Radę Ministrów przyjęła w grudniu Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych, który obejmuje realizację ok. 2500 km nowych dróg – autostrad i dróg ekspresowych. Do 2033 roku na budowę dróg trafi 294,4 mld zł, a docelowa sieć dróg będzie mierzyć łącznie ponad 8000 km. – To największy w historii Polski krajowy program budowy dróg ekspresowych i autostrad. To ponad 294 miliardów złotych, które są zagwarantowane w naszym budżecie – podkreśla premier Mateusz Morawiecki.
Czytaj więcej
Unia lepiej połączy drogami Ukrainę i Mołdowę dzięki włączeniu korytarzy transportowych do tych krajów do sieci bazowej TEN-T.
Program przewiduje powstanie odcinków takich jak:
- droga ekspresowa S5 na odc. Sobótka (S8) – Świdnica – Bolków (S3),
- droga ekspresowa S6 Zachodnie drogowe obejście Szczecina,
- droga ekspresowa S8 na odc. Boboszów (gr. państwa) – Kłodzko – Wrocław (Magnice),
- droga ekspresowa S16 na odc. S61 (Ełk) – S19 (Białystok),
- obwodnica aglomeracji warszawskiej w ciągu autostrady A50 oraz drogi ekspresowej S50,
- droga ekspresowa S12 na odc. S74 (Kozenin) – S8 (Łódź Południe).
Nowy RPBDK bierze pod uwagę ostatnie poszerzenie sieci TEN-T na terenie Polski oraz zakłada budowę drogowych połączeń komplementarnych. – Ogłoszenie nowego Programu na całą rozpoczętą właśnie dekadę to dobra wiadomość dla branży budowlanej, która może planować swoje działania w długiej perspektywie – ocenia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Jednym z najważniejszych zadań ujętych w nowym programie drogowym jest rozszerzenie A2 od Łodzi do Warszawy o dodatkowe pasy ruchu oraz budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawy. Inwestycje te wpisują się w koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obwodnica Aglomeracji Warszawy w ciągu A50 i S50 będzie miała ponad 260 km długości.
RPBDK zakłada ponadto budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. W ramach poprawy przepustowości sieci dróg szybkiego ruchu zaplanowano ponadto poszerzenie 370 km autostrady A4 na odcinkach Krzyżowa - Wrocław oraz Wrocław - Tranów.
Czytaj więcej
Z powodu inflacji, samochody o dmc powyżej 3,5 tony zapłacą od stycznia 2023 roku wyższe myto.
Głównymi priorytetami w ramach zadań kontynuowanych pozostają korytarz Via Carpathia, dokończenie S5 i S8 na Dolnym Śląsku oraz dokończenie drogi ekspresowej S6 na Pomorzu.
Podstawowym źródłem finansowania inwestycji ujętych w RPBDK jest Krajowy Fundusz Drogowy, zasilany m.in. środkami UE. Limit finansowy nowego programu powinien pozwolić na zakończenie praktycznie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.
Do tego rząd uruchomił program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zakłada wybudowanie 100 obwodnic o łącznej długości ok. 830 km i szacunkowej wartości ok. 28 mld zł.