Nadawcy ładunków zapłacą więcej już w tym miesiącu

Stagnacja w europejskiej gospodarce sprawia, że popyt na transport odrodzi się w drugiej połowie 2024 roku. Stawki jednak wzrosną szybciej z powodu podwyżek myta.

Publikacja: 01.12.2023 08:02

Autostrada A4 pod Wrocławiem.

Michał Soroko GDDKiA

Autostrada A4 pod Wrocławiem.

Foto: Michał Soroko GDDKiA

Transporeon oblicza, że wskaźnik podaży wolnych samochodów w Europie wzrósł w październiku 2023 roku o 8,8% w porównaniu do października 2022 roku. To szesnasty z rzędu miesiąc wzrostu rok do roku. W porównaniu do września 2023 roku wskaźnik przepustowości wzrósł o 2,7%. 

Podobne oceny publikuje giełda ładunków Timocom. Łączna liczba ofert ładunków w 3. kwartale 2023 roku była o 21% niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. – Stosunek frachtów do przestrzeni ładunkowych zbliża się do wyniku z przedpandemicznego roku 2019 – porównuje Head of Business Affairs Timocom Gunnar Gburek. 

Czytaj więcej

Ruszają kontrole ciężarówek na granicy z Ukrainą. Mają wykazać skalę nadużyć

Nadpodaż samochodów powoduje dalszy spadek cen usług transportowych. We wrześniu 2023 roku kurs frachtów na rynku chwilowym (spot) spadł o 14,2% w porównaniu do września 2022 roku, a w porównaniu do października 2022 roku stawki spot spadły do ​​10,2%. 

Eksperci badającej rynek przewozów drogowych firmy Transport intelligence (Ti) wskazują, że stawki kontraktowe utrzymują się na wysokim poziomie na skutek podwyższonej bazy kosztowej. Ceny kontraktowe są mniej narażone na zmiany popytu krótkoterminowego. Stawki kontraktowe w październiku 2023 roku spadły o 2,8% w porównaniu z październikiem 2022 roku. 

Wrześniowe ożywienie

Zgodnie z oczekiwaniami popyt na moce transportowe zwiększył się po zakończeniu sezonu letniego. – We wrześniu na Giełdzie Timocom ponownie obserwowaliśmy znacznie większe zapotrzebowanie na transport: w tym miesiącu w całej Europie wygenerowanych zostało o 46% więcej ofert ładunków niż w sierpniu – podkreśla Gburek. Przyznaje, że przyniosło ono niewielkie zwyżki w cenach na rynku chwilowym. 

W Niemczech wzrost wyniósł 57%. Stosunek frachtów do przestrzeni ładunkowych w Europie, który w lipcu wynosił 64 do 36 a w sierpniu 57 do 43, we wrześniu był mniej zbalansowany: 69 do 31. – Wrzesień był w tym kwartale miesiącem z najwyższą liczbą ofert frachtów, mimo to nadal był o 13% słabszy od września 2022 roku. W Niemczech liczba ofert w 3. kwartale była aż o 32% niższa od analogicznego kwartału poprzedniego roku – porównuje Gburek.

Ożywienie będzie krótkotrwałe, dane Eurostatu pokazują stagnację w europejskim handlu detalicznym kwartał do kwartału, natomiast w przemyśle przetwórczym nastąpił spadek o 3,6 punktu. Instytut ifo podał, że na koniec listopada nastroje w branży motoryzacyjnej zmalały z minus 16,3 punktu do minus 16,8 punktu. Przeważa pesymistyczna ocena nadchodzących miesięcy. – W rezultacie całkowita presja popytowa na drogowy transport towarowy w dalszym ciągu spada, uwalniając przepustowość i umożliwiając dalszy spadek stawek – tłumaczy Michael Clover z Ti. 

Ożywienie dopiero jesienią

Malejące dochody realne, napięte warunki finansowe i słaby popyt zewnętrzny wywierają duży wpływ na europejski rynek drogowego transportu towarowego w 2023 roku. – W czwartym kwartale 2023 roku popyt na przestrzeń ładunkową ponownie zmaleje. Taki scenariusz wydaje się realistyczny, biorąc pod uwagę obecną koniunkturę panującą w Europie, a przede wszystkim w Niemczech – uważa Gburek. 

Czytaj więcej

PKP LHS ma nowy terminal przeładunkowy

Specjaliści Ti przewidują w perspektywie krótkoterminowej wzrost kosztów, a zwłaszcza podwyżki opłat za przejazd w Europie Środkowej. Od 1 grudnia ceny maut w Niemczech wzrosły realnie o ponad 80 proc. Prawdopodobnie spowodują one wzrost stawek w IV kwartale 2023 roku i I kwartale 2024 roku, zanim popyt zacznie się odradzać w drugiej połowie 2024 roku.

Transporeon oblicza, że wskaźnik podaży wolnych samochodów w Europie wzrósł w październiku 2023 roku o 8,8% w porównaniu do października 2022 roku. To szesnasty z rzędu miesiąc wzrostu rok do roku. W porównaniu do września 2023 roku wskaźnik przepustowości wzrósł o 2,7%. 

Podobne oceny publikuje giełda ładunków Timocom. Łączna liczba ofert ładunków w 3. kwartale 2023 roku była o 21% niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. – Stosunek frachtów do przestrzeni ładunkowych zbliża się do wyniku z przedpandemicznego roku 2019 – porównuje Head of Business Affairs Timocom Gunnar Gburek. 

Pozostało 84% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów