giganta obsługi transportu drogowego