Przewoźnicy samochodowi zaprotestują w Szczecinie

Ukraińska konkurencja daje się we znaki przedsiębiorcom transportu drogowego. Zachodniopomorskie Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych zapowiada protest w Szczecinie.

Publikacja: 15.12.2023 10:50

Przewoźnicy samochodowi zaprotestują w Szczecinie

Foto: Kapitel/Wikipedia

Stowarzyszenie zapowiedziało na 22 grudnia protest przewoźników. Spodziewa się ponad stu ciężarówek, które w południe przejadą przez centrum Szczecina. – Popieramy postulaty przewoźników protestujących na granicy z Ukrainą. Także domagamy się równych warunków konkurencji z przedsiębiorcami z Ukrainy, co mogą zapewnić zezwolenia. Domagamy się również zniesienia przez rząd ukraiński e-kolejki oraz przeprowadzenia przez służby kontroli firm z kapitałem wschodnim – wymienia prezes ZSPD Dariusz Matulewicz. 

Dodaje, że konieczne jest wsparcie rządu w podniesieniu konkurencyjności branży względem firm zachodnich. – Władze unijne i polskie naciskały na rozwój, więc mamy bardzo nowoczesny, ale i drogi tabor. Tymczasem umowa transportowa UE z Ukrainą wprowadza tylnymi drzwiami konkurenta, który nie spełnia żadnych norm. Co gorsza dzieje się to wszystko w czasie kryzysu. Branża transportowa znalazła się w wielkim dołku, mam liczne sygnały od członków, że jest źle. Gospodarka Niemiec jest w kryzysie, Skandynawia również znacznie spowolniła, kwartalny PKB Szwecji zanotował drugi z rzędu spadek – wskazuje Matulewicz.

Czytaj więcej

Protestujący przewoźnicy spotkali się z ministrem. Czy odblokują granicę?

Przewoźnicy domagają się także wsparcia zakupu samochodów zeroemisyjnych. – Władze unijne i polskie nie przygotowały takich rozwiązań, a z uwagi na wyśrubowane ceny tego taboru pomoc jest niezbędna – podkreśla prezes ZSPD. 

Wskazuje, że już zgłosiło chęć udziału w proteście 30 firm z sześćdziesięcioma samochodami. – Policja prosiła o ograniczenie skali protestu, ponieważ obawia się kompletnego zablokowania miasta – przyznaje Matulewicz. 

Nie wykluczone są protesty w innych miastach. – Od naszych członków wiemy, że wspierają protestujących. Firmy mają coraz mniej kontraktów, ponieważ ukraińscy przewoźnicy przejmują zlecenia. Ukraińskie samochody nie są kontrolowane w Polsce, choć zachodzi taka konieczność, ponieważ ukraińscy przewoźnicy nie stosują się do zasad umowy transportowej, wykonując zakazane umową przewozy między krajami Unii oraz kabotaże. Sytuacja polskich przewoźników staje się dramatyczna, dlatego nie ustaną w protestach, dokąd nie zostaną wprowadzone uczciwe zasady konkurencji – zapowiada rzeczniczka ZMPD Anna Brzezińska. 

Podkreśla, że polscy kierowcy są od miesięcy celowo przetrzymywani na Ukrainie przez rządowy system e-czerga. – Czekają po 3-4 tygodnie na wyjazd, gdy ukraińscy kierowcy czekają po 5-8 dni na wyjazd z Polski w warunkach blokady – porównuje rzeczniczka. 

Czytaj więcej

Nadchodzi fala dużych podwyżek myta związana z naliczaniem kosztów emisji CO2

Ukraińska konkurencja jest widoczna także w innych regionach Polski. – Ukraińscy przewoźnicy już pojawiają się na Dolnym Śląsku. Chcą zakładać firmy, ale tylko na papierze, szukają ofert typu „jedno miejsce parkingowe na 70 samochodów”. Nie zgadzamy się na takie warunki, one doprowadzą do zniszczenia naszej branży. Jeśli ukraińscy przedsiębiorcy rzeczywiście chcą założyć w Polsce firmę, muszą spełniać wszystkie wymagania i tak jak my muszą zapłacić za prawdziwy parking, zgromadzić personel i legalnie działać ponosząc takie same koszty – tłumaczy przewodniczący Regionu Dolnośląskiego ZMPD Wojciech Sieńko. 

Stowarzyszenie zapowiedziało na 22 grudnia protest przewoźników. Spodziewa się ponad stu ciężarówek, które w południe przejadą przez centrum Szczecina. – Popieramy postulaty przewoźników protestujących na granicy z Ukrainą. Także domagamy się równych warunków konkurencji z przedsiębiorcami z Ukrainy, co mogą zapewnić zezwolenia. Domagamy się również zniesienia przez rząd ukraiński e-kolejki oraz przeprowadzenia przez służby kontroli firm z kapitałem wschodnim – wymienia prezes ZSPD Dariusz Matulewicz. 

Pozostało 86% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów